Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundgodis-recept
Läst 5718 ggr
ms-mee
0

Märgben

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kom precis över 7 kg ben, men är inte så välläst och våra hundar har aldrig fått det. 
Så vill bara kolla så det blir rätt nu. Dom är råa och nu i frysen. Det är alltså bara att plocka fram när dom ska ha? 
Jag la två i kylen bara som dom kan få imorn, men borde dom frysas först?

Om inte annat har jag två väldigt glada vovvar och en katt här hemma Skrattande

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Maja2
0

Bara att plocka fram, tina och ge :)   På sommaren när det är varmt, brukar jag ge dem innan de hunnit tina :)

Skyress
1

Vilken massa ben det räcker väl ett tag, såg jättefina ut med kött och allt på. Fick du det gratis? Det brukar kosta förmycket tycker jag i affären med tanke på att det bara är ben.

De behöver inte frysas först, du kan ha dem i kylen och ge vovvarna benen imorgon. Men spara inte benen i kylen för länge då blir de dåliga.

#1 smart att ge frysta ben på sommaren för då småtinar de under tiden hunden gnager, det ska jag komma ihåg att göra.

Maja2
0

#2 Känner du ingen älgjägare?  Där får man tag på hur många ben som helst, som man kan såga upp till märgben, plus att man får klövar till att lägga spår :)

Skyress
0

#3 jaha vilket bra tips igen. Jag känner tyvärr ingen älgjägare men jag vet att han som äger skogen presis där vi bor brukar jaga ska höra med honom.

Förresten älgben är de så hårda att det inte flisar sig så det blir farligt?

Maja2
1

#4 Jag har alltid gett älgben och har då aldrig haft några problem :)

Skyress
0

Jaha jag ska försöka få tag i älgben och prova.

ms-mee
0

Ja, det räcker nog ett bra tag Skrattande

Fick köpa allt av grannen för en hundring, väldigt bra pris tycker jag :)

Men vad bra, då kan jag vara säker imorn. Enda dom fått innan, eller ja, Elvis har fått, klövar från rådjur bara. Men det är ett bra tag sen. Har en pappa som jagar så där kan jag få. Bara det att man ska ju komma ihåg att säga till också och han komma ihåg att lägga undan. Det går inte så bra för oss :P hehe

//Helene

[Forest]
0

Man kan oxå ge dom frysta :) Vilka fina märgben du kommit över :)

ms-mee
0

Ja, dom var fina. Och väldigt mycket kött på vissa bitar :) 
Så imorn kommer jag nog ha världens lyckligaste vovvar! Och katt Tungan ute

//Helene

[Forest]
0

9 tror jag med Flört

[nataschaj]
0

kmr bara lukta illa me märgben hehehehe….ända nackdelen de är luikten… å koka d är värre…. ¨å ja har inget å stängain minahundar i så de e sällan dem får märgben..

AnneN
0

Velvet får ofta märgben och då ger jag dem alltid direkt från frysen, det ger henne lite mer pyssel med att få ut all märg, ger jag tinade så har hon ätit upp all märg på bara någon minut.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

ms-mee
0

#11 Tur man inte är så kräsmagad och inte har något emot lukter då ;)

#12 Får helt enkelt testa båda :)

//Helene

[nataschaj]
0

13 inte så kul å ha de i både soffa å säng elr över hela köket…bor man i en trång etta vill man gärna inte ha de på möbler där lukten sätter sig

tycker inte de e så gott å ligga elr sitta på de

Maja2
0

Jag brukar lägga påslakan eller filtar på soffa och säng när de får märgben, sen är det bara att kasta i tvättmaskinen :)

[nataschaj]
0

15 skulle ja ha de ut över de jag brukar ha..så skulle de inte vara nått problem… men har inte så ja kan skaffa de just nu

[Forest]
0

jag har plastduk jag lägger på soffan men så tar jag ner märgbenen så de får vara på sin bädd där har jag lagt på filtar så inte bädden blir äklig :) när det är varmare ute ger jag märgbenen ute så får de hållas där, sommaren får de frysta märgben :)

