Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettvalpar-avel
Läst 7888 ggr
[Linda240]
0

Lite nyfiken bara!

Jag har inget imot blandraser.

Men förstår ej varför man skall avla fram fler när det redan finns för många hundar i sverige renras som blandras.

Så jag vill veta varför just du vill avla fram fler?

[shanti&luna]
1

Om du nu är så emot blandis avel, varför starta en sådan tråd på ett blandis forum?

[shanti&luna]
1

Jag kan ju ställa en motfråga: Varför avlas det alls på renrasiga hundar som man vet att det finns defekter och ärftliga sjukdomar på? Menar, jag har ju sett dokumentären om vissa raser och hur man avlat sönder dom. Och hur kan man som seriös uppfödare avla på en bärare av en viss åkomma bara för att avelsmaterialet sägs vara för litet?

Oavsett vad man avlar på renras eller blandras så gäller det att para sunt, för att främja friska hundar.

Om jag skulle välja att para min hund som är en trevägskorsning så skulle jag ta en hane som har en av dom raserna tiken har i sig och para med, jag skulle kolla igenom tiken noga med ögonlys, armbåg/höft och knäledsröntgen. Alla nödvändiga tester för just hennes raser skulle jag göra. Varför jag skulle ta en kull? För att spara en valp efter henne. MEN det är om hon visar sig vara frisk och sund.

Vet man vilka föräldradjuren är till ens hund man tänker para kan jag förstå om man kan följa sjukdomshistoria m.m. Precis som med renras så ska man ha koll på linjerna bakåt.

Nu vet jag inte så mycket om min tik att jag törs para henne så jag har valt att låta bli. Jag är benhård på att om man nu ska avla så ska man avla sunt och kunnigt.

Jag har en renrasig tik här hemma med och jag står liksom med foten på både blandis och renras sidan. Jag tycker det är fel oavsett uppfödare om man avlar på en hund som har defekter/sjukdomar bara för avelsmaterialet är snävt. Min åsikt.

[Zorita]
0

#2 Jag håller helt med.

Jag förstår frågan, jag har själv undrat det mycket. Själv tycker jag en sund blandning är bättre än en osund renrasig. Men vissa som valt att avla på blandraser förstår jag inte riktigt.

Skulle jag avla blandrasigt skulle jag ha en tydlig idé om vad för hund jag vill ha, och veta att det fanns köpare till denna mix. Jag menar som om jag skulle vilja få fram en ny ras, en hälsosam sådan.

Men jag håller mig nog till omplaceringar eller adopterade, som mina två, och skulle jag köpa en valp skulle den vara renrasig. Inget ont om blandisar, alla mina favorithundar är blandraser, men för att jag tycker det är lättare att kvalitetskontrollera uppfödaren.

[shanti&luna]
0

#3 Min ena tik är en omplacering och den andra är här på foder.

Fridaaaa
0

Jag älskar blandras lika mycket som renrasiga.

Gällande uppfödning av blandras eller renras är samma krav på mentalitet osv.
Dock tycker jag, att ska man blanda raser ska det vara så lika raser som möjligt, t.ex inte tax/pudel, men springer spaniel/cocker spaniel är mer lämpliga. Man får tänka lite så.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag avlar inte fram något, men tycker faktist det är lite bra fråga man kan ställa sig varför man avlar fram mer hundar när det redan finns så många o desutom många som letar nya hem? Men hur skulle det då se ut om man ville köpa sig en valp? Ska man tvinga folk att köpa vuxna hundar ? Jag är inte imot blandras eller renrasavel så länge man avlar friskt och har uppkollade fäderdjur :)

[Linda240]
0

Det jag reagerar på att blandrasuppfödningen fullkomligt exploderat dom senaste 5 åren.

Nu avlar "alla" på sina blandisar.

Förr va det mer 2 renrasiga som hadde en "olycka"

Nu blandar man helt vilt.

Tyker att seriös renras alltid bör komma först.

Måste man avla blandraser så tycker jag att man skall satsa på 2 bra renraser och inte blanda ex en 3vägs med en 2ägs korsning.

Fridaaaa
0

#7 Som jag då, max 3 raser tycker jag i en hund och då så lika raser som möjligt:)

[Zorita]
0

#6 Det finns Valpar för omplacering. Såg precis att hundar utan hem fått in en massa Valpar som riskerar avlivning (i Sverige), och valpsäsongen här i Spanien har precis varit så vi har hungården full av ungar.

Blandraser är ju billigare, så jag antar att det har bidragit till att det finns så många. En bra peng kanske vissa tycker, att få Valpar och sedan sälja dem på blocket. Eller att det är kul att få Valpar, ungefär som min mamma som tycker det vore gulligt. Eller så hände det en olycka och man låter bli att göra abort.

Seriös renras kommer först, sen seriös blandras i mina ögon. Dock anser jag inte det seriöst att avla räkrumpor på schäfrar eller på platta nosar på tex frallor. Heller inte blandningar som är för olika varann oavsett om föräldrarna är hälsosamma.

[Linda240]
0

Självklart så skall man inte avla på defekter och för extremt

Kalli
0

#1: Var ska hon annars fråga varför någon avlar på sin blandras? På ett forum där alla har renrasiga hundar?

[shanti&luna]
0

#11 Det har du rätt i.

[Forest]
0

9 ja visst finns dom men det är inte så de mättar marknaden på Valpar direkt det skulle jag itne tror iaf :) Menar om det bara fanns dessa hundhemsvalpar. Nu tycker jag vissligen letar man valp kan man först vända sig dit o se vad dom har inne, men om jag letar efter någon valp, men jag tror inte de har just Valpar alla letar efter heller. Jag är småhundsperson o kan inte skaffa vilken typ av ras/er pga allergi hos sonen. Därmed är det lite svårt o köpa en blandrasvalp av olika raser (de han tål 100% är pudel,softis,ccd hårlös)

Men jag tycker du har så rätt, det finns raser jag inte skaffa o blandras ja det finns dom som faktist avlar sunt o bra.

Michaela-N
0

Jag är väl inte så för avel på blandrashund alls tror jag. Olyckor händer men jag förstår inte poängen med medveten blandrasavel.

Visst är det en svår fråga!

[Zorita]
0

#13 Nej det tror jag inte heller, men om man vill skaffa valp kan det vara värt att kolla efter sådana. Sen förstår jag inte riktigt varför man vill ha valp nödvändigtvis, de är gulliga men jättejobbiga! Flört Men det är ju upp till var och en.

Samtidigt måste ju nya raser komma nånstans ifrån, och då är det ju en blandning i början. Men jag förstår inte grejen med att blanda hejvilt.

Och så tycker jag rasstandard borde lösas upp lite och fokusera mer på mentalitet och hälsa än utseende typ att schäfern inte är en riktig schäfer om den är vit eller långhårig. Eller ridgebacken som ska ha en ridge, men som faktiskt är en sjukdom så att hälsosamma hundar inte följer rasstandard. Men det är kanske lite OT…

Arrowhead
0

#11 Alla har inte renraser på renrasforumet, bara så du vet… jag har blandis och brukar ändå skriva där ibland…

Anibaz
0

#16 Och jag med renraser skriver här på blandraser iFokus Glad

Varför? Dem är hundar allihopa.

SaraC
0

Jag tycker det är en bra fråga.

Varför skulle man inte kunna ställa den på ett blandrasforum? Det är väl här man kan få de "bästa" svaren?

Sedan vill jag också påpeka att det inte alls finns något renrasforum på iFokus. Det enda forum som säger sig ha något med renras eller blandras att göra är detta.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Chilli10
0

Själv skulle jag aldrig avla på en hund som inte har godkända hälsotester och har en riktig stamtavla (SKK-reggad alltså om hunden är av en sådan ras som är ok där, ett exempel på ras som inte är det just nu är ju Amerikansk Bulldogg o dessa får man ju regga hos "moderklubben")

Och ABSOLUT med en hund av samma ras som har godkända hälsotester och stamtavla.

Men jag har ingenting emot blandraser i sig.

Håller med dig TS, förr var blandraser mer en olycka som man låt förtgå ist för att göra abort. Numer verkar det inte alls vara på det sättet. =/
Håller även med någon som ovan skrev att om man har en seriös uppfödning och verkligen vill något med sin avel, hälsokollar osv samt inte blandar "för mycket". Så kan jag väl  tycka att det är lite mer okey.

SvonN
0

Jag vet att det är lite brutalt men skk kan sticka dit solen aldrig skiner. Jag menar, varför ska man avla fram hundar som har sjukdomar osv?

Våran blandras hund fick vi när jag var 5 år gammal och hon kunde lungt och stilla somna in vid 15 års ålder. Det var en underbar hund som inte var lik någon annan, en trogen kamrat.

Men jag har en renrasig boxer som jag vet att med lite tur får jag ha kvar henne tills hon blir 8-10 år. Det är 5-7 år MINDRE än den friska blandrasen. Boxern är en trogen kramrat med ett säreget uteseende men det var även min blandras. Men som alla vet så är Boxern sönder avlat just p.g.a SKK´S skit regler!

Kalli
0

#16: Det vet jag mycket väl, tror alla hundforum har både renras och blandras ägare men kan fortfarande inte tänka mig ett bättre ställe att ställa en fråga om blandraser än på ett forum för just blandraser.

