Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1167 ggr
[apprecier]
0

Behöver hjälp/råd

Azlan som är nu 15 veckoe, han har varit hos oss i en vecka nu. Det är alltid lika svårt att vara ute med honom. Han blir alltid så rädd om det finns folk nära/om de går förbi, samma sak med hundar. Han försöker alltid fly och allt där. Jag vet inte hur man kan få honom inte vara så rädd för det är ju inte farligt. Jag har provat att lyfta upp honom och stå kvar för att han ska se att de inte tänkte gå mot honom eller något. Inget hjälper. Han sprätter till för en minsta sak. Men här hemma är han helt annorlunda, så tuff och livlig som en valp brukar vara. Min förra hund var sån som alltid ska hälsa på alla så det är en stor skillnad för mig. Så, hjälp mig att lösa detta. Azlan är förvisso en liten hund så allt lär se stort ut för honom.

Maja2
2

Vad du INTE ska göra är att lyfta upp honom eller dalta. Då tror han verkligen att det är ngt han bör vara rädd för. Är han lika rädd i dagsljus som i mörker?  Du har bara haft honom en vecka, håll dig nära hemmet tills han känner sig hemma.

provson
0

Det låter som att det kanske kan vara nåt som kallas "spökåldern", när hundar som varit lugna plötsligt blir rädda för de mest löjliga sakerr. jag tror att det bästa du kan göra är att bete dig precis som vanligt, om han blir rädd för nåt när ni är ute och går så fortdätt bara. Du visar att det inte finns något att vara rädd för. Spökåldern går över efter ett tag, om man visar att det inte finns något att vara rädd för.

Håller med #1 Pjoska inte!

[apprecier]
0

Då har jag tänkt ungefär rätt, att man ska bara strunta i och gå vidare om han får för sig saker.

#1: Ja, han är lika rädd vare sig om det är mörkt eller ljust. Jo, jag har inte tagit honom så långt hemifrån. Bara runt kvartet.

#2: Ja, tack för tipset. :)

[Forest]
0

Du har inte några du kan träna med? Jag har tränat hundmöten o folkmöten med våran just för att få hunden att gå brevid o inte försöka hälsa eller sniffa på alla. Jag traskar bara på stanna då blir det värre tror jag bättre att man lixom inte bryr sig utan går som vanligt, kanske kan du ha han lite snett bakom dig vid möten?

[apprecier]
0

Jo, jag känner flera som har hundar men de är 3 ggr dubbelt så stora mot Azlan så det känns lite dumt att möta dem nu när Azlan är verkligen extremt rädd för de stora hundar. Anledningen vet jag inte.

Han backar o försöker komma loss från kopplet. Blir helt hysterisk. Jag brukar vara kollugn och försöka fortsätta gå. Gillar inte se honom vara sådär, hoppas hela tiden att han vänjer sig vid att han verkligen bor i stan så det finns alltid hundar/folk omkring sig.

League
0

hitta en riktigt lugn hund och försöka få dem att ha det trevligt ihop innomhus? så att din hund får förtroende för den andra hunden, och sen gå ut på promenader ihop? den större hunden blir förebild för den minder och ger valpen trygghet. Umgås dock INTE med hundar som har ett bettende du inte vill ha hos din hund.

[apprecier]
0

#6 Hm, där fick du mig tänka. Ska fundera ut vilket har den lugnaste hunden i vårt omgivning. Kanske det är värt att prova, så att Azlan lär sig att inte alla hundar är så himla farliga som han tror.

Det enda jag förundras över är att Azlan är rädd för alla sorts människor. Han gillar inte ens förbipasserade människor, han måste bara fly då. Hemma är han sjukt modig, när främmande kommer och hälsar på då möter han alltid dem vid dörren. Det är raka motsatsen hur han är utomhus. :)

Maja2
2

#7 Jag tror att hundars osäkerhet till 99% beror på att de inte litar på sin ägare, dvs de tror sig ha ett ansvar de inte är villiga att ha. Han är nog inte livrädd för människor ute, han är osäker och blir stressad, därav att han verkar rädd för allting.

Att valpen springer och möter folk vid dörren, är inte nödvändigtvis bra. Själv skulle jag genast se till att han slutar med det. Det är DIN sak att möta människor som kommer, DITT ansvar. INTE hans.

Ute, se till att hålla valpen bakom dig så mycket som möjligt. Det är den som går längst fram som tar hand om alla faror, som kollar läget, som skyddar.  Se till att valpen fokuserar på DIG och inte på allt annat. Ta valpen med dig nånstans där du kan träna ostört, och lär valpen att NI upptäcker världen tillsammans och att DU har ansvaret.

enxo
0

Gå alltid rakt fram som om det inte är farlig låssat att du inte ser det spänn dej inte i kroppen.

[apprecier]
0

#8 Det är ofta också så, att hunden blir osäker om ägaren är osäker. Problemet i detta är att jag är inte ensam som äger Azlan. Min sambo också gör det och han har lika mycket ansvar. Jag personligen brukar inte bli nervös eller så om vi möter folk/hundar. Jag beter mig som om de inte finns. Men jag vet inte helt riktigt hur sambon gör när han är ute med Azlan men jag har sagt vad han ska på ungefär. Azlan är bra på att ha ögonkontakt med oss i alla lägen i alla fall.

Vi har anmält oss till en hundkurs då jag anser att det är nödvändigt då man får se och lära helt nya saker som man inte tänkt på tidigare. Det är bara att göra sitt bästa till dess det startar.

[apprecier]
0

Förresten vet jag inte om det har en roll i detta, att han kommer från landet. Där han har "aldrig" träffat andra hundar förutom sin egen syskon/mamma. Och inte heller träffat folk mycket. Jag bor verkligen centralt i stan, där är det folk & hundar 24/7. En stor kontrast mot vad han kom i från.

[Forest]
0

11, jo klart det har betydelse. Jag har med en hund nu från landet 6 mån och hon gick o voffa på alla vi mötte både folk o hundar. Jag hoppas att andra kan ge dig mer bra tips.  Kom på en sak att bara sitta o låta valpen vara på marken du på en bänk (kanske lite för kallt för det nu) men att låta dom sitta o titta på tillvaron ute o samtidigt belönar man den hela tiden när den sköter sig o är lugn. Det är ett tips jag kom på nu.

[apprecier]
0

# Hade tänkt göra det men det är lite för kyligt just nu med regn och allt där som du nämnde. Azlan är ganska frusen av sig trots han har täcke på sig. Men snart så bör det gå an. :)