Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: hundträffar
Läst 3026 ggr
liiillap
0

Måste skriva av mig !

BEHÖVS INTE LÄSAS
Hade med min blandis Tik till skolan i dag . hon är runt 1,5 år och är av raserna :Amstaff, Rottis, Schäfer och Labbe.

Min klasskompis hade även med sin hund en 4 månaders valp av rasen irländsk setter.
Vi kom en halv timme tidigare till skolan för att vi skulle testa om dom gick ihop .

Och dom gick super bra ihop dom lekte lite smått och sa ifrån och lyssnade på varandra.

Vi gick ifrån lektionen och satt där i en halv timme. sen fick vi rast coh skulle gå och rasta hundarna.. varav när vi kommer  in i " djurrummet" så sitter våran klass kompis med sin pojkvän och deras kill kompis i soffan.. och har med sig sin 10 VECKORS gammla valp till skolan. varav den har 8 olika raser i sig.. några av dom är : Schäfer, Rottis, Husky, Bordercollie, Greyhound sen är det 3 till som jag inte vet.. Dom fick valpen gratis av någon som dom kände.

Vi hälsade på våra hundar och Mixy = Min hund blev jätte glad och började leka med valpen. funkade helt okej.. Tills Mixy skulle hälsa på mig igen och Valpen Bokstavligt talat hänger i mixys öra. Mixy morrar till och säger ifrån. Men valpen lyssnar inte så Mixy " duttar" Bort valpen. Valpen halkar på sina egna bakben och hamnar på rygg och skricker.. Mixy går fram till henne och ville kolla vad som hände.. Men matten till den 10 veckors valpen . drar undan Mixy .

Hennes kille kallar mixy för " Jävla psykhund" .

Jag och 4 månadersvalpens matte går ut med våra hundar .

Och kommer in igen.. DÅ har valpens ägare tagit upp och daltat med Valpen och ska ringa till Veterinären..

Visade sen att 10 veckors valpen har Brytit lårbenet eller Lårbenshalsen .. Minns inte vad det var ..

Men iaf fick även reda på sen att Valpen inte är försäkrad och eftersom den är under 12 veckor så har den inte fått sista vaccinationen heller..

Och nu Anklagas min hund för att ha gjort detta.. MEN att hon hade bitit tag i låret på hunden och när valpens matte skulle dra bort Mixy ifrån låret så höll mixy kvar och gjorde så att benet bröts :S

Hunden blödde inte och var inte ens blöt om pälsen vid låret.. Mixy fick ett sår på örat .

Det var vad jag hade att skriva om ni inte förstår vad jag menar så är det bara att fråga

AnneN
0

Ajdå inte en kul situation Rynkar på näsan

För det första så måste jag säga att jag tycker det var väldigt oansvarigt av din klasskompis att ta med en 10 veckors valp till skolan.

Av vad jag kan utläsa från det du skriver så gjorde inte din hund något fel utan sa bara ifrån till valpen på ett normalt sätt, att den då sedan halkar till och skadar sig är en ren olycka som hade kunnat hända även vid vanlig lek.

Har inte skolan några regler om att hundarna måste vara vaccinerade, viss ålder och försäkrade för att få tas med?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
0

Inte vacc och dessutom inte försäkrad och har med sig valpen där flera hundar är, det säger lite om ägaren. Phu jag förstår att detta är tufft o visst det var en olyckshändelse kan inte ägaren till valpen se detta? Att Valpar hänger i öronen är rätt vanligt oxå att de inte alltid fattar vad ett nej är när nu din hund sa ifrån. Jag ser iaf detta att det är en olycka och din hund sa ifrån på nartuligt sätt. Och vad ska polisen göra åt detta? Olycka är inget man får böter för o du har vittne med dig. Trist att det vart så här visst är det synd om valpen. Hoppas att den får den hjälp den behöver och att ägaren tar ansvaret o vacc,chipar o försäkrar sin hund.

liiillap
0

#1 Vi kommer nog ha dom reglerna att hunden / valpen måste vara minst 4 månader. och vaccinations intyg ska kunna visas upp .

Ja och att hon sen släpper in sin 10 veckors valp där det redan är två hundar i och inte vet någonting om hundarna eller hör av sig till ägarna..
det kunde ju ha gått riktigt illa.. Jag skulle inte släppa in min hund till två främande hundar.. Man vet ju inte om dom tåv hundarna är van att bo tsm och då kan det bli mkt bråk och tjafs om rang eller oxå kan en av hundarna svårt för andra hundar .. förstår inte hur visa tänker.. Sen så att dom tog förgivet att det skulle gå bra.. Visst det gick ju bra tur nog förutom benbrottet då :/

Dom har inte blivit skrivna än eftersom skolan har inte "engagera" sig så mkt men vi ska bestämma reglerna på måndag :P
Då vi inte är i skolan på torsdag och fredag utan har praktik.

