Lite hjälp och tips, tack !
Hej !
Anledningen till att jag skriver här är för att jag behöver lite hjälp av er med hund. Jag vet inte ifall om jag skriver i fel Kategori för jag är skapligt ny här :)
Det är så att min pojkväns mamma har två hundar. Den ena är en liten tös på 3 månader som är en blandning mellan Dvärg Schnauser och Chihuahua och den andra en en 8 årig pojke som tydligen är en blandning mellan jack russel terrier och papillion som heter Disel, men jag tycker inte alls att han har någon som helst liknelse av en jack russel , jag tycker att han är mer lik en Beagle eller liknande.. Men det är inte varför jag skriver, utan det är för att Disel är ruskigt tjock! Han väger tydligen 13 kg och ska egentligen väga mycket mindre (exakt vad vet jag inte men kanske någonstans mellan 7-9 kg ? ), men ingen gör något åt det eller bryr sig ! Enda sedan jag träffade min pojkvän och fick träffa hans mammas hundar så klickade jag direkt med Disel, han är lugn och snäll, en riktig toppen vovve !
Sen är han också väldigt envis, så han vägrar att lyssna när man ropar på honom. Vi bor ute på landet kan man säga så han brukar få vara lös ute på gården och springa runt, men lockar man inte honom med en godis varje gång (Nästan) som han ska in så vägrar han komma. Men jag måste säga att han jätte duktig när jag tar med han ut på långa promenader och han får gå lös, då behöver man nästan inte ens öppna munnen så kommer han och går jämsides med mig.. Men det är mest när svärmor är ute med honom som han inte vill lyssna och springer sin egna lilla väg.
Jag vill så gärna att ni hjälper mig med att ge tips på hur jag kan hjälpa honom att gå ner i vikt och att lyda/lyssna bättre ! Jag tycker att det är svårt att hitta bra sidor där det står hur man ska gå till väga när man behöver träna en lite äldre jycke att lyssna igen, det mesta jag hittar är för Valpar .. Kör man med samma ändå eller ?
Som ni kanske hör så är jag inte så himla super erfaren med hundar då mina erfaranheter av hundar är ifrån dom mormor&morfar/farmor&Farfar haft :) Jag är också rädd att hon kommer göra sig av med honom om det inte blir någon ändring, och det skulle jag aldrig klara om hono gjorde…! :'(
Mvh Frida
Lindatorps Jolantha. <3

Hejsan, välkommen hit 
Blir ett lite snabbt svar nu då jag är lite i farten, kan utveckla mer senare om du vill…
Angående hur man tränar en äldre hund så är det precis som när man tränar en valp, det bästa är att alltid göra träningen till något hunden tycker är roligt för då är chansen större att den vill vara med och lära sig något.
Angående viktminskning på hunden så är det som i alla andra fall motion och rätt kost som gäller, vilket innebär för en del att de kan behöva ett bantningsfoder andra räcker det med att dra ner på fodermängden och oftast är det även så att dessa överviktiga hundar har ägare som ger dem på tok för mycket godsaker utöver fodret också så det kan man behöva dra ner på rejält.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Vet inte vad han tycker om, men angående träningsbelöning så kan ju du ta med en leksak eller något "light-godis" av något slag och belöna med. Annars är det precis som med valp att träna, så kolla på det du hittar på nätet, på youtube kan man ofta hitta bra filmer med hur man går tillväga.
Och viktiminskning då.. ja det är ju svårt om man inte kan styra fodermängden. Men som Anne säger, ofta är det att man ger dem lite för mycket på sidan om som spökar :P
Ang belöninggodis kan man oxå ge foder, man byter ut ett mål o ger det som belöning :) tycker du fått bra tips.
Tack så jätte mycket för all hjälp !:)
Lindatorps Jolantha. <3