Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundmat
Läst 5391 ggr
elsasputte
0

Kräsen hund..

Vår hund här hemma sorterar maten när hon äter och ratar nästan helt torrfodret. Har provat blött upp det och blandat med blötmat men hon äter blötmaten först och spottar ut torrisarna hon får i munnen. Har jag tur så äter hon några torrisar när blötmaten är slut..

Kattens torrisar går dock väldigt snabbt ner om hon får tag i några. Vad är det för skillnad..

Någon mer som har en kräsen hund, vad ger ni för mat ? Hur länge ska jag truga med torrisarna ?

Forgetful
1

Min hund var väääldigt kräsen då vi gav honom av vår egna mat. Nu har vi börjat med torrfoder för att hans tänder mage tog stryk och du kan tänka dig en hund som är kräsen redan vid vår fina mat och ska övergå till hundmat XD Jag är ju väldigt bestämd medans min farmor och farfar förstör allt som jag tränat upp -.- de matade honom med händerna om han inte åt, de gav honom en och en hela tiden, gav honom våran mat om han inte ätit hundmat på ett tag. Han lärde sig ju bara att "om jag väntar tillräckligt länge så får jag något gott" för ja han ville gärna ha vår mat efter att ha fått hundmaten ett tag xD jag löste handmatandet med att jag gav honom någon estaka bit och sedan la jag en och en i en tallrik, till slut började han äta själv ^^ jag tycker att en 8 årig hund ska äta själv men det förstår min inte farföräldrar -.- och jag låter honom äta när han är hungrig, det är inget krusande här som hos farmor och farfar för jag är sträm med honom för jag tycker han ska lära sig x) nu går han och äter själv av hundmaten för att han blir hungrig helt enkelt :) han vet att det är ätbart och när han blir hungrig finns det inget mer att välja på än att gå och äta maten xD Det låter säkert som om jag är förjävlig mot honom men jag gör det för hans egna skull, han blir såååå lös i magen av våran mat och han HATAR att duscha (har aldrig sett honom så ledsen som när han duschar) så det är för hans egna skull även om han inte föstår det kanske ^^

//Forgetful

Forgetful
0

sträng*

//Forgetful

kimky
0

jag har en shelti som är kräsen och på det har hon dock överbet så jag använder just nu vetrenär mat för hon är lite överviktig pga att min pappa ger för mycket blötmat men jag brukar iaf ta torrfodret och ta vatten över det så det drar åt sig och sedan ta en gaffel o mosa det. men hills, ekanuba (stavas?) och royal can innehåller mycket kött och nästan bara det och inget spanmål i och det brukar nästan alla hundar ta annars.

Det med att pappa ger blötmat är så det nästan är 5-7cm av dom där korvarna. drf är tjejen lite tjock..

Forgetful
0

Jag har royal can till  min hund :) han är en dvärgpudel och jag tycker han har blivit riktigt duktig på att äta sin mat själv ^^ dock har han gått ner i vikt nu när han fått avvänja sig från våran mat och matstreajkat lite men han är påväg upp igen ^^

//Forgetful

elsasputte
0

Ok, ja.. i och med att vår tjej här hemma spyr om magen blir tom så vill jag inte vänta för länge med att ge mat heller =/ Känner mej elak då.. Hon äter med glädje våran mat om hon får.. äter de mesta utom torrfoder.

Har märkt sedan hon kom hit att hon haft lite problem med rumpan.. svårt att tömma analsäckarna helt.. märkte de precis dagen efter hon flyttade hit.. sen blev det bättre efter nån vecka bara.. men nu har det kommit tillbaka. Hon kanar på rumpan mot golvet..

Har fått för mej att de hänger ihop att hon är så kräsen i maten att hon inte äter riktigt, kanske inte stämmer alls dock.. vet inte :P

Hon är en spinkigt byggd tjej, har alltid varit de och kanske SKA vara så oxå. Alla som träffar henne tror att de är en valp och blir förvånade när jag berättar att hon är 3 år.

Forgetful
0

Prova att hälla något gott tillsammans med torrfodret :) vi hällde ett tag de stekta köttets saft över maten (inte för mycket då kryddan inte är det bästa för våran hunds mage) men bara så hon känner att det luktar minsann gott, ta sedan mindre och mindre och se om hon vänjer sig ^^

//Forgetful

[Forest]
0

jag har oxå superkräsen hund, det jag kan tipsa först om är att kolla halsmandlarna hos vetrinären inte helt ovanligt att dessa är boven i matstrejk. Jag gav orijen o färskfoder som kvällsmat men pga matvägran o allt sånt så vart valet färskfoder, nu är matvägran helt över kanske beror det på att vi prova på nytt på färskfoder från bas till sp+ o denna gång smaka det tjejen bättre. Jag tycker man ska se lite vad man ger sin hund trots den är kräsen bör den få i sig bra mat. Fundera lite på färskfoder kan nästan svära på att hon inte ratar den o du kan oxå blanda foder allså torrfodret med lite smaksättning av färskfoder.

elsasputte
0

Vad är färskfoder och vart kan jag köpa det ?

[Forest]
0

det finns olika märken, jag ger nordic http://nordichundfoder.com/ finns bravo,klass o VoH googla lite på dessa o se. Vad det är står på den sidan jag ger burgare till mina då det är så grymt smidigt att bara ta fram varsin burgare eftersom det är deras matrason per dag Flört Större hund skulle jag köpa korv till o dela upp den i passande bit blir billigare.

elsasputte
0

#7 Hon har alltid varit kräsen sen hon var valp, vet detta pga att vi ofta tog hant om henne så hennes dåvarande husse och matte jobbade.

Så det är inget som kommit plötsligt att hon är kräsen..'

[Forest]
0

Lite som våran kräsen matvägrar i veckor.  En sak kom jag på har du annars prova på att låta henne jobba för maten? Så kan jag göra än idag då jag har torrfoder kvar så frukost via träning o maten är godis/belöning. Det går hem oftare nu. Sen akterveringsboll med foder i funkar oxå för vissa.

elsasputte
0

Mh… intressant.. hur mycket behöver de äta? Hur mycket SKA de äta per dag? Har aldrig tänkt på detta utan är glad om min äter så mycket hon vill :)

elsasputte
0

#11 har provat de men när jag sen erbjuder/får henne "belöningen" så tittar hon på mej som om jag vore en idiot ungefär :P

[Forest]
0

vad väger hon? Jag gav 50-50 men tja hon rata torrfoder helt redan som 12 v valp därefter gav jag bara färskfoder. Donna nya hunden/valp har oxå gått över till färskis o ökade i vikt bra ganska så snabbt 0.4 på 3 v det är mycket på så liten hund som var som ett benrangel (pga sjukdom är det normalt att de är magra, opererad nu)

AnneN
0

Skillnaden mellan många hundfoder och kattfoder är att kattfodret ofta innehåller mer kött och mindre onödiga saker som tex spannmålsprodukter.

Vad är det för torrfoder du ger?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

elsasputte
0

#14 hon väger 19 kilo..

#15 som jag ger katten eller hunden ?

AnneN
0

#16 som du ger hunden

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!