Chilli10
0

#20 Precis som men människor och andra djur är det ju så att alla hundar blir olika gamla. Bara för att just din blandras höll sig frisk och blev 15 år betyder det ju inte att alla blir det. Storleken på hunden spelar ju in en hel del också. Skulle ite heller säga att raser blir sönderavlade enbart pga skks regler. Mycket har ju att göra med uppfödaren.

Kalli
0

#20: Och där kan man ju som köpare göra ett aktivt val, det finns friskare renrasiga hundar och det finns renrasiga hundar som dras med fler sjukdomar. Precis som jag inte stödjer oseriös blandrasavel stödjer jag inte oseriös renrasavel och skulle aldrig stödja en avel jag tycker är sjuklig.

Nu vet jag inte vad eran blandras var för raser men rent generellt bör man tänka på att mindre hundar lever längre, man bör också tänka på att man inte kan generelisera utifrån två individer.

Alla våra renrasiga hundar har ex. blivit mellan 12-14 år gamla. En kompis fick avliva sin "friska" blandras bara 6 år gammal, en annan kämpar för att få sin 6-åriga blandras smärtfri. En bekant fick avliva sin renrasiga hund som 3-åring, en annan har problem med allergi. Hon har en renrasig hund men en annan bekant har samma problem med sin blandras.

Annars är väl detta det värsta exempel på friska blandraser jag vet: https://www.flashback.org/sp24756218

En av de viktigaste verktygen för att få fram friska, sunda hundar är väl att avla på såna hundar och det vet man bara om man gör genom att testa för sjukdomar. Något väldigt många blandrasuppfödare inte alls bryr sig om eftersom alla "vet" att blandrar automatiskt blir friskare oavsett vad föräldrarna bär på för anlag. Oskyldig

Funderar man ens på varför man vill ha fram den här blandraser, vad är syftet? Vad är det som gör en parning med dessa blandraser bättre än med valfri renras? Vilka egenskaper kommer hunden att kunna få? Finns det ett behov av en hund med dessa egenskaper?

Jag rekommenderar förresten alla uppfödare att ta sig en titt på Blocket/Hundstallet innan man väljer att avla, det finns många blandraser där marknaden är mättad ex. Amstaff och ingen människa som avlar fram fler blandraser med Amstaff kommer någonsin kunna övertala mig om att de är seriösa i sin avel, oavsett tester.

Arrowhead
0

Men de är väl ändå ganska enkelt, man stödjer seriös avel oavsett om de är renras lr blandras oså ger man fan i att på nåt sätt stödja oseriös avel, lr har jag fel? :P

SvonN
0

#24 Helt rätt!

SaraC
0

#20 Och? Dina två hundar är alltså det hela reprensentabla för både blandraser och renraser? Skämtar du?

#24 Vad är seriös blandrasavel då?

[Lava&Zorro]
0

Jag måste bara få komma in här i denna tråd….

Jag fick höra för några veckor sen av min "låtsasmoster" att usch hur kan ni ha skaffat blandraser eller som hon sa "smutsiga hundar".

Jag menar va*** spelar det för roll om det är renrasiga eller blandraser? Alla hundar är väl lika mycket värda?! Det är som om jag skulle skylla på alla som har en ras som inte jag gillar- men jag säger inget….

VÅra små är blandning mellan Schäfer, Rottweiler och Sibieran Husky och dom är såååå otroligt lugna och har verkligen rätt psyke!

OM jag får säga det så skulle jag säga att det är bättre med blandraser! :D

Och vi skulle ALDRIG avla på våra då det är redan så många olika raser…

Lava&Zorros uppfödares tik blev på smällen utan att någon visste om det, som tur var så var det hennes (uppfödarens) brors hund som är pappan….

Så ibland kan man inte rå för att det blir blandraser!

KOm ihåg alla hundägare! ALLA HUNDAR ÄR PRECIS LIKA MYCKET VÄRDA OAVSETT RAS!!!

[Linda240]
0

Nej jag tycker inte att alla hundar är värda lika mycket  i pengar.

Lika värda till ett bra liva ja.

Många skriver här att det är ok att köpa blandras om båda föräldrarna är testade för olika sjukdommar.

Hur många här har köpt blandras där föräldrarna är testade för olika sjukdommar?

Fridaaaa
1

Att säga att en hund som är blandras inte är värd lika mycket är samma sak som att man skulle säga att en människa med föräldrar av olika ursprung och "ras" är smutsig och inte lika mycket värd. Tänk på det!

[shanti&luna]
0

#29 Bra där!

[shanti&luna]
0

Tänk så här då:

Om jag mot alla odds skulle omplacera mina två tikar framöver. Inte skulle jag ta mindre pengar för Shanti än för Luna. Menar, båda har ju ett värde för mig och jag ser inte Luna som min enda diamant här hemma bara för hon har fina linjer. Så för mig är mina små ulltussar lika mycket värd. Ingen människa skulle få köpa mina hundar skamligt billigt även om Shanti "bara" är en blandras. En hund innebär samma ansvar renras som blandis. Jag gör ingen skillnad på mina töser.

[Lava&Zorro]
0

#28 Det var inte i pengar jag menade!!!! 
Menade att alla hundar har lika stor rätt att leva oavsett ras, precis som med oss människor!

Förstår du nu hur jag mena?

Anibaz
0

Men du tror alltså att nån köper en blandras för uppåt 10.000 kronor?

Fridaaaa
0

#33 Finns dessvärre dem som har gjort det. Jag skulle nog inte göra det på en hund utan papper, även om alla hundar för mig är lika mycket värda, så tycker jag att en hund med papper bör kosta mer eftersom det kostar med registrering osv.

[Lava&Zorro]
0

#33 Menardu mig???

Anibaz
0

#35 Nej jag menar #31

Alltså renraser kostar just för att dem är renraser, med linjer, tavlor, meriter. Vad ska man betala för i en blandras?
Klart blandraser är värd lika mycket. Promenader, mat, kärlek och ett tryggt hem. Men jag skulle aldrig betala samma summa för en blandras som jag gör med en renras.

[shanti&luna]
0

#33 Nej jag menade inte så. Jag menade att JAG inte skulle sälja mina två tjejer för mindre OMPLACERINGS summa utan båda skulle kosta lika mycket. Om man säljer sin blandis för en struntsumma för ex. 1000:- och sin renrastik för 5000:-, vilken av dom kommer du få skambud på och löftet om ett gott hem? Jag betalade visserligen inget för någon av mina hundar, men jag har det bra för båda. Alla har inte det och framför allt är det dom som prutar på struntsummor som inte ens har råd att köpa en renras.

Observera att jag skrev framförallt i sista stycket och inte att det enbart alla som prutar. Men vill man ha en hund och kan ta hand om den så prutar man inte.

[shanti&luna]
0

Sen tycker jag inte att man ska sälja någon hund för under ca 5500:-. Såg på blocket att amstaff har så låg status i hundvärlden att dom flesta bara ber om en 500 lapp och ett gott hem. Så långt har det gått.

Anibaz
0

Jag har två renraser med fina linjer och jag betalade inte en krona för den ena och 2 sketna tusenlappar för den andra. Betyder det att jag inte kan ta hand om dem eller hur menar du?

[shanti&luna]
0

Citerar mig själv här ovanför (sen så är detta enbart min åsikt):

"Observera att jag skrev framförallt i sista stycket och inte att det enbart alla som prutar. Men vill man ha en hund och kan ta hand om den så prutar man inte."

[shanti&luna]
0

I så fall faller jag med under kategorin att inte ta hand om hundarna, jag har ju två "gratishundar"Flört

Anibaz
0

Ahaa men då är jag med. Glad

Arrowhead
0

#26 Seriös blandrasavel är där man avlar på FRISKA BRA hundar ;) Man gör nåt för att förbättra raserna, inte för att få fram fina hundar som man kan ställa ut och få bra med pengar för, så e renras avel för mig.. Visst finns de dom som inte avlar på de sättet men dom flesta gör faktist de..
Sån avel kan va fan så mycke bättre ä  renrasavel i vissa fall :P

[Linda240]
0

Jag har aldrig sett en blandras anonns där det står att föräldrarna är testade för olika sjukdommar.

Vi kan ta ett ex har en kompis som har en hund.

Hun åker jorden runt och tävlar med den.

Hun har blivit erbjuden 6 siffrigt för han.

När hun lånar ut han till avel så tar hun (vad jag tycker) riktigt bra betalt.

Blandras kan inte va värld lika mycket som han.

För 99% av blandisarna är olycker eller någon som bara vill tjäna pengar.

Blandras avel som vill få fram bättre draghundar eller något sånt tycket jag är ok.

Fridaaaa
0

#44 det med att 99% av alla blandisar är olycker eller att folk vill tjäna pengar är bullshit! Så är det inte alls det. Många avlar idag på blandisar för att det är eftertraktat med just vissa blandisar och vissa vill ha eget unikt utseende på valparna.

[Lava&Zorro]
0

#44 Hur kan du ens tycka så?!

Många som har blandraser har ju valt just dom raserna för att dom kanske vill ha det så!

+ tycker jag iaf, att blandraser brukar vara lugnare än renrasiga… Men det är vad jag tycker, stämmer säkert inte alls…. Men men.

