Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 2898 ggr
[Nalle-]
0

Kan de lära sig gå ihop?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har en vän som har en golden retriever på dryga halvåret. Våra förhoppningar när hon skaffade henne var att vi skulle kunna träffas med hundarna, eftersom båda två ogärna lämnar kvar sin egen hemma. Men som det ser ut nu trivs de intei varandras sällskap. Ronja älskar min Hugo (lhasa apso-blandning) men han tycker hon är dryg och lite läskig. Trots att Ronja tar det väldigt lugnt med honom så tycker han att hon är för på.

Min fråga till er är - tror ni att dom kommer kunna acceptera varandra, och kanske till och med trivas med varandra? Vad kan man i så fall göra, låta de träffa varandra oftare (för de har inte setts många gånger)? Eller är storleksskillnaden helt enkelt för stor?

Bifogar en video från i somras när vi gick på en promenad.

Maja2
0

Vad menar du med att de inte går ihop?  De måste ju få lära känna varandra. Jag tror absolut att de kommer att trivas ihop, eller åtminstone acceptera varandra. De verkar ju inte ha ngt emot varandra i alla fall.

Var ute med hundarna tillsammans, lek, busa, ha kul :) Storleksskillnad spelar ingen roll SÅ.

[Nalle-]
0

Jag har känt att mina förhoppningar att de ska trivas ihop har minskat mer efter varje gång de träffat varandra, men kanske att det kommer gå om vi ger dom mer tid tillsammans?

Ang. storleksskillnaden så har jag hört från folk att man inte bör låta två hundar som är så pass olika stora leka med varandra… Har de fel?

Hugo har aldrig haft något problem med andra hundar, men mot Ronja kan han göra utfall om han känner soig trängd. Han gör inte illa henne, han biter henne inte ens, och hon verkar inte bry sig. 
Kanske skulle ha nämnt det i själva texten. Tror ni ändå att det finns hopp?

Maja2
0

Ja, ber man om hjälp är det väl A och O att nämna allt och inte bara hälften? hur ska man annars kunna hjälpa?

[Nalle-]
0

Det var ett misstag att jag inte fick med det när jag skrev texten.

Maja2
0

Ok, då undrar jag för det första: Du säger att den andra gör utfall… men inte är aggressiv. Vad menar du då?  

Att hundar som umgås, leker och busar, säger ifrån till varandra är helt naturligt. Att göra utfall är nåt helt annat.

[Nalle-]
0

Jag sa aldrig att han inte är agressiv. När han tycker Ronja blir för närgången (tex nosar honom i ansiktet) kan han kasta upp huvudet mot henne, morra till och visa tänderna.

Maja2
1

#6, när en hund gör utfall och är aggressiv … då hugger han, tro mig.

Han verkar helt enkelt, sunt nog, tala om när det blir för mycket, när den andra hunden gör ngt han inte gillar.

Hur mycket har de umgåtts?

AnneN
0

#6 det låter som att han bara säger ifrån att han inte tycker om det hon gör, och det måste han ju få göra annars kan hon ju inte veta vad han tycker om det.

Angående storleksskillnaden så vet jag att stora och små visst kan leka bra ihop, tex så är en av Velvets bästa vänner en chihuahua, hon leker även ofta med papillon och dvärg pincher, dessa väger mellan 1,5-5kg medan hon själv väger ca 20 kg. Allt beror på hur hårdhänta de är i sina lekar, är den större hunden mycket hårdhänt och tex slår hårt med tassarna över ryggen på den mindre så kan det finnas viss skaderisk, men oftast är det ingen fara för de små är ofta tåligare än vad vi tror.

Börja med att promenera tillsammans utan att hundarna får hälsa, sedan kan de få hälsa och leka lösa på en neutral plats innan man tar med dem hem igen. Då har de oftast fått en chans att först läsa av varandra och sedan på hundars sätt göra upp om vem av dem som bestämmer och hur de ska leka ihop.

Är det att de är allt för på mot varandra och inte lyssnar på varandras tillsägelser så ska man självklart sära på dem en stund så de får lugna sig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Nalle-]
0

#7, Det beror på vad man menar med umgåtts. I höstas tränade vi med hundarna en gång i veckan på bhk, men då var det mest att hälsa på varandra. De har varit lösa tillsammans bara ett fåtal gånger.

Tack så mycket för era svar! Har pratat med min vän och vi tänker komma igång att gå promenader med dom 1-2 ggr i veckan och hoppas på att Hugo kommer lära sig att tycka om henne (eller iaf acceptera henne).

Maja2
1

Det är ju åxå såhär, att din kompis hund är bara en valp. Äldre hundar vill ju "fostra" valparna så att de lär sig veta hut, utan att de på något sätt tycker illa om den.

