ridgback-korsning
Jo, jag undrar, känner någon till, har någon haft eller har någon på G en ridgeback-korsning? vad som helst erfarenhet är intressant.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Hittade denna på blocket http://www.blocket.se/goteborg/Ronja_6_man_behover_mysigt_hem_37873022.htm?ca=1_9&w=3
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
trist att eran gammling har gått bort, jag hoppas att ni hittar en liknande blandras som han. Om du inte väljer en annan ras/blaning.

Vi är ju osäkra, väljer man samma ras då kanske man jämför hela tiden, väljer man en annan ras, då suktar man efter ridgeback, jag älskar den rasen och dess egenskaper, är så ledsen att de blir så stora och att man inte längre orkar med kroppen, speciellt mellan 1 och 6 år, då de är mest viljestarka.
#1 Tusen tack för länken om Ronja, jag har visat Joakim, men vår sorg är så ny så vi måste nog sörja färdigt innan vi tar en ny hund.
#3 Men om du/ni inte känner att ni kan kontrollera eller hantera den stora hunden, så kanske det inte är rätt ras. Det finns ju flera andra, mycket mindre raser, som har samma egenskaper.
Jag tror inte att du kommer sukta efter ridgeback om du skaffar en annan ras, mer troligt är nog att du blir kär i yttligare en ras. Det brukar vara så
. Jag föreslår någon hund ur grupp 9.

I grupp 9 är ju mest småhundar som är uteslutna, eller är liksom soffliggare, för bekväm för att kunna gå långpromenader, men fram med idéer, vilken ras/vilka rasblandningar tror NI det skulle passa oss? Om vi nu skulle villja ha en hund med tålamod, inget skällande, mellanstor, korthårig, som passar till längre men lugna skogspromenader. Inte för ivrig, inte för lekfull som vuxen, ingen vallhund, jakthund, agility- eller utställningshund. Golden? Spaniel? Schnauzer? Amstaff? ….

#5 Vad skulle den få för aktivering mer än promenader?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Det är inte min erfarenhet av rasgrupp 9.
>>>Malum domesticum<<<
Jag hade en ridgeback/schäfer-korsning i många år! Heeelt otrolig hund! :-)

Vi har ju spårat ibland, har umgåtts lite med andra fast inte så ofta, har gått på platser där många andra okända hundar gått. Vi hade en annan hund också en labrador men han undvek hans sällskap, ville inte leka ihop. Har lite kluringar inomhus som vi skaffade när han var opererad. Åkt iväg på semester till havet, varit på släktträff (hans syskon), men inte så mycket mer. Och han var jättenöjd med det. Han ville bara ha oss som en katt gör.
5 Välj en ras som passar er och känner man inte wow så hade jag jag heller skaffat bara för att ha en hund. Kolla lite på spetsraser är mitt tips där finns det oxå flera raser som trivs med att vara sällskapshund med enklare aktervering. Tror det är svårt att hitta en blandras som du letar efter, tyvärr. Men vem vet håll ut lite kanske dyker det upp liknande blandras du letar efter :P
#5 "I grupp 9 är ju mest småhundar som är uteslutna, eller är liksom soffliggare, för bekväm för att kunna gå långpromenader"
Vadå för bekväma för att kunna gå långpromenader? Tror inte det finns en enda hund som skulle ogilla en långpromenad i skogen.. Och framför allt inte en sprallig liten toy pudel eller en cavalier king charles spaniel.
Jag skulle rekommendera Tibetansk terrier, en av de större raserna i grupp 9, kan hållas kortklippt och i övrigt en mycket trevlig och lättsam hund.

Jag har ju inte egen erfarenhet av alla dessa raser utom det att jag läste om dem i böcker.
Jag menar inte heller något illa, men jag hittills föreställde t.ex. en fransk bulldog mest som soffliggare, ursäkta för uttrycket, vill absolut inte såra någon :-)
Jag smälter alla era tips och förslag. Min man vill också säga till lite, han är emot pudel och spaniel, jag får acceptera likaså som han accepterar mina önskemål. Han har blivit biten av småhundar, därav de raserna faller också bort, men jag gillar också mellanstora och större hundar.
Har funderat på schnauzer, eller blandis där schnauzer ingår.
#11 Vi har också en tibetansk terrier i grannskapet, och den hunden är makalöst skrikig och skällig, man skulle kunna tro att någon flår honom när han träffar på en annan hund. Så det är inte någon jättebra erfarenhet, men klart de är säkert olika de också.
# 10 Basenji var också en idé från någon, men eftersom de har mer jakt i sig, är jag lite osäker. Men jag är också mer inne leta inom spetshundar.
Och till sist, tack för att ni bryr er, det känns skönt att "prata" med andra om detta.
#12 Ja, det är tråkigt med sådana erfarenheter, men man får ibland se bort ifrån dem och undersöka rasen på egen hand. Alltså åka och besöka någon uppfödare och träffa rasen. Man kan ju lixom inte döma en ras efter en individ.
Lycka till med hundletandet!

mitt tips är till er,,
läs på om massa raser, men kolla inte vad rasen heter, kolla bara vad det är för typ av hund,, tex stor/liten pälsvård och hur den är till sättet mm,,
sedan när du hittar en ras som passar utifrån dina önskemål så kollar du på bild och även vad rasen heter om du inte vet det genom att se bilden.. :-)
Lite kul tycker jag för då får man en hund som passar till just er, och ni går inte på utseende alls. 
//Linda

Tack Linda, men jag väljer nog med alla mina sinnen, och vad det blir för färg eller form på dem har nästan ingen betydelse.
Jag förstår nu att jag startade denna tråd för tidigt, för mitt hjärta är upptagen med vår gamling och skulle inte rymmas en ny hund där än. Det kanske därför jag är så petig i mina tankar på att välja en ny. Men jag kan ta upp tråden på nytt när vi har sörjt färdigt och är redo för en ny hund. Tack alla för omtanke och tips.