Åhhh, jag blir upprörd! Ursäkta men får man fråga: vad har du för hund?

Våra är blandraser och är reggade, besiktade och har inga ärftliga fel alls! Det har våran uppfödare sett till och vi har sett papper på det också!

Enda som kan bli galet är om dom får höftproblem pga att deras pappa har schäfer i sig…

[Zorita]
0

Omplacering skulle jag inte betala mer än vaccinationskostnader för, så är det med det. Man ska inte tjäna pengar på det. En olycka skulle jag inte heller betala mycket pengar för. Dock planerad avel där båda hundarna är meriterade och kontrollerade, det skulle jag betala för. Därför att då vet jag vad jag betalar för. Hundar ska inte tjänas pengar på, de är inte varor.

Dock är de precis lika mycket värda i alla andra termer.

Seriös avel för mig är att avla friskt och med en tydlig inriktning på aveln. Inte bara för utseende, hälsa och mentalitet ska vara viktigare.

[Linda240]
0

Ok visa mig en annons där blandisvalparna har testade föräldrar.

[Lava&Zorro]
0

#48 I våra valpars annons stod det så! Annonsen finns inte kvar så kan inte visa dig men det finns"

Har du själv hund? Och vad är det för ras i sådant fall?

[Linda240]
0

Har 3 Basenji.

Att säja att alla hundar varit blandras funkar ej då alla mixer idag inte görs för att få fra med ny ras.

Fennec
0

Jag har inget emot blandras avel men jag försöker att undvika det eftersom det handlar oftast om mycket oseriös avel och om människor som inte har någon kunskap inom ämnet. Det handlar om mer än att bara ha en trevlig tik som du älskar och vill ha en valp från ihop med den första tillgängliga hane, något som är mycket vanligt inom blandrasaveln.

Men att en renrasig hund skulle vara mer värd? Inte riktigt.

[Lava&Zorro]
0

#50 Tycker du att dina små änglar är Såååå mycket bättre än blandraser?

[Linda240]
0

Det beror på va du menar med bättre

[Lava&Zorro]
0

Men tycker du att dina är finare, bättre, mer värda osv än  blandraser?

[Linda240]
0

Finare ja för jag tycker dom är finare är alla hundar annars så hadde jag valt en annan ras.

Bättre vet ej.

Mer värda i pengar ja i rätten till ett bra liv nej.

[Lava&Zorro]
0

Tycker du även att alla är renrasiga är finare ÄN blandraser?

Jo det är klart du tycker, man tycker ju alltid att ens egna hundar är finare än andras….

Alla hundar är olika så jag skulle iallafall säga att det finns ingen hund som är bättre än den andra! För det finns inte en chans att det skulle funka.

Hmm, okej… Mer värda- hur menar du då? Att dom är mer värda för att dom kostar mer än en blandras eller?

[Linda240]
0

Vist e vissa hundar mer värda än andra.

Det är ju som att jämföra kungen med mig.

Jag skulle inte ge 15.000 för en oj vad söt vi tar Valpar mix eller en modehundmix.

Jag vill ha hund från e seriös kennel som verkligen vill förbättra rasen.

Fridaaaa
0

#57 Haha för mig är inte kungen värd mer än alla andra:P

Nej ett djur är lika mycket värd för mig oavsett ras, färg, om den har stamtavla eller inte. Det är ett levande ting!

[Lava&Zorro]
0

#58 Håller med dig!

#57 En blandras kan vara PRECIS lika mycket värd som renrasig!

Tror många seriösa hundköpare inte går efter det du sa "oj, vad söt valp den tar eller en modehundmix".

Sen finns det dom som köper hund endast för att ha som en leksak.

[Linda240]
0

Hur många här är seriösa hundköpare?

Med det menar jag vilka här har Valpar efter testade föreldrar.

Mentalbeskrivan med bra resultat.

Kommer från en "uppfödare" som betalar skatt för valparna.

Gör man avkall på något av det så är det inte seriöst.

Nu menar jag INTE er som har omplaceringar.

För ni skulle haft en medalj enligt mig.

Jag tycker tyvärr inte att alla är lika mycket värda mäniskor som djur.

För då hadde jag inte kunnat äta kött mjölk ägg och kunnat bära skinn.

Fridaaaa
0

#60 vad har ägg med om djuren är värda något eller inte? Likså mjölk? Djuren tar inte skada av det, det är bara naturligt att hönsen lägger ägg osv.
Skinn däremot skulle jag aldrig kunna bära. Inte äkta.
Kött äter jag, svenskt bara, min styvsvärfar har slaktkor och slaktfår, dem behandlar dem på bästa sätt: Stora hagar, bra mat osv. Så för dem är deras kor & får lika mycket värda som hundarna,katterna,marsvinen och hönsen dem har!

De som föder upp djur för slakt måste ta hand om sina djur på bästa sätt, för annars blir köttet inte bra = ingen köper = dem är arbetslös.
Tror inte du är så väl insatt i sånt.

Tycker du har lustig verklighetsuppfattning.
Finns minst lika många seriösa blandrashunduppfödare som seriösa inom renrasiga hundar!

[Lava&Zorro]
0

Vi är seriösa köpare, vi har Valpar ifrån testade föräldrar.

Våran uppfödare är seriös (trots olyckevalpar som du kallar det)och skattade för valparna.

Våra hundars mamma har Fiiiiiiiiin stamtavla.

Så trots olyckegravidtet hos hundar, så är dom seriösa!!!!!!!

Om våran uppfödare inte varit seriös hade vi aldrig köpt valparna.

[Linda240]
0

Vad är det naturliga med att ta bort nyfödda kalvar från deras mamma?

Bara för att vi skall få mjölk.

Nu diskuterar vi inte andra djur.

Men visa mig en annons på er seriös blandisuppfödare.

Jag kolla på blocket och hittar ingen

[Lava&Zorro]
0

Hon avlar inte! Vi köpte våra Valpar i Maj och annonsen är borta nu! För alla Valpar är sålda :)

Detta var som sagt en "olycka" oberäknat!!!!

Om dom inte hade varit seriösa (våran uppfödare) varför skulle dom då skatta, regga och försäkra valparna?!

Förklara det för mig!

Bara för att du har renrasiga hundar betyder inte det att inte blandrasuppfödare är oseriösa!!!

Fattar inte hur du orkar vara så naiv mot blandraser!

Fridaaaa
0

#62 En blandras kan inte ha stamtavla, så har pappan 2 raser i sig kan han ej ha stamtavla:)

#63 Detta är ett blandrashundforum där ALLA hundar är välkomna oavsett om den är renrasig eller blandras.
Så är du emot blandras, så förstår jag inte varför du skriver här då?

[Lava&Zorro]
0

#65 Aha fel av mig :) Men mamman har det vet jag :)

[Lava&Zorro]
0

#63 Om du inte tror mig så kan du ju ringa å se själv!

ÄVen blandrasägare är seriösa! Inte bara ni som anser att era hundar ÄR sååå mycket bättre våra blandraser kan vara seriösa!

Å får man fråga varför du lägger upp en sådan här tråd här?!

Visst förstår din fråga, men kommer allt mer eftersom att du är naiv och är emot blandraser----

[Linda240]
0

66 Då kan jag bara säga klantigt av uppfödaren men bra att dom va testade och Jätter bra att du inte tog första bästa valpen på blocket.

Det jag är orolig är att blandras"uppfödarna" har exploderat dom senaste åren.

Vi har för många hundar som det är i sverige endå så skall fler och fler avla på sina hundar.

Jag tänker bara på hur det kommer att se ut om 10år kommer vi i sverig oxå behöva avliva oönskade hundar på löpande band som i tex usa.

[Lava&Zorro]
0

#68 Har haft hund hela mitt liv (dock inte blandras) och skulle ALDRIG ta första bästa valp! Ånej så funkar inte jag å inte min kille heller!

Denna kommentar har tagits bort.
[Linda240]
0

69 Jätte bra

[Zorita]
0

En renrasig hund är värd mer i pengar eftersom det ofta ligger mer jobb bakom uppfödningen, bla meritering och tester. Det betyder för mig inte att den är mer värd i alla andra avseenden. Är en blandras avlad seriöst med kontroller så kan den mycket väl vara lika mycket värd pengamässigt, om de har köpare för de priserna.

Mina omplaceringshundar är mer värda för mig än en champion i precis alla grenar. För dem betalade jag vaccinationskostnader + donation till hundgården. Man kan inte mäta ett djurs värde i pengar.

Det finns ju olika betydelse för hundens värde. Det ena är hur mycket pengar de är värda och vad de sedan är värda som individer. Blir lite förvirrat när man blandar ihop dessa. En man är god för flera miljoner, men han är lika mycket värd som tiggaren ute på gatan. Om ni förstår hur jag menar Flört

Mycket är ju upp till köparna som det är idag. När man köper hund har man ett ansvar att välja väl så oseriösa inte tjänar pengar på vad de håller på med. Detta tills det kommer något sorts krav på att föda upp djur, vilket nog inte vore helt fel.

[Lava&Zorro]
0

#72 Jättebra skrivet!

Anibaz
0

Linda240, har du haft blandras någon gång?

[shanti&luna]
0

Hur många här är seriösa hundköpare?

