Indra halt... IGEN!
Detta jäkla haltande!!! Kan hundar ha växtvärk?
Indra började halta för ca 3-4 veckor sedan men det gick till slut nästan bort, men inte helt ändå…
Veterinären sa att han inte såg nått. Han tryckte och klämde men märkte inget… Nu har hon börjat igen!!! Det var ju som gott som borta, man kunde bara se liite när hon travade. Men nu på andra benet tror jag istället… har hon växtvärk? Är verkligen orolig eftersom hon är Schäfer också!
Ska snacka med uppfödaren eftersom vi ska till honom ikväll… Detta är verkligen jobbigt 
Ush vad tråkigt.. Hoppas det inte är nå allvarligt.
Himla fin tjej för övrigt 
Ja verkligen… Hoppas det löser sig snart :/
Tack så mycket :)
Ger du hunden valpfoder?
Om du gör det så kan det vara en bidragande orsak till att din hund haltar då fodret innehåller alldeles för mycket näring som gör att hunden växer för fort, vilket då kan leda till "växtvärk". En del människor föredrar självklart att ge hunden valpfoder ändå och det är upp till dem.
Jag har dock själv aldrig givit mina hundar valpfoder och har aldrig haft en haltande hund.
Om du inte ger valpfoder till hunden så kanske det kan vara en fästingsjukdom? Vanliga symptom för det är just hälta.
Lycka till! =)
Haltande unghund kanske ska tilläggas =P.
För haltande vuxen hund har jag dock haft xD
Jo hon får valpfoder.. Men jag klämde lite på baksidan av hennes ben nu under armbågen och då gnydde hon :/
#3 Så du har börjat med vuxenfoder till dina hundar eller har jag missuppfattat då? 
Nej hundar kan inte ha växtvärk (som jag har hört). Men det kan ju vara så att hon börjar få artors (stavning?) om du vet vad det är?
Hoppas att det löser sig!
Mvh Ida med djuren!
Medarbetare på blandrashundar.ifokus
#7 Artros* 
#6 Japp, jag har alltid haft vuxenfoder på mina. Däremot då jag fått med valpfoder från uppfödaren så har jag blandat ut det hemma med vuxenfoder och sedan övergått till det vuxna när valpfodret tagit slut.
Min egna uppfödda tik gick i o för sig på valpfoder fram till 5 månaders ålder (då jag hade flera kg valpfoder under valparnas uppväxt) och bytte sedan gradvis över till vuxenfoder vilket hon nu ätit sedan dess =)
Panosteit?
"Panosteit (Växtvärk)*
Panosteit är ett smärtsamt tillstånd som drabbar framförallt unga hundar av mellan- och storstorlek. Hundarna drabbas av hälta på ett eller flera av benen. Vid röntgenundersökning av de långa rörbenen (dvs överarms- och lårben) kan man ibland se förtätningar i märghålan. Orsaken till panosteit är ännu så länge okänd. Sjukdomen avläker så småningom utan behandling men ibland måste man under tiden behandla hunden med något smärtdämpande preparat eftersom panosteit kan vara mycket smärtsamt." (källa: http://hem.passagen.se/schnoopers/sjukdomar.htm)
Oja hundar kan ha växtvärk det brukar drabba mer de större raserna men även små raser kan få det. Jag har haft fölunge med växtvärk och barn men inte hund, jag har alltid maserat dom vid dessa tider. En avkopplande masage tror jag kan hjälpa sen vet jag itne om back on track kan vara något o fundera på det finns en del annat inte bara täcken, bla en filt den har jag här hemma :) Därimot vet jag att barnen ofta sonen nu, sa att det gjorde mer ont när han hade anstränkt sig lite mer så kanske ska du ta det lite lugnare med henne? hon kan vara i en växarperiod nu.
TS såg inne på hundar att vissa inte tror på växtvärk, jag tror iaf på att hundar kan bli drabbade. Vetrinärer säger olika jag har inte tagit upp detta med våran vetrinär pga inte haft växtvärk. Vad du med kan göra är hör med din uppfödare o se om modern kanske hande liknande som valp.
#11-#12
Jo jag ska försöka massera henne varje kväll nu och se om det hjälper henne… och försöka hålla henne varm. Jag märkte även på henne att när hon ansträngt sig så haltade hon mer, så jag håller henne lite stilla nu och mest tränar huvudet.
Jag tror också på växtvärk hos hundar. Dom, precis som oss, växer ju. Vissa snabbare än andra. Just nu den sista månaden så har hon skjutit iväg på höjden och även på bredden, så jag tror absolut att det är just växtvärk. Jag pratade med uppfödaren och han tittade på henne och han sa samma sak. Han sa att han trodde det eftersom de hade blivit på det andra benet helt plötsligt och eftersom hon växt så mycket det sista. Men jag tänkte aldrig på att fråga om mamman haft det… ska fråga det imorgon när jag ska dit igen! Tack för tipsen!
Iaf har jag pratat med vet igen och han hjälpte mig genom tele och sa vart jag skulle trycka på henne för att kolla vart hon hade ont. Han sa att det lät som växtvärk vilket är vanligt hos stora hundar och att det inte finns så mycket att göra. Man kan hjälpa till med lite smärtstillande om hunden får väldigt ont. Men han sa att jag skulle trycka på punkterna mårgon och kväll till på torsdag för att se om hon blev bättre. Har hon inte blivit nått bättre tills torsdag ska vi ringa och då åker vi dit så får han titta på henne igen :)
14 Håller tummarna för att hon bli helt bra inte lätt när man växer snabbt och att man får värk av det.
Ja det gör jag också.. Inte kul när litte tjejen inte är helt frisk :/

