Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 2221 ggr
dermot
2011-12-31 03:02
0

Funderar...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag fick lov av mina föräldrar att skaffa hund (och dem också givetvisFlört) så hittade jag en annons på blocket om ett par blandrasvalpar. Det var labrador/jaktlabrador/tysk jaktterrier/lancashire heeler i dem. Jag läste på om raserna och kände mig "redo". Så jag mejlade och frågade om de hade några kvar, vilket de hade och vi var välkomna att komma och titta.

Så samma dag åkte vi och tittade. Det var ingen seriös uppfödare, utan parningen hade sketts mellan "uppfödarens" tik och dess släktings hanhund av misstag. Exakt hur minns jag inte så nog om det. Där fanns 2 små söta tikvalpar kvar och jag föll för den ene direkt.

Vi hade de flesta grejer hemma, då vi förberett en hel del för en valps ankomst samt att Rottweilerns gamla saker fanns kvar i huset. Så vi bestämde oss - eller jag bestämde migFlört - för att hon skulle få följa med hem, då hon var leveransklar samma dag.

Hon kostade inte mycket, 500 riksdaler. Vi vet.besiktgade och chippade henne själva så totalt kostade hon runt 3000:- om jag inte minns helt fel. (har inte det i huvudet)

Jag vet att detta var väldigt riskabelt och vi gjorde en vild chansning. Men vi är nästan säkra på att vi inte stöttade någon form att oseriös avel, då "uppfödaren" var rätt lättad av att få iväg valparna - vad jag menar är att hon inte var alltför entusiastisk i att ta fler kullar.

Men hittills har det gått bra, *pepparpeppartaiträ* och hon har varit på opperation en gång, dock endast för "extra" klor på baktassarna. Men annars har hon varit fullt frisk. Hon är otroligt livlig och energisk (för att inte tala om envis Flört) men det var vi nästan förberedda på pga raserna i henne. Och jag är glad att hon är så pass aktiv!

Men åter till min fundering…

Jag läste tråden "Lite nyfiken bara!" och kände mig lite… hm, ja jag vet inte hur jag ska förklara det. Kanske inte "kränkt" är ordet jag söker, men jag kände mig väldigt oseriös i och med att jag köpte min Ella från en oseriös "uppfödare". Jag har absolut inget emot blandraser och heller inte renrasiga för den delen, men jag valde ju Ella för att vi klickade direkt! T.ex när en bekant till min kompis hade fått 9 renrasiga (med stamtavla osv) labradorer så var där ingen jag riktigt kände att "den vill jag ha i min närhet sålänge det bara går!" det var snarare "Nej, så söta!" Och inte mer med det.

Så, hur resonerar ni? Var jag väldigt oseriös i mitt köp, och skulle jag valt en av de renrasiga? *Nu är ju detta blandrashundar.ifokus.se, men ni får gärna se det från båda sidor.* Inget att göra åt nu, kommer aldrig byta henne från mig!! Men vill gärna se hur ni tycker och tänker, för som sagt, känner mig väldigt… ja.

Här är en bild på Ella från oktober, hon ser likadan ut idag. Har tyvärr ingen bebisbild på henne på denna datorn, men ska försöka fixa en.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

dermot
2011-12-31 03:06
0

Hittade visste ett par blder endå…

Här är hon precis hemkommen! 8 veckor på dagen och verkligen sockersöt!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

dermot
2011-12-31 03:07
0

Och här, ca 2-3 veckor efter hemkomst.

"Benet" hon har i munnen är ca 20cm långt ;)

// Anka

dermot
2011-12-31 03:08
0

Kan förresten berätta att jag även - med hjälp av en efterlysningsannons på blocket.se - hittat den sista valpen som var kvar i kullen! Som nu är utbildad jakthund! :-)

// Anka

Maja2
2011-12-31 09:37
0

Om uppfödaren var seriös eller inte, går nog inte svara på. Det beror väl på vad man menar med seriös. Eftersom parningen begicks av misstag, så var det nog inte menat att det skulle bli Valpar överhuvudtaget.  Det lät värre att ni själva skulle bekosta chipning och vet. undersökning, som uppfödaren faktiskt ska stå för.  Där kan det ju hända att någon mindre nogräknad köper en valp, och struntar i både vet. besiktningen och chipningen.