Jag är en seriös hundägare, har haft min omplacering sen hon var 10 veckor. Mina hundar är båda vaccinerade, chippade, försäkrade och jag tränar klicker (target) med dom. Även om jag inte fått Shanti så hade jag gärna köpt en blandrasvalp i framtiden. Det gör inte mig till en oseriös hundägare.

Med det menar jag vilka här har Valpar efter testade föreldrar.

Shanti är efter testade föräldrar, men uppfödaren sa fel ras på henne från början. Det är inte seriöst av dom.

Mentalbeskrivan med bra resultat.

Ingen mentalbeskrivning på föräldrarna, åter igen oseriöst av dom som födde upp.

Kommer från en "uppfödare" som betalar skatt för valparna.

Dom betalade ingen skatt mig veterligen.

Gör man avkall på något av det så är det inte seriöst.

Oavsett vad du säger så är jag inte mindre seriös än någon annan hundägare då jag tar mitt hundägande på allvar och ser till att hundarna är både omskötta, försäkrade och får stimulans.

Nu menar jag INTE er som har omplaceringar.

Eftersom jag ändå skulle ha köpt en valp i framtiden som lika gärna kan vara en blandis så tar jag åt mig i det du påstår och åter igen så är inte jag oseriös bara för att jag kan tänka mig en blandras. Man får skilja agnarna från vetet och inte dra alla över en och samma kam.

Jag tycker tyvärr inte att alla är lika mycket värda mäniskor som djur.

Du har en mycket skev uppfattning om värdet för människor och djur. Tycker inte att man kan säga så som du gör. Helt absurt för mig. Det är som om någon skulle säga att du inte är lika mycket värd som mig exempelvis.

[Lava&Zorro]
0

#75 Håller med dig fullständigt!!

[Linda240]
0

Det finns olika värde jag tar in det emotionella värdet oxå.

Stödjer man oseriös avel är man oseriös enligt mig

Renras som blandras

[Zorita]
0

Fast är det oseriöst av de som födde upp är man även oserös som köper hunden. Inte för att det gör en människa till en sämre hundägare, utan för att man stödjer oseriös avel genom att köpa en sådan valp. När man sen köpt valpen är det för sent att skylla på uppfödarna, det skulle man kollat innan.

Hundars värde kan inte mätas i pengar, därför tycker jag skambud inte har något med saken att göra. Jag skulle hellre skänka hunden gratis om jag visste att den kom till ett bra hem. Symbolisk summa som man ser på vissa omplaceringar är BS, vad ska det vara bra för? Att det innebär att hunden inte är "värd" något är bara en materialistisk syn på djur och inte applicerbar. En hund är värd precis lika oavsett vad det är för hund och vad den har för bakgrund.

Mina hundar är inte värda några pengar. Noll kronor. För de betyder så mycket mer och är så mycket värda för mig att jag ALDRIG skulle sätta en krona på deras huvuden. Som i den där reklamen, de är priceless.

[Lava&Zorro]
0

#77 Om man inte vet det innan då, om uppfödarna är seriösa eller inte? Hur ska man göra då? Visst det är upp till köparna också att kolla upp det, men om uppfödarna inte berättar allt innan?

Vad menar du med oseriöst avel?

[Linda240]
0

Köp renras då kan man kolla upp och lättare kolla om dom är seriösa

[Lava&Zorro]
0

Så man måste köpa renrasig hund för att vara seriös?

Anibaz
0

#80 Väntar på svar på min fråga.

[Linda240]
0

Nä men det är MER seriöst.

Då man kan kolla upp uppfödaren och avelsdjuren noga.

Svar på 74 nä men skulle kunna tänka mig en oplacering för det finns sånt överflöd av dom.

Kommer aldrig köpa en blandisvalp

[Zorita]
0

Nej men det är som sagt lättare att kolla, tyvärr. Det skulle behövas samma saker för blandisar som renrasiga i det avseendet. Tex kan man kolla med tidigare köpare, se om man hittar bakgrund till föräldrahundarna och se till att saker står rätt till i hemmet. Uppfödaren ska ha en hemsida där man får mycket information.

Oseriös avel är enligt mig att inte kolla upp båda föräldrarna, göra alla hälsotester som krävs för rasen/raserna, kontrollera mentalitet. Och att aveln inte inriktar sig på ohälsosamma defekter som trubbnäsa eller räkrumpa och inte avlivar Valpar som faller utanför rasstandarden. Kort och gott ska aveln riktas mot att få fram sunda hundar med bra mentalitet oavsett ren- eller blandras. Och det ska finnas ett tydligt mål med aveln, tex. dessa hundar blir bra draghundar, dessa blir bra familjehundar, dessa är super på Agility.

[Lava&Zorro]
0

#83 Får man fråga motfråga: Varför skulle du aldrig köpa en blandras? (inget illa nu, utan vill bara veta varför)

[Linda240]
0

För man inte kan kolla upp allt som man kan med en renras.

Jag vill kunna kolla tex att avelsdjuren har "alla hästarna hemma" och bara inte lita på uppfödaren.

Dom kan säga att hane 1 är pappa med det är inte säkert att den är det.

Nä jag vill kolla upp alld det bara går och inte bara en som vill tjäna pengar/sälja säger

[Zorita]
0

#83 Det kan jag verkligen rekommendera, att skaffa omplacering! Jag arbetar mycket på en hundgård där jag bor i Spanien, och efter att ha sett så mycket blir jag emellanåt riktigt arg på avel generellt. Att flera tusen hundar dör per år för att vissa vill tjäna lite pengar… Men nu har jag blivit lite sundare och spyr galla endast på oseriös avel i vilka former de förekommer i.

Jag såg nånstans att det var ok att godkänna vissa defekter på en ras pga att det inte fanns tillräckligt genetiskt underlag för att avla friska hundar i Sverige. Varför avlar man då ens på den rasen här? Inte seriöst nånstans, även om detta var renrasigt. Hellre blandras än den rasen (kommer inte ihåg vilken det var, tyvärr)! Så det beror väldigt mycket på tycker jag…

#75 Seriös hundköpare och seriös hundägare är nog lite olika saker i detta avseendet.

[Linda240]
0

För jag vill inte stödja oseriös avel vilket det är till 99% enligt mig.

Finns överskott av dom så jag vill inte köpa en valp så att uppfödaren kan få för sig att ta en kull till.

Vill oxå kunna kolla upp själv att avelsdjuren är friska och inte gå på en som vill sälja eller tjäna pengar.

vill oxå kolla upp hur avelsdjurens släktingars sjukdommar och  psyke.

Sen kan man googla på kennel nemnet och få en massa info.

[Lava&Zorro]
0

#86 Vi vet dock inte så mycket om pappan till våra Valpar, bara det viktigaste man behöver veta om föräldrarna.

Vi har jättebra kontakt med uppfödarna och vi hade det innan också, och det kändes verkligen seriöst.. Och det var dom också!

Hundarna var chippade, vet bes, försäkrade och reggade i SKK.

SÅ skulle inte säga att det var oseriöst….

[Linda240]
0

Sorry trode inte mitt inlägg kom med så det blev 2 nästan lika

[Lava&Zorro]
0

Tror inte på det dära! Att det är 99% oseriöst.

Som någon skrev oven, det är precis lika mycket i blandrasförsäljning som i renras oseriösa parter!

Vi köpte inte från en kennel. Men vi såg till att kolla upp båda hundarna, visst vi kan ha blivit lurade men det tror jag inte!

Eftersom detta var en oberäknad betäckning så kommer det inte hända igen + att tiken (mamman) är en jättefin Siberian Husky!

Så nej det stämmer inte allt som du skriver Linda.

[Linda240]
0

Jag har fortfarande inte sett en annons med seriöst avel på blandras.

Visa och försök övertala mig att det finns.

[Lava&Zorro]
0

Det finns tro mig!!! Tänker inte sitta å kolla på hundannonser, det enda jag vet är att det finns och våra Valpar är från seriös uppfödare!

Dock så var detta första kullen (pga oberäknat).

Tror inte att dom skulle fortsätta avla på blandras då dom har en renrasig husky!

[Linda240]
0

Jag har ej sett därför jag tycker det är så onödigt att avla fram fler.

[Lava&Zorro]
0

Det finns såååå många oseriösa som avlar fram renrasiga också kan jag lova dig!!! Som bara vill tjäna pengar och skiter i hunden i övrigt…

Så då borde man sluta avla helt om du tycker så!

Blandraser avlas fram också för att (som ovanstående skribenter har skrivit), få fram en bra draghund, agilityhund, brukshund, viltspårning osv. Så tycker du ska tänka lite till…

Men man ska inte avla fram blandisar för skojs skull! Men hur många köper hund för att sedan köra ut dom på gatan???

Det har ju inget med avel att göra…..

Fridaaaa
0

Nu låser jag denna tråden då den har spårat ur helt.

AnneN
0

Låser upp denna igen efter att ha granskat innehållet och inte kan se att det har spårat ur alls, tycker dessutom att det är en ganska intressant diskussion Glad

(Tack SaraC för att du uppmärksammade mig på detta)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaraC
0

#43 Hur förbättrar du raserna genom blandrasavel?