Det handlar för er del om att lära er hur hundar är mot varandra. Hur hundar fostrar varandra och umgås med varandra.

[Nalle-]
0

Tack för tipset, jag ska läsa påGlad

[Forest]
0

Stora hundar kan leka med små hundar visst kan dom det, men det är lite o tänka på. Vid krock så kan man gissa vem som får ta den största stöten den lilla hunden, brutala lekar är inget jag skulle rek det vill säga brottningslekar o annat. Kasta aldrig en leksak till 2 hundar då båda kan kuta efter den o då blir det krock eller en nersprungen mindre hund. Detta är en unghund o att hon är burdus o för framåt därmed säger din hund ifrån. Det är på hundvis och helt nartuligt. Hon ska lära sig hålla sig på mattan.  Småhundar har lite tedens att att se lite surare ut när de säger ifrån med jag tror det hänger lite på de måste hävda sig lite mer? Jag tillåter inte allt men en hund som kutar ner min hund eller är för på får hon säga ifrån, brutala hundar leker vi inte med alls. Alla hundar behöver inte leka för att funka ihop :)

Anibaz
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har vi ett gäng som är helt olika, både i storlek och personlighet. Dem har lite olikia åsikter om hur saker ska vara men sålänge man låter dem lösa saker och ring på sitt eget vis så är det inga problem. Dem leker, rejsar och sover ihop, men respekterar även varandra när någon vill vara ifred. Även hundar behöver lära känna varandra så dem vet hur den andra fungerar, precis som med människor.

[Forest]
0

13 underbar bild :)

Anibaz
0

#14 Håller med Glad Inte partisk alls heller haha

[Forest]
0

15 jag har inte sett Snowie alls på många bilder ska jag vara ärlig har jag någ inte sett den lille alls Flört Så du får bjuda på lite mer bilder på den grabben oxå ibland.

ZooZo
0

Många bra svar, jag tror de kan lära sig att gå ihop, och jag tror inte den mindre hunden är för hård mot den större, faktiskt så har jag erfarenheten att retrievrar är ganska burdusa (men finns förstås dem som inte är det) och mina mindre hundar säger ifrån rejält till just retriever-hundar som kommer fram, mina hundar tycker de är för burdusa och klumpiga, ofta har de också en dålig respekt för kropps-zoner, retriever-hundar är ofta glada och leksugna och verkar tro att precis alla andra är det också… Så mina små hundar talar tydligt om att de inte vill leka just nu, eller kanske någonsin, och det gör de direkt och kraftfullt..

Men, jag släpper inte fram mina hundar till andra hundar innan jag känner den andra hunden, för det är inte alltid en hund tar en sådan tillsägelse, och då kan det ju gå riktigt illa för de mindre hundarna.

Har ni nu två hundar som är sunda i sitt samspel med andra hundar, så tycker jag ni ska låta era hundar umgås, gärna att den större har fått göra av sig eventuell energi innan , och att ni kanske tar en lugn promenad ihop, helst att hundarna är lösa, jag tror det kommer ordna sig, tror det är viktigt att den mindre får säga ifrån ordentligt, ni kommer se att den större då till slut ger den mindre mer utrymme, och sedan kommer de kunna förstå varandra bättre och bättre..

Lycka till..

[Nalle-]
1

Först och främst, TACK allihop för tips och uppmuntran!

Här börjar det redan gå framåt och det känns så fruktansvärt bra Glad Vi följde era råd och gick enbart långa promenader och lät hundarna vara lösa tillsammans utomhus ett tag. När vi sedan började ta med oss dom till varandra gick det väldigt mycket bättre än tidigare! Hugo säger fortfarande till Ronja om hon blir för mycket på, men det är mer sällan än tidigare. Har haft ännu större koll på hans kroppsspråk och nu ser jag ju tydligt att han inte är agressiv!
Han har till och med svarat på lekinviter Glad
Det blir bättre för varje gång vi ses så jag tror att Hugo och Ronja kommer att bli goda vänner om det fortsätter i den här stilen. Så bra det kan bli ibland!

Maja2
0

#18 KUL !!   Låter jättebra :) :)

[Forest]
0

18 vad roligt o höra ::)

SyntHare
0

#18 Vad kul :)

Mina stora hundar är bästisar med en liten jack russel. De leker jättefint ihop så länge de är ute och får springa lösa, men så fort de kommer in brukar russeln tycka att det blir lite för mycket.

Min yngsta, Hugo 6 månader, kan nämligen vara väldigt enträgen i sitt lekande. Dock är russeln för snäll för att säga ifrån ordentligt, så oftast nöjer han sig med att hoppa upp i någons knä för att komma undan Tungan ute