Vad som åxå kan hända är ju att den där uppfödaren kände att: jomen det gick ju få iväg Valpar, nästa kull ska jag öka priset på och tjäna lite pengar åxå.

Att man ska känna sig kränkt eller förolämpad för att man väljer en blandras, eller som i ditt fall, väljer en valp under de där omständigheterna, är dock inte rätt. Har du själv kommit på att det var en dålig idé, så lär du inte göra om det, och kanske till och med rekommenderar andra att göra på annat sätt.

Det kommer alltid att finnas billiga Valpar, pga tjuvparninar osv. och det kommer alltid att finnas människor som väljer att köpa en billig valp. Om alla höjde priserna på sina Valpar, så att även blandrashundar kostade mycket mer, kanske man slapp människor som köper Valpar som en billig leksak till sina barn, och sen omplacerar dem när det inte är kul längre.

Lycka till med din hund :)

[Forest]
2011-12-31 11:28
0

Jätte söt :) Du ska verkligen inte skämmas att du har en blandrashund.  Då uppfödaren säkert inte räknat ut vad allt skulle kosta varje valp det vill säga besikning,märkning,vacc just för att de inte planerade valparna var lite svag men ni visste om detta o fick ta det i era beräkningar samt merkosnad. Billig visst men 3000kr är snart tror jag ganska normalpris för störreraser ser mer o mer dessa priser på blandraser.  Hoppas allt går bra söt liten tjeja du har :)

AnneN
2011-12-31 13:25
0

Håller med de andra, du ska absolut inte känna dig kränkt eller liknande pga att du valde just denna valp. Huvudsaken är ju att du själv som ägare är seriös och gör allt du kan för att ge din hund ett så bra liv som möjligt och det tror jag absolut att du gör.

Jag har själv "köpt" min hund då hon var valp från en som var allt annat än seriös, han var dessutom djursamlare och alla djuren var vanvårdade (han har nu djurförbud) och valparna kom av en tjuvparning pga hundvaktens slarv då tiken löpte, Velvet var inte heller id-märkt vaccinerad eller något annat vid leverans utan det fixade jag själv.

Önskar dig all lycka med söta lilla Ella Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

dermot
2011-12-31 16:07
0

Tack för era svar! Det känns lite bättre nu.

Vi vet ju inte vad som kunnat hända när vi gjorde en kontroll på henne, om hon var sjuk eller så. Men vi vet ju inte heller vad som kan hända, det kan ju kanske finnas dolda grejer bakom som inte visar sig förrän senare i hennes liv. Vi tog ju detta som en chansning just för att jag verkligen fastnade för henne så. Hon är en underbar hund och ja gskulle aldrig kunna välja bort henne för vad som helst i världen.

Ella tackar så mycket för komplimangerna och vi önskar er ett Gott Nytt År! :-)

Här ligger hon och min katt Edward och pussas!

// Anka

AnneN
2011-12-31 16:48
0

#7 Vilken mysig bild Glad Gott nytt år till dig och din flock!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
2011-12-31 20:14
1

7 detta mad chansning gäller inte bara blandrashundar visst viss avel kan man minsa vissa rassjukdommar det är så rätt så, men det är mycket annt som kan drabba en hund förutom ras-relaterade sjukdommar. Jag har renrasiga hundar men ser inte dom som mer fina för det, det är hundar med stamtavla visst men blandrashundar är lika mycket hund dom med :) Härlig bild du bjöd på sött som tusan. Gott nytt år!

dermot
2011-12-31 21:56
0

#9 Ja, det är ju klart. :)

Hoppas ni får en trevlig nyårskväll! :) Själv är jag ensam hemma med djuren.

// Anka

pv60
2012-01-01 13:21
0

Håller med # 1. Klickar det så klickar det. Vår Bella är köpt på en parkering och affären gick på 3 minuter. Inte att rekommendera, men hon var vaccinerad, chipad och ursöt. Vi har inte ångrat oss. Bella är vår stora kärlek och stolthet. Här har hon poserat hos fotografenKyss

[Forest]
2012-01-01 17:36
0

11 snabb affär Flört Din Bella är otroligt vacker , bra bild Kyss

dermot
2012-01-01 18:29
0

#11 Så söt! Kyss Man vill ju nästan äta opp henne! FlörtSkrattande

// Anka