Om du tror att renrasavel går ut få att få fram "fina" hundar och inget annat så beklagar jag att du stött på så pass oseriösa uppfödare.

För övrigt många bra inlägg i den här tråden och den var väldigt intressant! Tack TS. Kanske svarar på fler inlägg framöver då jag har mer tid, var några jag var sugen på att "hugga" lite på Flört men har inte tid att formulera bra just nu.

Och tack till Anne för att du låste upp tråden igen!

[Lava&Zorro]
0

#98 Man kan inte förbättra en ras om det är blandraser..( Det var inte emot dig utan #43)

Däremot så kan man ju få den hund man vill så som, draghund+vakthund, eller andra blandningar som gör att hunden är DEN man exakt vill ha :)

Renrasavel handlar ju inte bara om att få fram "fina" hundar, utan det är ju mycket annat som spelar in, så som friska, psyke, leder mm. :)

SaraC
0

#99 Nej, precis.

Men det är väldigt svårt att som Svensson sitta och kombinera ihop raser på det viset och få det resultat du påskiner. Bara för att du parar en dobermann med en siberian husky betyder det inte att du får en vaktande draghund.

[Lava&Zorro]
0

# 100 Det var inte riktigt så jag mena :)

Menade mer att dom raserna hundarna har sig kommer nog ha stor påverkan, som våra tex dom har Schäfer och Rottweiler i sig, två vaktiga raser och det märks redan nu på våra att dom är vaktiga :)

Mer så jag menade.

SaraC
0

#101 Men så är det tyvärr inte. Det kan lika gärna bli en hund som blir helt som en Siberian husky, eller helt som en Dobermann, eller en jobbig blandning mellan de båda eftersom raserna inte passar ihop.

[Lava&Zorro]
0

#102 Ja kanske det…. Tycker våra är en härlig blandning :)

Men sen vet vi inte än hur dom kommer bli…

Förhoppniingsvis så får dom sina föräldras lugn och psyke!

SaraC
0

#103 Ni har säkert en jättefin blandning, menar bara att det är omöjligt att säga att alla hundar av den blandningen skulle bli likadana eller ens bra alls som blandning.

[Lava&Zorro]
0

#104 Nej men precis så är det ju :) Man kan ju aldrig veta hur valparna blir pga rasblandningar…

SaraC
0

#105 Nej, precis. Där är vi helt överens Glad

AnneN
0

Jag anser att alla levande ting har lika värde = lika stor rätt att få leva och må bra.

Sedan så kommer självklart den personliga värdesättningen in, att för mig så är min egen hund mer värd känslomässigt för mig än vad grannens hnd är tex.

Ser man till det pengamässiga värdet så skulle jag absolut kunna betala 12000kr för en renrasig valp med stamtavla och seriöst avelsarbete bakom, men för en blandrasvalp skulle jag nog personligen inte kunna tänka mig att betala så mycket mer än 6000kr hur seriös aveln bakom än må vara. Är det mindre seriös blandrasavel där inga tester gjorts på föräldrarna, valparna inte är id-märkta, vaccinerade, mm vid leverans då skulle jag inte betala mer än max 2000kr som köpesumma pga att det kostar mig då en hel del att ta valpen till veterinär.

Jag är inte emot varken renras eller blandrasavel, men jag är emot all avel som jag anser vara oseriös och är för all avel som sker seriöst.

Min egen hund kommer från en djursamlare vars tik hade smitit till grannens hane vid löp, det var en mycket oseriös uppfödare, men inte tycker jag att Velvet eller någon annan i den kullen var mindre värda för det förutom ur rent ekonomisk synpunkt.

Orsaken till att jag gör så stor skillnad i pengavärde är för att vid riktigt seriös avel så ligger det mycket planerande och diverse kostnade bakom all avel vilket då för uppfödaren kostar så mycket mer än vad det kostar för "tant Agda" att para sin söta lilla tik med grannens snälla lille hane för att seras Valpar skulle bli sååå söta!

_**/Mvh Anne

[Lava&Zorro]
0

#106 Så bra :)

#107 Bra skrivet :)

SaraC
0

#107 Bra inlägg Anne, jag håller med om det mesta.

Är dock nyfiken på varför du skulle betala 2 000 kr till en så pass oseriös uppfödare och därmed stötta sådan avel?

AnneN
0

#109 Det var som en max summa och då endast om det är en individ som jag verkligen bara inte kan låta bli att köpa. Tex så skulle jag få köpa Velvet för 1000kr (men slutade med att han inte ville ta emot betalningen alls)

_**/Mvh Anne

SaraC
0

#110 Ja, jag förstår att det var svårt att stå emot henne då hon är väldigt, väldigt charmig Kyss Men, hur tänkte du med att stötta själva aveln? Menar inte att vara dömmande på något vis här, är bara nyfiken (som så passande tråden heter) på hur du resonerade.

[Lava&Zorro]
0

Vi gav inte mycket för våra blandisar heller. Men det var mest för det var oberäknad parning, våra hundars mamma parade sig med uppfödarens brors hund på en tur i parken.

Så där ser inte jag som oseriöst, och det var lite akut för dom att sälja alla också, då dom skulle flytta.

Tyck var ni bvill om det men ser inte det som oseriöst, då ägaren fixade alla papper, vaccinationer, vet.besiktning och chippade.

AnneN
0

#111 Just då resonerade jag som så att jag var tvungen att göra något för att iallafall rädda någon av valparna ur den missär de levde i eftersom kommunens djurskydd inte gjorde något trots att vi var flera som anmälde många gånger. Jag hade dessutom fastnat speciellt för 2 individer i den kullen (Velvet & Mischa) och kunde bara inte sluta tänka på dem, drömde tom om just dessa 2 Valpar om nätterna. Det kändes på alla sätt som att vi hörde ihop redan från första ögonblicket.

_**/Mvh Anne

Fennec
0

Detta är lite utanför ämnet, men vore det inte bättre att skapa en andra tråd, samma ämne samma allting bara för att den här har blivit lite lång. Skäms

Kalli
0

#112: Oseriöst och oseriöst, ägarna borde haft mer kontroll över sina hundar. Har man en tik som löper släpper man väl inte ihop henne med en fertil hanhund och skulle olyckan ändå vara framme finns det "abortsprutor".

Sen angående att det finns seriösa blandrasuppfödare, det är väl ingen som hävdat motsatsen? Men om man påstår att det finns lika många seriösa blandrasuppfödare som renrasuppfödare bör man ju lätt kunna leta fram åtminstone ett tiotal annonser?

[Lava&Zorro]
0

Nej men en olycka kan hända lätt! Ingen av ägarna tänkte på att tiken löpte.

MEn jag är glad att det blev Valpar :D Annars hade vi inte haft våra små älsklingar :D

Fennec
0

"Ingen av ägarna tänkte på att tiken löpte."

Kalli
0

#116: Hur kan man inte tänka på att hunden löper, i de flesta fall kommer det blod vilket bör vara ett tydligt tecken. Om inte har man väl ändå hundarna under sån uppsikt på en "tur i parken" att man märker om de parar sig?

Sen kan jag mycket väl förstå att du älskar och är glad för dina Valpar men det gör varken från eller till när det gäller om uppfödaren är seriös.

[Lava&Zorro]
0
#117 Vad menar dun nu??
[Lava&Zorro]
0

Ingen aning, inte min hund så jag vet faktiskt inte.

Jag skulle ha min tik kopplad när den löper.

Men trots detta så ser jag inte det som oseriöst köp.

[Linda240]
0

115 Jag väntar fortfarande på en seriös blandisuppfödar annons.

Kan ni oxå tipsa om annonser på oseriösa skk uppfödar annonser.

För enligt många här så skall det finna jätte många

AnneN
0

#121 Att hitta annonser från riktigt seriösa uppfödare på tex blocket är ofta svårt då många av de riktigt seriösa sällan behöver annonser ut sina Valpar då de är tingade i förväg.

Att hitta skk reggade uppföadre som är oseriösa tycker jag är väldigt enkelt, men då är jag å andra sidan extremt kräsen i mitt val av renrasuppfödare då jag vet vad jag vill ha och har höga krav på uppfödaren, har däremot svårt att hitta riktigt seriösa uppfödare som klarar min granskning inom de allra flesta raser.

Du får gärna tipsa mig om seriösa skk´reggade uppfödares annonser, letar ras och seriös uppfödare för nästa hund (om några år) och är mest intresserad av schäfer (av den gamla typen), amstaff, labrador, chinese crested powderpuff, tibetansk terrier, mfl.

_**/Mvh Anne

[Lava&Zorro]
0

#122 Tack för att det finns någon mer än jag som har hittat oseriösa på blocket!

Fridaaaa
0

För mig är inte summan av pengar viktigast, utan hur hunden är, uppfödaren, miljön osv.

Kalli
0

#122: Hur får blansrasuppfödare alla dessa tigningar då? Var hittat de sina köpare? Menar även seriösa renrasuppfödare måste ju annonsera ibland men de har ju åtminstone en rasklubb.

Sen behöver inte Blocket vara av ondo, tar man Amstaff finns det annonser från uppfödare som testar sina djur, där föräldrarna gjort MH eller är meriterade på andra sätt.

Vilket visserligen inte är en garanti på att de är seriösa, då får man ju forska lite djupare vilket men å andra sidan kan göra eftersom hundarna har stamtavla.

