Vad kostar det ??
Vad kostar det att tömma analsäckarna hos vet ?

Tror det är ganska olika! Var bor du?
Jo, jag förstod att det inte är lika överallt :P Men på ett ungefär ? Jag bor i Sandviken.

Hittar du någon hundfrisör brukar dom kunna göra det för en hundring. Veterinärer tar nog mer skulle jag tro. Enda sättet att få ett bra svar är nog om du själv ringer vet och frågar. Men ett par hundra tycker jag du borde komma undan med! Jag gör det på mina kunders hundar för 100:- om det inte är hundar som är extremt krångliga eller hundar som blir förbannade, då tar jag mer.
Ok… de viste jag inte att de brukade göra det.. :)

Alla gör inte det men många. Det är ju bara att fråga.
japp, will do :)
Vet flera hundtrimmare som tömmer dom med samt lär ut :)
nu kommer ovetskapen igen men jag måste fråga.
varför ska man tömma analsäckarna på hunden?
är det för att det blir obehagligt för hunden om man inte gör det eller för att hunden inte ska märka revir eller någon annan anledning?
ursäkta att ja frågar i någon annans tråd ang detta.
8 alla hundar tömmer inte sina analsäckar normalt. Det kan vara olika orsaker, blandannat foder o mortion. Om hunden inte tömmer dom själv eller att man hjälper dom så blir de fulla och kan spricka. Det gör ont på dom.
Jag får/fick tömma våran Enjas analköttlar själv 2 gg i månadne ungefär, konstigt någ efter 2a löpet har jag inte behövt göra det lika mycket 2 gångar har jag fått göra det efter 2a löpet.
När är det dags att ta kontakt med vetten ang detta ? Som det är nu så verkar hon inte så besvärad, kanske hon håller på 1-2 ggr per dag och drar rumpan i golvet. Inte mycket, bara några sekunder kanske. Sen slickar hon sig efter.

Det är så himla svårt att avgöra. Börjar man mixtra med det där innan det egentligen behövs kan man ställa till det och göra så att man behöver hjälpa hunden att tömma dom oftare. Men tar man det försent har hunden redan fått så pass mycket besvär att den fått ont och då kan det ivärsta fall spricka och man måste spola osv…
Okej, de får nog bli en tur till vetten då iaf..
Drar hon rumpan så är det ofta att de försöker tömma dom själva, jag hade någ antingen ringt vetrinären för se hur det är med analsäckarna, sen hört med dom om detta. Hur mycket promenader o hur länge är du ute med henne? Vad får hon för foder? Jag ger rå kycklingklubba till mina deras bajs blir hårdare o på så vis tror jag det har hjälpt iaf våran tös att tömma dom själv.
Jag ger henne blötfoder blandat med torrfoder. Vi är ute kanske.. 5 ggr per dag. Vi tar minst en långpromenad per dag, resterande kanske blir 15-40 minuters promenader. Kanske finns det något inom foderväg som hjälper till att tömma de-..
märgben/ben av olika slag och morot fick jag höra av en :) det gör bajset hårdare=trycks till så det tömms då de bajsar.
hm.. ja, de verkar ju logiskt. Och morot älskar hon :)
16 morot är även bra för tänderna, våran nya valp gillar oxå morot så det får hon ibland. Våran andra ratar det, våran fd hund gilla morötter oxå så det fick hon ofta :)

Men analsäcksproblem kan även komma om dom är hårda i magen så se upp så det inte blir för hårt!
Ring till ett djursjukhus eller klinik så kan du fråga hur mycket det kostar att tömma analsäckarna, det kan skilja ganska mycket hos veterinärer beroende på hur stor klinik de har. Ju större klinik ju mer avancerad utrustning de har, ju dyrare blir det att besöka den kliniken. Analsäcksproblem kan de flesta veterinärer göra något åt utan avancerad utrustning, så du kan se om du hittar en veterinär som kanske har en mindre lokal för de brukar ha lika god kunskap men kanske inte så dyrbar utrustning så de behöver inte ta så mycket betalt som de övriga.
När det är dags för Vaccination för våran hund så brukar jag ringa runt och för att få det bästa priset, det skiljer sig enormt mycket, sista vaccinationen tog den ena veterinären 460 kr, den andra 318 kr och den tredje tog 250 kr. Det lönar sig i längden att ringa runt men naturligtvis kan man inte åka flera mil extra det blir ju också dyrt men detta gäller om veterinärerna ligger ungefär lika i mil avstånd från hemmet.
Jag lånar tråden lite med en fundering. Min hund drar rumpan efter marken ibland, men sen kan det gå flera veckor innan han gör samma sak igen. Tror ni han tömmer dom mellan gångerna? Eller behöver han hjälp?
Kommer nog åka in till vetten snart och tömma dom, samt passa på att se hur de gör så man kanske kan göra det själv om det skulle behövas. Men tror ni det är brottom?
#20 det bästa är att alltid ringa till en klinik/djursjukhus att rådfråga dem om man är osäker på något som har med ens djur att göra