[nataschaj]
0

utomhus är de ingen fara där får de, men just inne får de inte pga att jahar så mkt tyg möblar å alt här hemma, å de går inte att ta bort allt elr täcka över, men sitter  ja ute så får de

Maja2
0

#16 Brukar finnas filtar på jysk eller rusta, för ett par tior

ms-mee
0

Då kanske jag ska vara glad över att pojkarna höll sig på golvet :D

//Helene

[nataschaj]
0

19 har ändå ingen större lust att slänga ut 100lapp på att täcka alla tyger jag har… inte när jahar de krisigt med pengar redan

[Forest]
0

20 vart dom glada? Flört

ms-mee
0

#22 Joo, visst vart dom det. Inte så glada som jag trodde bara, vilket kanske är bra :P
Dom reagerade som dom skulle få vilket litet tuggben som helst. Dåliga i magen dock. Så vi tar det sakta :)

//Helene

Zabbio
0

(#4 Råa ben flisar sig inte oavsett vilket djurslag det är, men de ska vara råa. Sen ska hunden få en del kött till benen för att få igång magsyran att smälta  ben om de får i sig  dem. Däremot kan bärande ben från ko och älg vara för hårda och skada tänderna,  så håll uppsikt om det är en hund som riktigt biter och gnager hårt, om de mest slickar och gnager lätt för att få ut  märgen är det ingen fara)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Forest]
0

23, jag fick tips om ge frysta för det ska tydligen vara snällare, sen gröpa ur märgen eller ge lite o sen in med dom i frysen igen var ett annat tips. Men om man nu fryser in o in o in blir det ju äkligt o bakterierna lär ju frodas :S Jag sa till om mindre märgben så jag får mer i skivor då de kapar till dom som jag vill Flört

Maja2
0

Fast i fryst tillstånd kan de flisa sig lättare ska man vara medveten om.

[Forest]
0

26 det visste jag inte men så har jag inte direkt starka käkar på mina, tackar för bra info ändå Glad

isafisa
0

Lite OT, men stör mig lite på att jag varje gång jag kollar in i tråden tror att bilden är en bulle ;D Miniatyr-bilden alltså :P Bevikelsen blir stor när man får se bilden i full storlek och förväntar sig en bulle ^^

zoolatri
0

Jag tänkte komma med en liten varning om korta märgben om man har en hund med små eller smala käkar, min tik lyckades trä ett märgben över underkäken och det fastnade bakom hennes hörntänder, hon fick panik, stackarn. Som tur var fanns jag alldeles i närheten så jag kunde snabbt lirka loss det. Men nu köper jag bara märg en med väldigt smal märgkanal eller längre ben.

League
1

Bentips: (om hunder inte är allergisk eller dyl.) När benen blivit tömda på märg; fyll dem med mjukost och sätt plastfolie på (det blir likte klet o söl, tar bort plasten innan du ger hunden dem, såklart) och frys in dem igen, benen kan diskas i ljummet vatten utan diskmedel om man tycker att de ser äckliga ut, de flesta bakterier dör i frysen. Våran hund älskar sina nya och "återvunna" ben.

ms-mee
0

Tack för alla tips :) 
Allt går bra här. Nå mer ben har inte getts då dom blev dåliga i magen.
Plockar nog fram om nån dag, får se hur magarna blir då, kanske ska ta bort dom lite tidigare.. Vi testar :)

//Helene

League
0

#31 ge dem frysta då, och ca 30-60 min så de får i sig en liten dos i taget så de vänjer magen. Märgben är mycket fett, så det är inte konstigt att maten "rinner" ur dem.

AnneN
0

#31 Det man annars kan göra är att gröpa ur det mesta av märgen och spara den för att fylla på benet när hunden ätit upp den märg man låtit vara kvar, det är ett sätt att låta magarna vänja sig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

ms-mee
0

#33 Okej. Får se hur dom gör med en större bit först. Om de tar märg eller ben.
Dom fick bara en liten bit förra gången och då var det ingen som brydde sig särskilt om just märgen, utan dom gick direkt på att äta upp hela benet.

//Helene