Så jag nöjer mig med lite annonser från blandrasuppfödare som åtminstone testar sina avelsdjur och uttrycker något slags mål med sin avel.

AnneN
0

#125 Här har du en blandrasuppfödare som jag tycker verkar vara seriös.

http://www.lunaliahund.se/

_**/Mvh Anne

[Lava&Zorro]
0

#125 många har ju sina annonser på blocket..

Ska leta fram seriösa blandrasavel åt er!

Ni som är så emot blandisar

Fridaaaa
0

Ts: Du skriver att du inte har emot blandisar men jag tycker i stor sett i hela tråden har du agument  som tyder på motsatsen…

Kalli
0

#127: Du får mer än gärna leta fram några annonser, ser jag fram emot.

Sen är jag inte emot blandisar. Jag är emot en majoritet av all blandrasavel. Jag är inte emot all blandrasavel, det finns blandrasavel jag ser som seriös men att det skulle vara lika många seriösa blandrasuppfödare som renras tror jag när jag ser det.

[shanti&luna]
0

jag fick just veta att det finns tre kennlar (skk reggade) som fifflar med papper. Och en av dessa parade en tik innan 1½ års ålder och tog en kull till på henne efter bara 6 månader. Det är oseriöst…

[Lava&Zorro]
0

#130 Det har jag även sett med renrasiga!

Så det är inte bara blandraser som gör så. 
Det var några år sen som några kennlar (kommer inte ihåg ras) men som åkte dit för fiffel och inte skattade för sin verksamhet!

#129 Ska görat när jag får tid!

[Linda240]
0

Seriöst? Känns endå som hun blandar hejvilt.

Men + för att hun testar avelsdjuren

[Lava&Zorro]
0

#132 Vem blandar hejvilt??

[Linda240]
0
[Lava&Zorro]
0

Aha, men ser inget oseriöst där-

Fridaaaa
0

#132 Vissa blandar hej vilt ja, men det finns många som är oseriösa med renras med, t.ex tar för många kullar på tikarna, inte röntgar osv, så är det oavsett om det är blandras eller renras.

[Zorita]
0

#132 För mig är det seriös blandrasavel. Hon har tydliga mål på vad "rasen" ska vara, har en beskrivning av hundarna som kan förväntas och vilka egenskaper som kan förväntas osv. Vilka raser det är i tycker jag då spelar mindre roll.

Sen tycker jag det ska skiljas på blandrasavel och blandrashundar. När hunden redan är köpt, oavsett från seriös eller inte, har ingen betydelse när köpet redan är gjort. Då är hunden lika mycket hund som någon annan. Om köparen känner att "ojdå här blev det fel" kan man ta till sig det och tänka annorlunda vid nästa hundköp.

Sen gäller det ju att stödja den avel man håller med om. Betalar man endast för vaccinationer och kostnaden för att mata valparna i början stödjer man inte på samma sätt, för det blir inte mycket pengar i uppfödarens ficka utan snarare en kostnad. Hunden ska ju få möjlighet till ett hem oavsett.

Jag tror inte att det finns lika många seriösa blandrasuppfödare som renrasuppfödare. Nu tittade jag på blocket och blev lite deprimerad, det såg verkligen ut som om alla blandisar såldes som "jättegullig valp" medans de renrasiga hade info om hälsokontroller osv. Svårt att säga om blandraserna var seriösa då, men det verkade inte som det. Men bara för att det finns färre betyder det inte att de inte finns.

[Linda240]
0

135 avlen på sidan http://www.lunaliahund.se

[Lava&Zorro]
0

#138 Vad är oseriöst med det???

[Lava&Zorro]
0

Prata precis med uppfödaren till våra Valpar :) Hon ska komma ut och titta på dom :)

Om det hade varit oseriöst hade hon struntat i att se hur valparna utvecklas!

[Linda240]
0

138 Jag tycker inte man skall blanda hej vilt om man nu skall avla fram blendraser

[Linda240]
0

137 Kan ju va därför folk inte gillar blandrasavel då man ser hur dom avlar på blocket.

[Zorita]
0

#142 Ja precis =/

Ärligt talat kan jag säga att jag personligen är emot ganska mycket avel. Det finns alldeles för många hundar. Jag som jobbar på ett lokalt hundhägn här i Spanien får ofta frågan varför man ska ta in fler hundar i Sverige. Samma fråga kan ställas till i princip alla som avlar. Det finns otroligt många underbara hundar, Valpar som vuxna, som behöver hem att jag inte ser varför det ska avlas så mycket.

Ska det nu nödvändigtvis göras ska det vara seriöst och man ska kunna svara på den frågan. Varför finns det ett behov av just dessa Valpar, nu när det redan finns så många? Det gäller både blandisar och renraser.

Händer en olycka kan man göra abort. Det fick min tik göra då hon var dräktig.

[Lava&Zorro]
0

#143 våran uppfödare valde att behålla valparna.

Och jag ser inget oseriöst med det bara för att det blev en olycka+ dom vet vem pappan är.

[Lava&Zorro]
0
[Linda240]
0

142 Den va mycket mer seriöst än lundihun uppfödaren.

[Lava&Zorro]
0

Om man läser informationen så ser man att det är som en vanlig kennel+ att hon gör alla tester som man bör göra,

Kalli
0

Tror inte att en del kan skilja på äppel och päron.

Bara för att det finns oseriösa renrasuppfödare gör det inte all blandrasavel mer seriös. Ingen säger heller att all renrasuppfödning är seriös. På samma sätt som ingen säger (eller borde säga åtminstone) att all blandrasavel är oseriös. Men två seriösa uppfödare betyder inte att en majoritet av all blandrasavel är seriös. Påståendet var inte att det fanns seriösa blandrasuppfödare, påståendet var att de var lika många som seriösa renrasuppfödare.

Samt, som 137 redan sagt, det är skillnad på att tycka illa om blandraser och tycka illa om blandrasavel. Det är det senare som diskuteras i tråden.

#140: Nu säger jag inte att din hunds uppfödare är oseriös men du blandar äpplen och päron. Om jag misshandlar mina hundar men ger dem mat varje dag är jag en seriös hundägare då? Om någon avlar på sjuka hundar men besöker sina valpköpare är det då en seriös uppfödare? Bara för att någon gör en bra sak, som att höra sig för hur valparna utvecklas, betyder det inte automatiskt att personen är seriös.

I ditt fall är det dock inte ens avel det handlar om utan en ren olycka.

[Lava&Zorro]
0

Jag har inte påstått att det är avel! Har sagt hela tiden att det var en olycka men att dom är ändå seriösa! HAR ALDRIG påstått något annat

#148 Vad har du för hund?

Det är inte jag som har gjort att det blivit denna blandning, som enligt mig är en fin blandning.

[Zorita]
0

#144 Jag skulle nog inte säga att aveln var seriös, då den ju inte var planerad. Dock tycker jag det låter som om de tagit bra hand om situationen och bryr sig om dessa Valpar samt att de verkar vetat vad de gjorde. De låter väldigt seriösa, även om deras avel inte var det just då.

Hellre det än någon som blandar lite hursom för att slänga upp dem på blocket utan att känna till hälsa eller bakgrund till sina hundar för att tjäna pengar eller för att en kull Valpar vore gulligt.

Hoppas du förstår hur jag menar. Jag tycker de som födde upp fina lava och zorro låter som bra människor, så min kritik är inte riktad mot dem Glad

Men generellt tycker jag man kan göra abort, och att man ska tänka efter många gånger innan man sätter en ny kull till världen, oavsett blandis eller renrasig Glad

[Lava&Zorro]
0

# 150 Jag förstår hur du menar.

Nej precis, inte seriöst så när dom inte planerat någonting, både ägaren till mamman och pappan verkar bry sig om valparna :)

Så vi har fått en bra vibb av dom och dom är seriösa.

Vi hade redan från det vi tingat valparna tills nu haft bra kontakt varje vecka ungefär och nu till helgen kommer dom ut för att se hur dom utvecklats :)

[Zorita]
0

#148 Jag tror tyvärr att seriösa blandisuppfödare är färre än renrasuppfödare. Sen finns det både seriösa och oseriösa i båda kategorierna.

Det borde finnas samma möjligheter för kontroll för blandraser som SKK utgör för renraser, och regler och kontroll borde vara hårdare för båda. För egentligen låter det som om de flesta är eniga, att seriös avel är bättre än oseriös oavsett vilken/vilka raser?

[Lava&Zorro]
0

Som jag skrev tidigare tycker det borde finnas regler/tester om vem och hur man ska avla oavsett renrasig eller blandningar!

Zingy333
0

Uräkta att jag är lite sen i tråden, men efter att ha läst hela den här diskussionen vill jag också vara med :P

För det första låter det som att du säger att renrasige och blandis hundar är som fattiga och rika, det gör mig faktiskt lite arg måste jag säga, det är fortfarande samma skrot och korn, de är fortfarande lika mycke värda!