Hoppas det inte är något allvarligt med Indra!
MEN det finns inget som heter växtvärk hos hundar. En ortoped hade skrivit en artikel där han nämnde med stor och markerad text, att man inte ska nöja sig med att en veterinär (!!), uppfödare eller någon annan säger "det är bara växtvärk" då det INTE är det, utan en annan sak som kan leda till mycket besvär sedan, och om man upptäcker det sen så kan det vara för sent. Ska försöka leta upp artikeln..
Såg att du tyckte det var onödigt att röntga då det ändå inte ger rätt resultat. Men du är ju inte ute efter för hon har för HDstatus ( säger man så?) utan du är ute efter vad det är för fel nu, och genom en röntgen kan man se om det är något som är fel.
När Tyra var halt och det inte gick över på några dagar åkte vi till en ortoped och kollade, han kände på tassen och hon ömmade där, han röntgade men hittade inget, och sen tillslut hittade han en inflamation i tån, hon fick medicin, visst, det skulle gå över av sig själv så småning om, men nu gick det ju fortare och var snällare mot Tyra.
Men lycka till!
17 du råkar inte kunna länka till den artikeln. Och ska man lita på vad en säger/skriver det är lite si o så med det 

#18 jag ska försöka leta fram den!
Men fortfarande så är en ortoped speciallist på just leder, och kan betydligt mycket mer än en vanlig veterinär.

#18 tyvärr går det inte att länka då man ska ladda ner en pdf-fil som allt står på.
men om du söker på
växtvärk hos hundar
och klickar på första länken så får du den nerladdad och kan läsa själv :)
19 Oja de är bättre o mer kunninga på just leder är just vanlig vetrinär det håller jag med om :)

Bifogar pdf-filen som #20 skriver om
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tack för länken! Ska läsa den :)
Uppdatering!!
Indra har inte haltat på 2 veckor nu!! Jag hade henne på strikt burvila i 2 veckor och satte igång henne igen för 2 veckor sedan och sen dess har hon inte haltat! Jag hoppas verkligen inte det återvänder igen! Ville bara berätta det då ni hjälpt mig och skrivit tips! Jag är så glad 
#24 Känner att jag måste svara här åxå, jag blev verkligen upprörd av att du på eget bevåg hållit Indra i buren största delen av dagarna, och dessutom verkar uppriktigt glad över att det även gett resultat på träningsviljan. Du verkar inte ett dugg bekymrad över att man inte får hålla hundar i bur, och tycker att det är helt ok, så länge du och uppfödaren var överrens om det. Veterinär har du pratat med över telefon, men inte besökt för undersökning av Indra.
Bra att du är Glad, hoppas verkligen för Indras skull att hon aldrig någonsin blir halt eller på annat vis sjuk igen.
Får svara även här som i den andra tråden….
Indra satt ca 1-2 timmar i buren i MAX 4 dagar då vi inte hade tiden att hålla kollen, tex när vi lagade mat, städade, och åt. Under den tiden SOV hon. Resten av tiden var hon i stillhet med oss. Och sen att man kan sätta dom på vila ca 10 dagar för att få upp träningslust ser jag inget fel i, men jag får väl förtydliga det extra igen.. JAG ANVÄNDER INTE BUR OM JAG SKA HA HENNE PÅ VILA FÖR TRÄNINGSLUSTEN!!!
härligt att hon är bra igen :D hoppas det inte kommer tillbax bara ;)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ja verkligen! Ne jag håller alla fingrar och tår för att det ska hålla sig borta nu! Inget mer haltande här på läääänge (forhoppningsvis aldrig igen)