Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 4243 ggr
elsasputte
0

När är det dags att klippa klorna ?

Hur långa bör klorna vara när det är dags att klippa dem ?

Någon som har bild.. ?

[Forest]
0

http://hem.passagen.se/sbhs/skolklor.pdf googla lite där fanns det lite bilder dok inte läst så det kanske står lite fel… Jag har mina hundar antigen liggande avslappnande eller så står Enja upp vanligt som man gör med hästar den funkar bättre för oss. Donna var lite harig o henne har jag i knät. Om du tittar på en klo så har den som en flik du ska INTE klippa så långt som den fliken :) Jag klipper alltid en skiva i taget allså tar jag lite o lite till så håller jag på så. Har man en hund som har längre klor kan pulpan vara lång o därmed är det bättre o ta det skiva efter skiva. Jag har haft en hund med långa klor o livrädd för kloklippning men det gick framåt o vi arbeta ner pulpan genom klippa klorna ofta. Jag rek att man klipper hellre lite ofta om klorna nu inte slits ner nartuligt, jag klipper 2 gånger i månanden.

[Forest]
0

Såg att det oxå fanns en massa klipps på youtube om detta så tips är oxå kolla där.

elsasputte
0

Ok.. va bra :) Tack för länken :) De enda djur jag klipper klor på här hemma är marsvin och det var många herrans år sedan jag klippte på hund :) Känner mej lite ringrostig :P

elsasputte
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser de ut idag, skickar några kort..

AnneN
0

Jag brukar reagera på att klorna är långa och dags att klippa när det börjar låta mot parkettgolvet när hunden går… Var för ett tag sedan på föreläsning av en hundfysioterapeft (stavas?) och han sa att det är just precis när det börjar låta mot golvet som det är dags att klippa.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

elsasputte
0

Gick tydligen bara att ladda upp ett kort…

AnneN
0

#6 Ja bara ett kort per inlägg/kommentar, vill man ladda upp flera får man göra det i flera kommentarer.

_**/Mvh Anne

elsasputte
0

Ja, jag vet det var det jag försökte med… Provar igen, har ritat på detta kort. Bör jag klippa där jag ritat strecket eller är jag helt fel ute ?

isafisa
0

Svårt att förklara, men vinkla klosaxen o vinkel med klon (oj det var svårt att göra sig förstådd.. :P ) Så du inte klipper rakt av. Ska försöka ta din bild och visa på den :)

isafisa
0

Lägg saxen emot ca där linjen är, och vinkla saxen så du klipper "hästskor" av klon ungefär, om du förstår? Du lägger alltså saxen emot och sen vinklar du den bakåt ganska mycket innan du klipper. Sen kan man klippa till spetsen och kanter i efterhand.

Alltid lättare att visa i verkligheten, men HOPPAS du förstod ungefär iallafall :) Det är på detta sätt dem klipper på kliniker och det jag fått lära mig av min lärare, och även det jag kör på här hemma. Klipp även lite i taget så du inte hamnar i pulpan i onödan :)

isafisa
0

När du vinklar saxen så undviker du sprickor i klon, om du undrar varför man gör det ;) Hoppas det går bra! :)

För övrigt brukar jag känna med mina naglar mot klorna och när jag känner att det finns mycket att klippa efter markeringen där man "hakar fast" så klipper jag :) Blir alltså ganska ofta, men har ju valp så det är bara skönt att få tillfälle att vänja honom :)

elsasputte
0

Oj… kan jag klippa så långt utan att klippa i pulpan ? Trodde det var kanten av pulpan jag såg under klon där jag ritade strecket ??

isafisa
0

Om du inte klipper rakt av så går det, men om du vill så ta liiite i taget så går det bra :)

elsasputte
0

Kan man se på klon om man börjar närma sig pulpan ?

isafisa
0

Hm där var en bra fråga ;) Vet inte faktiskt, jag klipper mest på känsla :)

AnneN
0

#14 Om du är osäker så är det bättre att klippa lite i taget, typ skala av skivor tills man kommer fram till pulpan.

Det brukar vara ganska lätt att se pulpan då man skalar, i mitten av klon blir det som en liten prick som skiljer sig i färg och trycker man lätt med nageln på den så känns den mjukare än resten av klon.

_**/Mvh Anne

elsasputte
0

Ok.. tack för alla svaren :)

Maja2
0

Hur långa de Bör vara??  JAg klipper en gång i veckan på mina hundar, det är en del i mys-hanteringen :)

Fejhn
0

Lättare att visa på en bild på klon från sidan! jag brukar sträva efter att klon blir "rak, alltså ingen böj neråt, jättesvårt att förklara. haha :p

har för mig att klor växer i lager ovanifrån och ner, som en kupa över pulpan typ, och det syns ganska väl när man närmar sig pulpan. på min hund brukar det vara lite porösare nära, under "kupan" och framför pulpan.

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

elsasputte
0

Ja.. men en gång i veckan bör väl ändå itne vara nödvändigt ? Att man måste klippa så ofta menar jag..

Maja2
0

#20 Det är helt olika mellan hundarna. En av mina hundar sliter inte klorna så mycket själv, medans de andra nöter dem mer.

NÖdvändigt….. nä… men jag har det som en del i vecko-myset, och jag tror faktiskt att de njuter när jag pysslar med dem :)

AnneN
0

#20 beror väl lite på hur snabbt klorna växer och hur mycket hunden nöter ner dem själv. Jag brukar bara behöva klippa ca 1 gång per månad ungefär.

_**/Mvh Anne

[Empisen]
0

Jag klipper klorna på dogzen 1 gång i veckan, på Hugo har jag gjort det sen han var liten, så jag har fortsatt hålla klorna i trim helt enkelt, dom är jätte korta och fina. Klipper man inte på länge så hamnar pulpan längre ut.. Klipper man ofta men lite så håller sig pulpan kort.
Det är iaf vad jag fått höra. Glad

isafisa
0

Tycker 1 gång i veckan är helt ok, skadar ju inte att klippa ofta :P Här klipper vi kanske varannan eller var tredje vecka :)

Fridaaaa
0

Klipper 1-2gånger/månad:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.