För det andra, om jag inte har fel så är väl amstaff en skk hund, hur många annonser på blocket om just den rasen tror du är seriösa uppfödare? Hur många tror du är framavlade så att de får det bästa möjliga psyket? Bara för att det är en renrasig hund betyder det definitivt inte att den är "bäst"

Jag har en vän som för ett tag sen bestämde sig för att köpa en Golden Retriver, hon hittade en uppfödare som hon tyckte verkade jättebra, som hade papper på allt som kan tänkas vara viktigt, så att föräldrarna var testade för allt och inte hade några "fel"

När hon sedan tog sin hund till veterinären kom det fram att hunden inte alls hade bra höfter, som sen senare i livet kommer bli problem. Då visade det sig att uppfödaren som hon hämtat valpen ifrån även var veterinär och fixat alla papper själv, föräldrarna var defenitivt inte "perfekta"

Karmatarerskanise
1

Jag är emot blandrasaveln, men inte emot blandrasindividerna.
Har haft blandras, men kommer i framtiden köpa renras. Mest för att det är bättre koll helt enkelt. Och jag anser att det finns fler seriösa uppfödare bland renras än bland blandras.

[Zorita]
1

Något som slog mig nu när jag kollade runt lite på blocket är att det erbjuder ungefär samma möjligheter till impulshundköp som djuraffärer gör i andra länder. Tror ni det kan ha något att göra med det stora nya utbudet av blandisar och oreggade hundar, och att antalet hundar ökar?

Eller tror ni jag är helt ute och cyklar? Tungan ute

Kalli
1

#149: Vilken betydelse har det vilken hund jag har? *nyfiken*

[Lava&Zorro]
0

Jag bara undrar om du har blandras?

Kalli
0

#154: En skk hund? Jag antar att du menar att American Staffordshire Terrier är en godkänd hundras av FCI och därmed också går att regristera i SKK?

I vilket fall gissar jag att en majoritet av alla "Amstaff" på blocket kommer från en oseriös uppfödare av den anledningen att de flesta "Amstaff" på Blocket inte är regristerade i SKK och därmed räknas som blandraser.

En klar majoritet av dessa blandrasuppfödare kontrollerar inte sina avelsdjur överhuvudtaget så jag tänker påstå att chansen att få en hund som har bra psyke är betydligt större om du väljer en renrasig Amstaff och ingen Shitbull.

Därmed inte sagt att en renrasig hund automatiskt är "bättre", det är levande individer vi pratar om och hur bra parningen än verkar kan resultatet bli dåligt och vice versa. Det enda man kan göra är att ordna så bra odds som möjligt, annars är det hundarna som får lida.

[Lava&Zorro]
0

#159 Vad mena du med att jag blandar äpplen och päron?

Kalli
0

#160: Jag menar att det ena inte har eller behöver ha med det andra att göra.

[Lava&Zorro]
0

#161 Okej I see

[Lava&Zorro]
0

vill bara upplysa om detta

Oseriöst!!!!!

**http://www.pitbull.se/svenska-pitbull-klubben
**

Chilli10
0

#163 Har någon påstatt något annat, eller vad? :)

[Lava&Zorro]
0

Nej ville bara upplysa om det, om ingen redan visste..Sorry

Kalli
0

#158: Och jag bara undrar varför du undrade, skulle det göra någon skillnad om jag har blandras eller renras? De är väl lika mycket värda allihopa. Flört

[Lava&Zorro]
0

#166 Äsch struntsamma :) Skit i det nu :)

Kalli
0

#167: Ingen fara, funderar bara över frågan eftersom den egentligen inte har med diskussionen att göra. Men jag har två stycken blandraser.

[Lava&Zorro]
0

#168 Jag som misstolkade ett inlägg bara som fick mig att fundera vad för ras du hade, Sorry

[Linda240]
0

Iom att det inte finns någon kontroll på blandrsauppfödare så bör man välja renras och skk regade Valpar.

Risken att stödja oseriösa uppfödare är mindre då.

[Lava&Zorro]
0

Eller så skriver alla hundägare till riksdagen att det borde bli lag på avel! Så slipper alla oroa sig! :D

Och det blir bättre för alla! Och alla som är för/emot detta.

Och då menar jag både ranrasiga och blandras

Karmatarerskanise
0

#171 Vad menar du med att det "borde bli lag på avel"?

[Lava&Zorro]
0

#172 Alltså bestämelser om hur man ska avla, och vem som får avla.

Så allting görs på rätt sätt. Jag är kanske knäpp, men tycker det.

Eftersom alla klagar på att det är för många hundar här i Sverige! (Håller med, hundstallen är överFULLA!)

Chilli10
0

#173 Men det är ju det skk är till för? Fast du kanske menar att det borde bli förbjudet att avla på ett sådant sätt som skk inte tillåter enligt deras bestämmelser? :)

[Lava&Zorro]
0

#174 Ja exakt :)

Chilli10
0

#175 Hmm, ja kanske vore en idé. Det skulle ju om inte annat bli väldigt strikt, förhoppningsvis. Men frågan är om riksdagen bryr som om en sådan sak?

[Lava&Zorro]
0

#176 Om dom vet hur många hundar som avlas fram på "fel" sätt, och all dess blandras avel kors å tvärs så borde dom göra något åt det.

Och om det skulle bli en sådan bestämmelse så tror jag att alla tänker om! Speciellt dom som avlar bara för att tjäna pengar, och inte har något syfte med vad hundarna ska avlas till.

När jag var och hämtade våra Valpar på hundstallet så hade dom över 50 hundar inne, och ingen kände till dom. Så borde det inte vara!

Snart springer väl hundar utan ägare, som dom gör utomlands.

Chilli10
0

#177 Det är sant. Funderar på om något liknande har varit uppe tidigare, är inte så insatt i politiken faktiskt :P

Tråkigt med så mkt hemlösa hundar =(

[Lava&Zorro]
0

#178 Hahah inte jag heller :P Men det skulle vara något för dom att ta upp tycker jag!

Och om det är både ickehundägare och hundägare som går ihop och lämnar in klagomål på detta, så borde politikerna göra något åt det! :)

Men jag vet inte, kanske är bara knäppt av mig? :P

[Zorita]
0

Det fanns någon annan tråd som pratade om uppfödarlicens, det vore en idé. Särskilt för att en striktare avel även kommer åt problemet med oseriösa hundägare. Tycker det vore bra om tex skk även inkluderade blandrasavel, så länge den följer reglerna.

[Lava&Zorro]
0

#180 Det skulle nog förbättra allting om det blev sådana bestämmelser!

Sen finns det allltid dom, som skiter i regler och bestämmelser!

[Zorita]
0

Regeringen kunde få incitament genom att göra avel skattepliktig, och på det sättet tjäna pengar på avel som görs korrekt. Kanske en idé?

#177 vad sjukt att det fanns så många hundar där! Usch! När jag kommer tillbaka till Sverige vill jag fortsätta jobba med övergivna hundar, kanske vore en hundgård och omplaceringsarbete inte helt fel!

Kanske behövs lite information till hundköpare också? Jag menar, om alla visste att det fanns dessa problem, kanske fler skulle tänka sig att adoptera hundar i stället för att köpa Valpar. Det skulle minska incitamentet att ta en kull bara för att tjäna pengar. Jag kör min egen lilla kampanj på facebook där jag i tid och otid uppmanar folk att adoptera, men det är ju liksom i ganska liten skala…

[Lava&Zorro]
0

#182 Det skulle vara en bra idé!

Ja! Jag blev lite chockad när jag fick höra hur många som var där! Våra Valpar fick som tur vänta på att jag skulle hämta dom i fikarummet,så dom inte skulle bli livrädda!

Ja information tror jag personligen skulle funka klockrent! Och om det även är blandrasavel, så tycker jag att innan man avlar så ska man verkligen göra alla dessa tester och verkligen få fram information om hunden. Och jag vet inte hur det ser ut idag, men för dom som orkar så borde alla kennlar skaffa hemsida och skriva all information!

Jättebra att en person som dig finns Zorita! Vi människor behöver ta hand om hemlösa hundarna också!

[Zorita]
1

För mig kommer alltid hundar vara människors ansvar. Under tusen års avel har vi gjort att hundar inte kan klara sig utan oss hur mycket man än vill tro det. De är inte vargar, de överlever inte utan någon som kan ta hand om dem och har definitivt inte ett bra liv utan en husses eller mattes kärlek. Jag har sett många hundar som överlevt, men de var aldrig lyckliga innan de faktiskt fick känna på hur det är att vara älskad av en människa. Det är i deras blod.

Kanske är information helt enkelt lösningen. Att informera om vikten av att köpa från seriösa uppfödare och fördelarna med att antingen köpa en sådan valp eller adoptera. Jag tycker aldrig man ska skylla på någon som redan köpt en hund, det är så att säga ingen mening att gråta över spilld mjölk. Men kanske kan vi hjälpas åt att sprida information om hundsituationen i Sverige och Europa.

Jag vill gärna hjälpa till med detta, men mina kunskaper är mest inriktade på hur situationen är i Spanien. Så om någon har lite mer erfarenhet från Sverige kanske vi kan slå våra kloka huvuden ihop? Och så kan jag bidra med en massa fördelar med att adoptera, för mina hundar visar mig nya varje dag Glad

[Lava&Zorro]
0

Jag kan inte så mycket om hundsituationen i Sverige, bara att ett hundstall i Stockholm har överfullt med hundar!

Så jag hjälper gärna till med att sprida information till andra!

