Varför..
Fick hem en hund igår och har märkt att hon slickar sig frenetiskt mellan benen ibland. Ibland försöker hon oxå dra stjärten mot golvet..
varför gör de så ?

Jag skulle kolla om hon har mask eller problem med analsäckarna, då brukar de dra rumpan mot golvet.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
hur kollar man om hon har mask? i avföringen ?
#2 Avföringen eller runt analöppningen. Eller får man köpa ett mask-test på apoteket.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kan vara analsäckarna som är fulla med.
Jag skulle gissa på analsäckarna.
Och vad gör man åt det ?

#6 Man åker till veterinär och tömmer dem, en bra veterinär kan lära dig hur du kan tömma analsäckarna själv hemma.
Ofta så kan de får dessa problem om de har lite lös avföring, då kan det vara bra att ge riktiga ben som hunden får tugga på vilket kan ge fastare avföring.
_**/Mvh Anne
riktiga ben=märgben tänk på att märgen kan göra att hunden blir lös i magen om den inte är van vid få märgben. Gröpa ur märgen o sen ger du detta. Själv ger jag kycklingklubba o hunden äter hela är van att äta detta sen hon var en liten valp.
Mask brukar man se i bajset oxå då man plockar upp bajsen så ser man oxå om det finns något annat i det :S
Detta med analsäckarna det kan man tömma hos vetrinär, jag har fått lära mig det hos uppfödaren då Enja har haft problem med detta men verkar okej nu. Förut fick jag tömma ofta (ca 14e dag) trots bra bajs o mycket mortion. ben hjälpte inte, nu har hon som sagt var bra o verkar tömma dom själv. Så ben behöver inte hjälpa heller det sägs att mortion ska vara bra oxå :)
fast man kan tänka på att alla hundar inte tål ben, utan blir väldigt dåliga i magen av det.
ett annat tips är att ge morot!
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.
Mina hundar blir inte lösa i magen av märgben, däremot HÅRDA
9 men blir hundar hårda i magen med morot? det är lite därför som 7 tipsar om riktiga ben.

#11 Ja morot är också bra för magarna, vid diarée så brukar morotspuré kunna hjälpa.
_**/Mvh Anne
det var därför jag skrev "tänka på att alla hundar inte tål ben" eftersom alla hundar är olika och tål olika saker.
Har dessutom märkt att iaf inte min hund smälter ner morot särskilt bra, vilket gör att avföringen blir fastare av morot, och då hjälper till att tömma analsäckarna. brukar ge honom en bit morot i veckan ungefär, och sen jag började med det har han aldrig haft problem med analsäckarna. :)
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.
11, Bra :)
13, bra tips det ska jag lägga på minnet oxå :)