Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 2234 ggr
Mulle12
0

Vilken hund?

Hej! jo, eftersom det inte finns någon sajt om hundar allmänt. så skriver jag här i stället:

Jag försöker övertala mina föräldrar att köpa hund, mamma säger inte blankt nej, men inte ja heller. men jag undrar mest, vilken hund skulle passa oss?

jag vill gärna ha en hund att leka med och lära trix och sånt.jag vill inte att det ska vara en jakthund, så man måste ut och spåra eller jaga!!
och jag vill kunna gå ut och gå med den tsm med andra hundar kanske.

vi hade kollat på tollare, men de var ju som synd var jakthundar :/ 

(förlåt om det blev lite rörigt) jag hoppas ni förstår lite iaf!! Skäms

så.. om ni har ngt förslag på en hundras som låter passande, så skriv gärna det. och ni får gärna fråga om ngt mer!! Skrattande

wixie
0

Bara för att tollare är jakthund behöver den ju ite jagaGlad

AnneN
0

Några fler saker att fundera över vid val av ras är hur stor hunden ska vara, vilken typ av päls, vilken aktivitetsnivå (alltså hur många timmar per dag man kan och vill lägga på motion och mental träning av hunden).

Vill även tipsa om att det visst finns en sajt för hundar i allmänhet = Hundar iFokus, fast även här på Blandrashundar är alla välkomna.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
0

Tollare är en aktiv ras och jag anser att man ska andvända raser det dom är avlade för, har nu inte den hunden det intresset som den avlad för då säger jag inget. Men ofta rör det sig om aktiva raser, tollare tycker inte jag är riktigt för nybörjare tyvärr fina är dom min man tjatar om en sån med man jag säger blankt nej till en sån aktiv ras. Flört 

Jag väntar på svar som 2 ställt då dessa är bra att ha klart för sig :) Sen jobbar din mamma o hur ser en dag ut hemma hos er? Hur gör ni daglösningen för hunden om din mamma jobbar?

Mulle12
0

#1 nä ioförsig, men jag tycker att man inte ska ändra på vad hundar är "till för" om du förstår vad jag menar. Glad

#2 Tack för tipset, jag ska prata med mamma. hahah. och tack för sajt-tipset. Flört

#3 min pappa jobbar skift (stavningen?) och han är oftast hemma när mamma jobbar, annars har min farmor och farfar erbjudit sig att ta hand om hunden! Skrattande

tack för hjälpen!

Michaela-N
0

Kan det vara en liten hund? Jag tänker direkt på bichon-raserna!

wixie
0

#4 Förstår absolut vad du menarGlad Jag tycker också att man inte ska ändra vad dom är till för, men bara så du vet är det ju inget måste att spåra och jaga med en jakt hundGlad

Maja2
0

#6 men VARFÖR skulle man skaffa en jakthund, om man inte tänkt jaga? Det finns massor och åter massor med raser.

wixie
0

#7 Vet faktiskt inteSkäms Men tänkte bara.

wixie
1

#7 Ganska dum kommentar av mig också. Var lite tröt och tänkte inte så bra den dagenSkäms

Mulle12
0

#5 jo, liten hund går nog oxå, får kolla upp de raserna! Flört

League
0

Gå in på pedigree´s hemsida, de har ett "val-av-hundras-test" man kan göra, tänk på att vara ärlig i svaren, då blir resultatet bäst. Och läs på om hundar i allmänhet och mixa ihop det som du tycker passar dig/er bäst, i fråga om uppfostran och så. Sen måste faktiskt alla som ska leva med hunden vara med på det, annars kommer det inte fungera i längden.

Mulle12
0

#11 ååh, tack! jag ska kolla på den sidan. jag ska försöka läsa på så gott jag kan och sedan prata med resten av familjen. Flört

Maja2
0

#9 Ibland blir det så att fingrarna på tangenterna är snabbare än hjärnan, dvs man skriver innan man hunnit tänka klart :)

[Sniff]
0

Bichonraserna ska du absolut kolla upp! De kräver inte så mycket men följer glatt med på det mesta. Trevliga små vovvarSkrattande

Mulle12
0

#14 jo de verkas jättemysiga. Glad

Jag kollar nu lite på "norsk buhund" de är fina, verkar vara duktiga, har lätt att lära sig, bra som sällskapshund och man kan träna t.ex Agility med de. eller bara ta en lång skogspromenad och gosa. PRECIS SOM JAG VILL HA DET! jag måste bara visa mamma de. Skrattande

oj! vad rörigt det blev. Skäms

wixie
0

#13 Ja, så är det nogGlad

Frida B
0

#15behöver inte dom väldugt mycket motion? :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mulle12
0

#15 nja, kanske. jag har inte hunnit läsa på så mkt om de än! Skäms

mamma tyckte ändå inte så mkt om de. hon tjatar fortfarande om sin tollare och vägrar att inse att det är en jakthund! Obestämd

Frida B
0

#18 det är ingen jakthund-det är en apporterande ras  ;) men även den behöver väldigt mycket aktivering

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Michaela-N
0

Jag tycker ni ska släppa tollare om ni inte vill ha mer än en sällskapshund att lära trick. Det kan man med vilken hund som helst.

Mulle12
0

#20 jag tjatar på mamma att hon ska släppa tollarna men det är inte det lättaste xD.

Michaela-N
0

Låt henne läsa på grundligt om dem så borde hon väl inse det själv ;)

Mulle12
0

#22 haha! jag får ge henne det i läxa. Flört

otilia
0

shetland sheepdog ? :)

Mulle12
0

#24 oj, oj. vilka fina och mysiga hundar!! Glad fast tyvärr hade nog mamma bara klagat på att de har för mkt päls! Rynkar på näsan typiskt min mamma -.-                men tack för hjälpen!

Cassii
0

kolla ras grupp 9. Tollare och sheltie har på tok för mycket energi (läste bara huvudinlägget)

Frida B
0

håller med Cassii, kolla grupp 9 :) väldigt trevliga raser som absolut inte har någonting emot långpromenader :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Vargöga]
0

Det första jag kom att tänka på är att det faktiskt finns en sajt om hundar. Hundar ifokus heter den. Vad är det för fel på den då? Självklart får du ju skriva här med.

Michaela-N
0

#28 Läs första meningen i första inlägget…

[Vargöga]
0

Ja hur många gånger skall jag läsa denna rad? Det står ju så här:

"Hej! jo, eftersom det inte finns någon sajt om hundar allmänt. så skriver jag här i stället:"

Jag tycker då att Hundar iFokus är allmänt!

Michaela-N
0

En, för sen har du svaret på din fråga. Inlägg 2 påpekar samma sak som du gjorde. TS visste inte att den fanns, och i inlägg 4 märker TS det också. ;)

[Forest]
0

fast även här inne kan man oxå rashundar, Flört

Michaela-N
0

Ja, det är helt ok att skriva här också. Mer aktivitet är ju bara trevligt.