Varför kollar man inte upp sånt först?
Sitter på Blocket för att leta efter en kompanjon. Blandis eller renrasig spelar ingen roll.
Jag kom över denna annons om en blandrashund som måste säljas vidare. Valpen är 10 veckor gammal och dom som har den nu har haft denna söta valp i två veckor.
Anledning: Jo sambo har blivit allergisk mot hunden.
Jag tycker att det är så sorgligt om valpen som än en gång måste flytta för att dom blivande ägarna inte kollat upp allergier innan dom köpte den.
Ps. Ni får ta bort om detta inte är okej men jag hittade inget om detta under skrivreglerna.
Jadu, det finns massor med annonser på blocket som, både upprör och gör mig förtvivlad, ledsen och rent av förbannad.
Ja verkligen. Det borde finnas hundkörkort eller liknande. Och så för alla djur.
Kanske kan man utveckla en allergi på två veckor, ingen aning. Sen så skriver säkert många "allergi" på blocket även fast det nödvändigtvis inte behöver vara det..
En annan grej jag tänkte på, är det inte konstigt att inte personen som födde upp valpen tar tillbaka den? När den ändå bara är 10 veckor menar jag.
#3 Det finns ALLTFÖR många uppfödare, speciellt av blandrasvalpar, som inte alls är intresserad av att ta tillbaka en valp. Tjäna pengar. Punkt. Det är deras inställning tyvärr.
#4 Ah kunde misstänka det :/ Nu har vi iofs hundar men jag har ingen koll på hur uppfödare brukar göra, det normala känns dock som att uppfödaren tar tillbaka valpen om det skulle uppstå något problem.
Hoppas den lille får ett nytt bra hem i alla fall
Jag tycker med att man ska göra test innan, eller ha hund på prov först.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är inte ovanligt, lite konstigt är det tycker jag när vuxna personer helt plötsligt får allergi. Jag menar så har de aldrig träffat på hund innan i sitt liv? Vi får hoppas att valpen får ett nytt hem o bra hem med :)
Valppäls är faktiskt väldigt allergen. Vet många som är väldigt känsliga mot Valpar men tål vuxna hundar utan problem.
Självklart är det synd att man inte kollat upp det först, det tycker jag alla bör göra inför hundköp.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Det ar otroligt vanligt att manniskor bara koper en gullig och billig valp och sedan gor sig av med valpen for att den kissar inne, tuggar pa saker eller annat trams eller helt enkelt att de tar reda pa att hund kanske inte var deras grej efter ett de kopt valpen och faktist ger det mer an 2 veckor da om man inte ar van vid diverse djur kan man utveckla en tillfallig allergi speciellt mot Valpar och ungar av diverse djur.
Sen forstar valdigt manga inte raserna deras hund har i sig liksom en aussie/bc ar en otroligt aktiv ras som kommer att behova en hel del men det ar latt att lara sig det efterat och darfor gora sig av med valpen (enbart ett exempel)
Medarbetare på matlust

Jag tror att allergi ofta är ett svepskäl. Det ligger andra orsaker bakom.
>>>Malum domesticum<<<