Kanske en annan tråd om just detta?

[Driva]
0

Det här är min åsikt:

Renras aveln kontrolleras av SKK, det finns regler för hur uppfödaren och kontroller att det sköts. Det finns dokument framtagna för varje ras där det står hur uppfödarna och rasklubbarna ska jobba för att få bort genetiska sjukdomar och hälsoproblem med sin specifika ras.
En renrasig hund får tävla i bruks och man får då meriter på hur bra hunden är som ex arbetshund.

Det är väldigt få blandrasuppfödare som tar sina kullar seriöst, alltså har ett mål med sin uppfödning annat än att få "söta valpar". Eller en kull efter sin snälla hund.
Jag tror också det exploderat eftersom köpare vill ha en "söt hund", alltså en typ chiahuahua korsning eller något liknande och då ser folk möjligheten med lite snabba cash.
Hos blandras uppfödarna finns ingen kontrollenhet, som skk, de alltså ingen som kontrollerar att de sköter sin uppfödning på ett bra sätt.

Självklart finns det renrasuppfödare som missköter sina hundar det grövsta och det finns blandrasuppfödare som är uber seriösa. Men jag skulle tro att det är båda minoriter i sina grupper….

Jag har själv en blandras (omplacering) som jag älskar över all annat, men jag skulle fortfarande inte stödja blandrasaveln av just dessa själv som ovan.

TSS
3

Ser att tråden är lite smått gammal men tänkte bidra med en åsikt.

1. Det finns ingen hund som kan ha "godkänt" på mentaltest. Resultaten är baserade på hundens reaktioner den dagen. Det finns alltså inget som säger om det är bra eller dåligt. Sedan får man ta hänsyn till vad som är "rastypiskt", tex border collien är rätt känd för att vara känsliga för ljud, vissa tycker att det är negativt men dock följer det ju rasens egenskaper.

2. Blandrashundar kommer alltid att finnas och då även uppfödare, varför inte istället för att sitta på ett forum och gnälla om att blandrasaveln är så oseriös etc etc, varför inte lägga den tiden på att skriva ihop ett bra mail att skicka till uppfödarna där man kortfattat informerar om vart man kan registrera hundar av blandrastyp, vikten i att registrera och även att utföra tester för dom rasrelaterade sjukdomar som finns.

3. Jag personligen anser att det inte är några som helst skillnader på renraser och blandraser som individer. Dom är för mig lika mycket värda. Som ni tidigare skrivit finns det även väldigt många oseriösa renrasuppfödare. Ofta står det endast dom tester som är önskvärda att göra, men dock inget krav. MÅNGA väljer att inte utföra dessa tester då dom vet att resultaten direkt läggs in på SKK. Med andra ord, skulle det visa sig att deras tik har D höfter måste hunden tas ur avel = minskad inkomst.

4. I många annonser ser jag texten "efter friska och sunda föräldrar", min tanke är "hur vet dom att föräldradjuren är friska om dom inte genomgått tester för rasrelaterade sjukdomar"? därav stor vikt att övriga informerar dessa om konsekvenser som kan komma att uppstå. Det är inte svårt att göra dom vanligaste testerna, HD/AD, ögonlysa, patella undersöka och registrera valpkullen i ett individregister. Blandis register är jättebra, fungerar på samma sätt som SKK.

Alla hundar får unika regnr och då man söker på dessa får man fram släktled (stamtavla), medicinska resultat, tävlingsresultat, och mer information om hunden.

Men som sagt, istället för att sitta och gnälla om blandrasavel.. hjälp era medmänniskor, informera dom!

AnneN
1

#187 Tack för en mycket bra och saklig kommentar, hade inte kunnat säga det bättre själv Glad

_**/Mvh Anne

SaraC
3

1. Ja, det stämmer helt.

2. Många har åsikter om lite allt möjligt och när någon frågar om ens åsikt svarar man vad man tycker, därmed inte sagt att man orkar engagera sig mer än så på sin fritid. Jag har inte tid att sitta och leta runt på alla möjliga annonssidor och sedan mejla alla annonsörer jag tycker bryter mot regler eller skriver annat jag tycker är fel. Däremot har jag tid att vara på forum då jag själv driver 2 stycken härinne och är Medarbetare på flera så måste jag in med jämna mellanrum.

3. Det är väl klart att det är skillnad mellan alla hundar som individer, blandraser som renraser. Att de är lika mycket värda är en helt annan sak, och det är vad jag kan se ingen här som skrivit renras skulle vara mer värd än blandras? Det är ju tragiskt om det är som du säger att många väljer att inte röntga sin hund för att påskina att den istället är frisk! Men på det sättet lurar man ju bara köpare som är opålästa själva, och det gör ju hela tiden också till exempel blandrasuppfödarna med sina ständiga "renrasig men utan stamtavla"-annonser.

4. Ja, det stämmer helt. Citerar dig "därav stor vikt att övriga informerar dessa om konsekvenser som kan komma att uppstå." Vilka är dessa "övriga" som ska informera om konsekvenser som kan komma att uppstå?

"Men som sagt, istället för att sitta och gnälla om blandrasavel.. hjälp era medmänniskor, informera dom!"

Inlägg här och på liknande sidor är ju precis det, information, stöd, råd och hjälp till våra medmänniskor..

LindaBlue
0

Jag har faktiskt inte orkat läsa igenom hela tråden, med alla olika åsikter att ta ställning för/emot, ska göra det en annan dag. Men jag "hänger" mycket på råttforum och läser lite om folk som vill avla/ håller på med uppfödning, då jag själv är råttägare (blivande hundägare, därför jag är här.) , och tror ni inte det är så enkelt som att folk anser att deras blandras är "friskare"  eller åtminstone lika frisk, och bättre i temperamentet än en renrasig, och vill föra de egenskaperna vidare? Jag kan också tänka mig att nuförtiden, med intenet och dokumentation är det lite lättare att ha koll på åtminstone ett par generationer tillbaks, även om man väljer att avla på oregade hundar, och man vet lite mer om hur deras släkt ha varit? Bara en fundering.

TSS
0

Svar till: #189 skrivetav SaraC

2. Många har åsikter om lite allt möjligt och när någon frågar om ens åsikt svarar man vad man tycker, därmed inte sagt att man orkar engagera sig mer än så på sin fritid. Jag har inte tid att sitta och leta runt på alla möjliga annonssidor och sedan mejla alla annonsörer jag tycker bryter mot regler eller skriver annat jag tycker är fel. Däremot har jag tid att vara på forum då jag själv driver 2 stycken härinne och är Medarbetare på flera så måste jag in med jämna mellanrum.

Svar: Alltför många hänger på olika forum och annonssidor för att läsa lusen av alla annonsörer. Det jag tänkte var att man kan skapa ett litet textdokument med en informativ text och i samband med lusläsandet kanske kan slänga iväg mailet.

3. Det är väl klart att det är skillnad mellan alla hundar som individer, blandraser som renraser. Att de är lika mycket värda är en helt annan sak, och det är vad jag kan se ingen här som skrivit renras skulle vara mer värd än blandras? Det är ju tragiskt om det är som du säger att många väljer att inte röntga sin hund för att påskina att den istället är frisk! Men på det sättet lurar man ju bara köpare som är opålästa själva, och det gör ju hela tiden också till exempel blandrasuppfödarna med sina ständiga "renrasig men utan stamtavla"-annonser.

Svar: Det har pratats i denna tråd om hundarnas olika värden i pengar. pengar pengar pengar. Jag vet inte hur mycket du känner till om tex border collie och working kelpie men det som gäller för att registrera dessa är som följande:

Om båda föräldradjuren har stamtavla får valparna inte stamtavla och ej heller registreras. Kravet på att få en "renrasig" valp är att båda föräldrarna måste ha lägst godkänt vallprov. Med andra ord; även om båda föräldrarna har stamtavla men endast ena har godkänt vallprov så blir avkommorna "blandraser" eftersom dom ej får registreras. Därav en väldigt enkel anledning till att det finns så många oreggade BC i sverige. Som kunde ha varit sedda som "renrasiga" om inte vallprovet var ett krav. Det är endast sverige som har denna regel och den finns för att "bevara rasen", vilket jag finner absurt med tanke på att dom lyckats "bevara rasen" i alla andra länder. Ännu en anledning till fler "blandraser" i sverige.

4. Ja, det stämmer helt. Citerar dig "därav stor vikt att övriga informerar dessa om konsekvenser som kan komma att uppstå." Vilka är dessa "övriga" som ska informera om konsekvenser som kan komma att uppstå?

Svar: Med övriga menar jag givetvis dom som bland annat sitter och gnäller om blandrasavel och även folk som tar hänsyn till sina medmänniskor och vill förbättra hundsverige.

"Men som sagt, istället för att sitta och gnälla om blandrasavel.. hjälp era medmänniskor, informera dom!"

Inlägg här och på liknande sidor är ju precis det, information, stöd, råd och hjälp till våra medmänniskor..

Alla känner inte till olika hundforum där man kan fråga, få råd och stöd. Har noterat att så fort någon nämner "blandras" i hundforum så blir dom bara så totalt nedstampade och kränkta. Är det att hjälpa och ge stöd? Personligen kände jag inte till detta forum förrän i förrgår.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.