Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1976 ggr
elsasputte
0

Haltar...

Första snön har kommit här i lilla sandviken, det är minus 6 grader ute. Tidigare idag när jag var ut med hunden märkte jag efter 10 minuter att hon började hoppa på tre ben..

Detta varierade mellan bakbenen och hon haltade lite oxå. Hon höll på i en minut sen slutade hon…

Kan det vara för att det är kallt? Vad ska man göra? Skaffa skor till henne ? :P

[Forest]
0

Antingen har hon antaglingen snö mellan trampdynorna eller grus. Annars så får hon köldkramp, man kan masera tassen lite som hon "haltar" på det brukar hjälpa. Ett bra tips är att du köper sen skor till henne för antagligen när det blir ännu kallare kommer hon få kramp i alla 4a tassar. Våran fd hund fick det i alla tassar när det vart -8 o kallare, skor hjälpte henne massor + en hundväst :)

elsasputte
0

Okej… har du nån aning om vart man köper skor till hund ? Hon är en medelstor hund..

[Forest]
0

http://www.obtrack.com/sv/muttluks.html?gclid=CLqe_q7a8KwCFcZzmAodDEo6MA

Dom hade jag o de satt på bra, dessutom tåliga skor de är hållbara. Dyrt kan tyckas men 4 st för ca 500kr helt okej tycker jag då de är så bra. Du ser på den sidan hur du ska mäta tassarna tror det är över Beställ här. Annars kan man oxå sy själv i fleccetyg jag hade egna även på hunden men de satt inte så bra ;) Bäbisvantar utan tumme ska oxå funka som skor, även barnstrumpor. Tänk på att inte ha gummiband då detta kan sitta för hårt o gör att blodet inte rinner så bra i tassen/benet.

Tips oxå googla gör egna hundskor kanske finns lite ider även där :)

elsasputte
0

Ja, de skulle ju vara en idé att sy egna sålänge iaf, tills jag hinner köpa.

[Forest]
0

4 ja annars så köper man barnstrumpor bäbistrumpor finns tjockare= lite varmare o mer hållbara :)

elsasputte
0

ah… de va en idé.. :)

[Forest]
0

6 vad är det för hund du har ras/er? Strumpor passa våran mellanstora tik satt bra på henne.

elsasputte
0

Det är schäfer/gråhund och älghund i henne. Hon är lite tanigt byggd..

[Forest]
0

8 aha 3 raser iaf som ska tåla lite, men kalla fossingar är inte alls skönt. Du kan oxå smörja tassarna med tassalva eller försvaretshundsalva :) smör innan du kliver ut ytterdörren är mitt tips då jag har fått torka nämligen ganska många tassavtryck :D Bor man i lägenhet o det är trapper smöj innan du går genom porten slipper hunden halka itrappen oxå. Likaså om du skaffar flecceskor eller strumpor :)