Parning
Hej, dem som har samma ras som våran hund, vi är intresserade av att para Arragon. Han är 2 år och chippad, vaccinerad, vet besiktad. Han är fullt frisk. Väldigt go hund som tycker om att vara aktiv men Arragon anpassar sig väldigt fort efter miljö, typ som en av och på knapp, på = aktiv, av = lugn. Det är våran första hund och jag ångrar inget. Därför vill vi kolla om intresset finns.
Vad är det för ras, och varför vill ni para honom?
han är border collie och 10% labrador, jo både för att vi skulle vilja ha en till hund, plus att han ska få ur sig lite "begär".
Jag vill absolut inte låta som en besserwisser, men att avla på de grunderna, låter för mig helt absurt.

#2 jag tror att det blir billigare för er att köpa en till hund för det är väldigt dyrt att föra upp en kull..
kastrera hanen så slipper han känna "begäret"
//Linda
okej vilka grunder ska man ha för att avla då??
pengarna är inte problemet, utan han är så underbar hund. vill inte kastrera honom för att jag vill inte riskera att han ändrar sin personlighet

men är han friröntgad? jag vet inte hur det är med BC men iaf Labben ska ju röntgas innan parning och vara fri på armbågar och höfter.
Sedan vet jag inte om det är flera tester som ska göras på respektive ras.
Personligheten har jag svårt skulle ändras till det negativa,,
Men efter denna kull då? då vet han ju ännu mera vad som SKA göras,, ska du para honom igen då för att han ska slippa begäret?
//Linda
#5 Jag tycker att avel ska försigå med väldigt stor kunskap, både om rasen/raserna, sjukdomar, linjer, styrkor och svagheter tidigare i linjerna, intresse för att föra rasen vidare i sundhet och friskhet.
Border Collie ska HD-röntgas och bör även ögonlysas.
http://www.eyeam.se
#7 nej har inte röntgat honom
#8 nu kanske jag har missförstått dig men du anser att man inte ska hålla på med avel om man inte har tok mycket kunskap om de? då tänker ju jag att man lixom aldrig får börja med de, typ som jag tänkte göra. nu är de ju så att jag vet inte precis allt om parning men man får väl börja nånstans?? eller har jag fel ?
#10 Nej, du har förstått mig alldeles rätt, JAG tycker att man ska ha mycket kunskap innan man ska hålla på med avel. Vi har så vansinnigt många hundar som av olika anledningar inte skulle avlats fram överhuvudtaget, och nu pratar jag inte bara om blandraser. Att blanda olika raser kan vara superbra, men man vet aldrig vilka gener som slår igenom. Din hund kan vara hur superfin som helst, men i nästa generation kan förfäders sjukdomar och svagheter lysa igenom, som man aldrig tänker på.
Många som har hund tänker: MIN hund är så himla fin, om jag parar den med en annan fin hund, så får de fina avkommor, men det stämmer absolut inte.
Kunskap är A och O när man ska avla anser jag.

#10 då tycker jag att du ska röntga honom, och ögonlysas oxå om BC bör göra det.
Anledningen till detta är bland annat, man ska endast avla på friska djur och om föräldrarna inte är testade så täcker inte försäkringen som köparna skaffar för just fel på höfter och eller armbågar och det är inte så kul att stå där och inte kunna betala veterinären för att inte försäkringen täcker.
Det blir dessutom DU som får stå för alla dessa kostnader.
//L
#13 Är det hundavel du är intresserad av? Det lät inte som att avel och det intresset var det som styrde, när jag läser dina inlägg?
Hur man ska börja? - ja… genom att skaffa sig kunskap om genetik, avel och hur de olika raserna bör undersökas INNAN man ens tänker tanken att avla på dem, är min åsikt.
ögon lyst är han iaf. men röntga honom kan jag ju göra om man borde de
Tänk igenom saken noga, vad har du och din hund att erbjuda valparna och deras ägare? Vad har din hund som du vill föra vidare? Vad vill du att de nya ägarna ska göra med sina hundar? Varför ska tikägaren välja att para sin hund med din?
Är hans släkt frisk? Är de bra hundar?
Läs på så mycket du kan om avel och genetik och försök sedan hitta en tik som passar din hane.
Han kommer troligtvis inte ha mindre "begär" för att han fått para en tik. Det kommer nog däremot göra saken värre…
#13 om man lägger ut ett inlägg får man ha i bakhuvudet att det finns folk som säger emot :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)