Men folk har ju börjat kalla min hund för hund och människo aggresiv.. det ända som hon skulle kunna göra är att pussa ihjäl en typ :P
Hon har ju varit i hundbråk tidigare.. men det har ju handlat om rangen och det har ju varit bra efter " bråken" .

en hundagressiv hund skulle nog inte kunna vara i samma rum som andra hundar :P

[Forest]
0

3 Detta hände i skolan så jag tycker oxå du kan ta upp detta med dina lärare för att slippa en massa snack. Men en sak lyssna inte på vad alla andra säger :) du vet att din hund är snäll o go.

liiillap
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har snackat med kurrator , rektor, hennes mentor min mentor… Grejen är det att hon inte var med under samtalen utan hon var ju hos vet med sin valp.. Men hennes kompis var med och drog på som fan coh vände allt emot mig.. hon började Diskussionen med " Pernilla , Bara så att du vet så hade valpen brytit lårbenshalsen ."  Med spyddig attetyd och allt :(
Som tur var så hade jag en " kaxig" person med mig som kunde försvara mig :)

Sen att dom säger att jag inte borde tagit med Mixy till skolan.. Visst Mixy är Dominant men inte agressiv och hon accepterar andra hundars gränser :)

Men hon är inte direkt en blodtörstig best :O

Bilden är för en månadsen :)

[Forest]
0

5 söt hund :) Hoppas allt löser sig för dig :)

liiillap
0

ja min bäbis :) hon ligger och snarkar nu i Biabädden :P

Ja oavsett vad så kommer Skolan att stå för kostnaderna om jag skulle behöva betala något.. då det hände på skolans område :P
Hoppas dom andra släpper det bara och inte beskriver min hund som blodtörstig.. och tar med sin valp när den är äldre.. så dom kan hälsa på varandra när Valpen är mogen för det och tål mer :)

Fridaaaa
0

Vi införskattade reglern på vår skola att hundarna måste vara minst 1 år innan dem fick tas med (få undantag) Lillan var 4 månader gammal när hon var med första gången till skolan (detta var innan reglarna kom).

Reglerna kom för att en tog med sig en 8 veckors valp dagen efter att hon hade köpt den och lät den sitta ensam i en bur i en av lektionssalarna medans hon hade annan lektion.

Och andra lät med sina Valpar (3-5 månaders) sitta i hundstallet medans dem hade andra lektioner.

Bra regel som er skola bör ta efter, ska man ha med en hund som är under halvåret (tycker jag) ska man inte lämna den i hundstall eller själv.

Men trist och väldigt oansvarigt av hundägaren till valpen! Det är ju inte ditt eller din hunds fel. och eftersom din kompis var med, så kan ju hon med intyga det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

liiillap
0

#8 jo precis om valpen är så pass liten att den inte klarar av att äldre hundar läxar upp den . så ska den inte umgås med andra hundar. regler kommer skrivas på måndag :)

Och förstår inte dom påstår att min hund är hund och människo aggresiv.. Men hon älskar alla människor visserligen hoppar hon.. Men det är ju för att hon vill pussa folk i ansiktet ( så som hundar vill hälsa på varandra.)

Men hon lyssnar ju om man säger ifrån.

dessutom om hon hade varit hundaggresiv och viljat skada valpen med flit så hade hon nog bitit den i halsen eller någon annan stans och inte i benet som dom säger.. Så att den blivit så pass skadad så att den dog..

Och då skulle hon ju inte gå ihop med andra hundar och är nöjd när dom lyssnar när hon säger ifrån ;P

Ja jag fattar inte finns väl lagar som säger att man inte får lämna en valp dom första 2 veckorna som man har fått hem den. Och att dom bara ska vara hemma, leka hemma, kissa och bajsa ute och sen in igen :S

Om inte lagar så rekomendationer :P

finns väl ingen anledning att ta med sig hunden när den är så pass liten och skör. :S

Maja2
0

Jag börjar med att kommentera det där du skriver om lagar. Det finns inga lagar alls om att man inte får lämna en valp de första två veckorna. Däremot ska en liten valp inte motioneras, utan faktiskt mest vara hemma, ut för kiss, bajs och lek….. inga långa promenader.

Att hundar hoppar på människor är till största delen osäkerhet.

liiillap
0

#10 precis min Mixy har lite halvdan uppväxt och visar bettenden som tyder på osäkerhet/ stress m.m

drf jag skrev nedanför om inte lagar så finns det rekomendationer :P
Precis och en valp blir ju motionerad på ett ellar annat sätt när domleker med andra hundar speciellt om hunden dom leker med är större och äldre

Mischa
0

Eftersom ni båda gick med på att hundarna umgicks så får ni båda ta ansvar för händelsen.

Gick historien till som du nämnde så var det ju en ren olyckshändelse att valpen small i golvet och har ingenting med vare sig valpen eller din hund att göra, valpen var enbart en valp och din hund sa ifrån.

Antagligen så smärtar det mest i plånboken för valpägaren, men var hon så korkad att hon släpper ihop sin valp med främmande hundar får hon stå sitt kast.

≧◔◡◔≦

liiillap
0

#12 vi både gick inte med på det om du läser allt och noga.. så var det en till ägare som kom med sin 10 veckors valp medans jag var på lektion

Och när hon inte har den försäkrad :S