Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 4108 ggr
elsasputte
0

Jagar svansen och äter gräs.

Vår hund jagar sin egen svans, brukar de göra dettta ?

Hon äter även löv och gräs när hon får springa lös..

Fjordell
0

Hundar som jagar sin svans är ofta understimulerade… De behöver alltså aktiveras mer.

Många hundar äter gräs, sedan om det är något i gräset som hundarna behöver, eller om det är för att de behöver få upp något vet jag faktiskt inte. Alla har så olika åsikter om detta.

Ketang
0

Ang gräsätande kan det vara tonsillerna som spökar. Be en veterinär kika på dom så dom inte är fula. Ang svansjagande kan det vara understimulans, men även att hunden faktiskt leker. Visar hunden andra tecken på att vara understimulerad?

elsasputte
0

Nej.. hon jagar oftast svansen om någon nyss har busat med henne. Vart sitter tonsillerna ?

[Forest]
0

gräs kan vara annat oxå rent för rensa men som 2 säger så kan det var tonsillerna oxå :) Hur gammal var nu din hund? jagar svansen kan jag inte svara på då jag inte sett det på hund bara på kattungar :P

elsasputte
0

Hon är tre år..

[Forest]
0

5 ja då är det kanske som 1 säger lite utråkad så aktervera henne lite mer är säkert bra tips. jag kör lite nosarbetet med mina det uppskattas alltid dessutom väldigt lätt att göra. Trix o lydnad nu vintertid. Jag tycker du ska träna lite kontaktträning med din då du inte haft henne så länge och bra grund till fint sammarbete med sin hund :)

elsasputte
0

#6 ja kontaktträning är nånting som jag redan tänkt på. Hon använder nosen VÄLDIGT mycket när vi är ute, går alltid med nosen i marken och luktar :)

Ketang
0

Tonsillerna är det samma som halsmandlarna och sitter i fickor i halsen. Tyvärr är inte alla veterinärer kapabla att se om dom är fula eller inte så nöj dig inte med vilken veterinär som helst utan se om du kan hitta någon som kan det där. Vara veterinärstation har en jätte duktig veterinär på tonsiller. Vet att det finns en i göteborg/borås trakten också.

League
1

Hundar äter väl gräs av olika anledningar?

vet iaf att en viss grästyp (ett platt, inte så långt gräs, som man kan lägga mellan tummarna så det visslar) äter de när de ska kräkas.

Sen tror jag att många äter gräs för att det e gott eller har någon näringsbrist.

T.ex. amstaff "betar" gärna gräs, iaf många jag har träffat.

Ketang
0

#9 Alla dessa hundar som äter gräs "utan anledning" dom du tror äter det för att det är gott, är dom kollade i halsen noga? Det är massvis med hundar som går med tonsillit utan att ägaren vet om det. Jag har tittat vänners hundar i halsen, mina egna, mina kunders hundar och kurs hundar. EN av dessa hade fina tonsiller, det tycker jag personligen säger väldigt mycket om hur otroligt vanligt det är. Alla hundar med tonsillit äter inte gräs, men många av dom gör det då och då. Men tuggar/slickar även på div konstiga saker som händer/fötter, möbler osv.

En ytligt bekant som bor i skåne hade med sin hund hit, jag såg att hunden hade tonsillit och dom gick till sin veterinär i skåne. Den veterinären sa att det visst inte var nåt fel på tonsillerna och jag fick bära hundhuvudet på den räkningen. Ett halvår senare var dom här igen och hunden hade alla symptom kvar, jag kollade tonsillerna igen och dom var verkligen ingen vacker syn så jag tvingade dom att be veterinären operera bort dom. Sagt och gjort, dom åkte hem och kontaktade vet som fortfarande hävdade att operationen var helt onödig, men denna gången gav sig inte ägarna så tillslut fick dom hunden opererad i alla fall. När dom hämtade hunden sa veterinären: -Det var tur att vi tog bort dom för dom föll isär när jag petade på dom så infekterade var dom!

Så att veterinären säger att dom är okej kan man inte alltid lita på heller tyvärr. Det gäller att komma till någon som är mer eller mindre specialliserad på det.

League
0

oj, ja ibland vet man inte hur vanligt det är :P

ahlbergaren
0

Min hund har jagat svansen några lätträknade gånger i sitt liv och alla gångerna har det varit i samband med att han varit riktigt uttråkad te.x en dag då han bara fått korta promenader och ingen annan aktivitet.

Ang. att äta gräs.. det gör min hund ganska ofta. Men endast i situationer där han är väldigt mycket uppe i varv och inte riktigt vet hur han ska "få ur sig all stress/energi".

Om man är osäker kan man alltid göra en veterinärundersökning för att utesluta fysiska problem, men ofta kan det vara psykiskt också.

Med tanke på det du skriver i #3 Tror jag att hunden jagar svansen för att den är stressad helt enkelt. fortfarande uppe i varv efter leken och har svårt att växla från aktiv/passiv.

Arrowhead
0

#10  Är de skadligt för hunden då? Lider den av de?

Ketang
0

#13 Jag antar att du menar tonsilliten? Ja den är både skadlig och gör ont. Det är som halsfluss ungefär.

Här kan du läsa vad tonsillit kan orsaka: länk