Varför går vissa på 3 ben?
Donna är en liten skrutta på 6 månader. När vi hämnta henne gick hon på 3 ben hela tiden ute det regna o var riktigt stormväder. Hon skrutta på 3 ben bara ute o på gräset inte annars i stort sätt. Nu har vi haft henne 3 veckor och hon har ökat i vikten, fått mer muskler o är mer energisk o glad. Med detta har 3bentignen minskat, men frågan är varför går vissa småhundar på tre ben ibland? är det för att det är blött,kallt eller annat?
Hon är mer stabil i benen först var hon skralltig tanig nu är hon mer stadigare hon hänger med på promenaderna riktigt bra o vi tränar normal valpträning med henne, det vill säga lägger ingen engergi på mortinera timtals utan mer social o lek :) Hon kan vara helt galen busvalp rolig envis men mycket duktig. Kisseriet är mycket bättre o larmar fint vid krisfall på natten.
har hört att de hundar (oftast små) som inte gillar blött och kallt gräs hoppar på tre ben :P s¨jag tror det var det
åå vad bra att allt går så bra med henne :D
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
1, det är lite konstigt att hon mer o mer inte skuttar med 3 ben utan anser att det är mer okej att bli lite blöt. Hon går på 3 ben på natten då det är frost ute, kissar hon när hon har ena bakbenet uppe så slutar det med att hon står på sina framben :P hon kan balansera så ganska länge o man blir lite full i skratt :) Jo, det går jätta bra med tjejen hon har förändras o blivit så mycket spralligare o gladare energi som en valp ska ha :) Hon har ökat 430g på 3 veckor inte växt en cm så det är ren ökning- .-
Kan det vara något i benet som låser sig i kyla eller nåt?
Bara gissar, men leder osv på små hundar brukar inte vara helt naturliga i funktionen. Man ser tex många småhundar som knappt böjer bakbenen när de går, utan snarast skyfflar fam de från höften nånstans (istället för att böja hasen och kliva under sig).
Det skulle också kunna stämma med att det minskar, om hon går upp i vikt och hälsa så funkar klart leder och så också bättre.
Men som sagt, rena gissningar, har ingen koll alls.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
3 vi har vart hos vetrinären för att kolla upp en tand som satt o passa även på att ta en genomkoll. Hon sa att hon kändes bra gjorde något böjningsprov. Vi kämpar på med få upp henne nartuligt i vikt men eftersom hon har opererats för felplaserad urinröd så fick jag även reda på att det är vanligt att de är "magra" o även fråga lite om foderbiten. Nu ska hon rönkas när hon är 18 mån just för att jag vill veta att allt är okej :)
#4 Småhundars röresemönster är ju vad det är, om veterinären dömt ut alla som inte rörde sig korrekt hade det inte blivit många kvar :3 Men de brukar ju inte ha ont av det, så det är ju ingen fara. Ser bara så knasigt ut när de skyfflar med bakbenen :P
Jag tänkte mest om det hakade upp sig vid visst väder. Inte säkert att såna låsningar märks på en undersökning, inte säkert att det är smärtsamt heller. Var o drog med min hund (belgisk vallhund) och en dag hakade hans bakben upp sig me han galloperade glatt vidare på 3 ben..! Stannade så klart och det löste sig, men han haltade några minuter. Var hos veterinären dagen efter (hade tid) och röntgade varenda led på hunden. Helt felfri på röntgen, och inga lösa knäskålar vid känningar. (stel i framlovarna dock men det är ju en annan sak)
Det är ju inte riktigt samma sak, men därför jag funderar på om det helt enkelt kan vara en upphakning i benet som triggas ibland.
Andra här vet säkert, hoppas du får bra svar snart :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#2 haha min farbrors förra hund (mellanpudel) gjorde exakt så kom jag på nu :P ibland skuttade på tre ben, men när hon skulle kissa balanserade hon antingen på tre ben eller ibland till och med gick och kissade på tv haha :P men dom var hos vetten och kolla och han sa att det inte var någonting :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
5 ne det är ju även mildväder det vill säga +7 ändå går hon på tre ben o bara på gräs, annars nop pilltar å vanligt. Även i kylan när vi hade snö o ganska så kallt :P

Tyckte väl att denna tråd kändes bekant sedan tidigare 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
8 jag är visst lite virrepanna
himmel o pannkaka