Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettvalpar-avel
Läst 1168 ggr
Tiaran
0

valpmotion?

Hej!

här kommer en liten fråga då jag har hört så många olika saker ang motionen till speciellt Valpar.

Hur långa promenader får/ska Valpar ha ungefär/dag??

jag har hört att dem inte ska ha alltför långa promenader men att det är så man tröttar ut dem ifall man ska öva på att dem ska vara ensamna en stund också.

så vad är bra/dålig tid för en valp promenad?

exempelvis så fick jag höra bara häromdagen att Valpar ska ha MAX 15min promenad/dag inte längre samt att dem ska/bör sova ca 18timmar/dyng.  stämmer det?

ursäkta om frågan är lite vimsig men jag har blivit så förvirrad av all olika information som jag fått sen jag fick hem min valp (har haft hund tidigare fast då var det mina föräldrars hund).

tacksam för svar.

(vet inte om jag valde rätt grupp för frågan ber om ursäkt om jag valde fel)

wixie
0

När vi hade valp så gick vi bara ut och kissade på gården. och lekte lite utomhus också min gick nästan ingenting. Jag har hört att ju mer man motionerar dom när dom är liten destomer så vill dom ha när som blir vuxna. Ås du behöver inte gå särskilt mycket alls för som kan ju få problem med leder och så då också.

Har ingen siffra på hur många timmar/minuter som ska ha.

Lycka till med valpen!Skrattande

isafisa
0

Jag har valp själv och går ganska mycket på känsla. Går jag för lite en dag så är han helt tokig så för lite är ju inte bra. Men jag går kanske en halvtimme MAX, och då är det i hans takt och ganska mycket bus blandat med träning, inte så mycket att bara gå i ett så att säga.

Men som sagt, jag tycker man känner ganska bra själv vad dem orkar och så. I början orkade inte Nalle mer än 5-10 min, sen blev han bara flamsig och övertrött, så då avbröt vi och gick in :)

Försöker att mer träna psykiskt, funkar lika bra när han är lite rastlös :)

Maja2
0

Ts, förstår att du blir förvirrad av olika information.

En liten valp har fullt upp med att undersöka världen, skapa band med ägaren, upptäcka alla lukter, olika strukturer ute, det är både gräs, grus, träd, andra hundar…. MASSOR med saker att ta in.   En valp behöver de första månaderna inga promenader överhuvudtaget skulle jag säga. Var ute med valpen och låt den upptäcka omgivningen. Ta den till olika miljöer, vänj den vid olika saker. Ta den till skogen, parken, stan… i små portioner. Promenader och motion kommer långt senare. Vänj den vid koppel, kontakt…. lär känna den. Låt den lära känna dig i lugn och ro. DET räcker för en valp :)

[Forest]
0

Enja fick hänga på flera promenader redan som 10 v valp, hon har alltid vart väligt aktiv o så är det mindre ras. Hon fick inte följa med på våra långpromenader, Jag läste av henne o bar henne bitvis i en ryggsäck som jag satte bakofram som en bärpung på magen. Funka upplerligt för oss o henne. Jag tycker man får tänka lite sunt själv, och läsa av sin lilla valp. Glad

Maja2
0

Som Forest säger, stoppa valpen i en ryggsäck om du ska gå längre. Att tänka på, är att Valpar, precis som små barn, leker och stojar MER än de egentligen borde. Att sluta när valpen Väl visar att den är trött, då har du hållit på för länge anser jag. DU måste sätta stopp. Du måste lära valpen, precis som man lär barn: nej, nu är det dags att vila. En valp BEHÖVER sin vila, sin sömn, sin passivitet. En valp SKA inte stoja tills den stupar.

[Forest]
0

5 oja Valpar tycker inte jag ska bli utslagna utan man får vara snabb på läsa av dom o tänka sunt :)  Håller helt med dig.

Tiaran
0

tack för alla svar och jag säger :Ojdå :s jag har nog varit ute lite för mkt med min valp då, så fr.o.m nu så blir det bara ut för att göra behov samt lite lek å bus (lek å bus blir det inne också)

men tänkte på en annan sak. Hur mycket bör en valp sova /dag??

är det mellan 15-18 timmar/dag som jag skrev ovan att jag hört eller är det mer/mindre??

Maja2
0

jag skulle säga 18 timmar

isafisa
0

Min valp sover i stort sett så fort vi pluggar eller gör annat som han inte kan vara med på, så han sover säkert närmare 18 timmar per dag, men beror på :) Han sov mer tidigare, men nu är han 5 månader och har börjat vara mer vaken allmänt, sover inte lika länge på morgonen till exempel :)

[Driva]
0

Man kan tänka som med barn. Du tar inte ut och går flera km med ett litet barn varje dag, men däremot kan ungen leka i timtal i lekparken….

[Forest]
0

7 hur gammal är din valp? Vi var ute mycket på våran gård det är som en trädgård som delas med övriga hyregäseter men det var sommar o man satt mer ute än inne. Men så sov oxå Enja ute med sin storasyster :) Och visst kan man promenera men jag tycker att man ska tänka på att en valp ska sova o ta det lugnt, men inte fel att träna in stadsträning o sånt.

Lite OT men valpkurser är ofta över 1 tim per gång mer 1.30 tim o sen sitter man o småpratar i 30 min efter kursen. När tycker ni att en valp är redo för valpkurs?

isafisa
0

Jag gick valpkurs med min när han var 12 veckor och framåt. Jätte nyttigt! Och visst blev han trött men det gjorde inget då det var mycket passiv tid också så han kunde ligga och vila lite. Men det har varit jätte bra att gå så tidigt då han inte har problem att slappna av i röriga miljöer nu :)

Men det där är ju individuellt, och såklart beror mycket på kursledaren. Sen tog jag det lite som det kom, när han blev trött krävde jag inte mer av honom utan satt och kollade på lite istället :)

Tiaran
0

#11 min lilla flicka är snart 5 månader, men jag märkte att hon fortfarande är slutkörd efter att ha lekt med min systers hund igår så ja tror det blev lite fööör mycket för henne igår därav att hon är jättelugn idag och har sovit större delen av dagen.

har också fått höra att ju mer hunden vilar och sover när den är valp desto lugnare å tryggare kommer den vara när den blir äldre.

någon som vet om det stämmer?

Tack för alla svar hittils har lite skuldkänslor över att jag har kört lite för hårt med min lilla valp men nu vet jag iaf vad jag INTE ska göra ^^

Maja2
1

#13 Ja, jag tror att det stämmer.  Det beror nog på att om man faktiskt tränar passivitet, dvs låter valpen/hunden vila, lär sig slappna av, så blir den lugnare. En valp/hund som ständigt är igång, leker, springer, jagar pinnar och bollar, bygger snarare upp stress i kroppen pga kortisolpåslag. Många tror att man tröttar ut hunden, men det blir snarare tvärtom, man stressar hunden.

[Forest]
0

13, Det är viktigt att de får sova o ta det lugnt de har tror jag iaf lättare att koppla av sen när de är äldre. Kul då har du o jag gämngammla Valpar :) Våran tjej får hänga med på promenader men jag går inte 1.30 tim promenad med henne därimot ska jag börja träna lite stadsträning o mer socialträning, vi har bara haft våran i 1 v :)