Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 2030 ggr
elsasputte
0

Vad betyder detta.. ?

Fick som sagt hem en hund igår 3 årig tik. Har tre katter sen tidigare som inte är van vid hundar och inte så förtjust i dem heller. två av dem morrar och fräser medans den tredje inte bryr sig sååå mycket.

Hittils så undviker hunden katterna då de morrar och fräser. Men två ggr nu har katterna gått fram mot henne och hon flygit upp mot katterna. Första gången fick jag tag i henne, då var det yngsta katten som tog mod till sig och smög fram och ville nosa. när han var kasnke 30 cm från hunden så flög hon upp. (Vet dock itne vad hon skulle gjort om jag inte fått tag i henne)

Nu andra gången låg hon i sovrummet på golvet och katten kom in och skulle passera henne då hon flög upp. Jag skrek till och hon kom av sig på en gång. Men vad ska jag göra..

Vet inte om jag kan lita på henne riktigt..

I vanliga fall om katterna ligger/sitter nånstans och hunden ska gå förbi så början hon vifta på svansen och går så långt bort ifrån dem hon kan om hon passerar dem. Men det verkar som att så fort DOM går fram mot henne så blir hon rädd/arg/vaktig eller nått…

Hon vågar inte gå fram till katterna och nosa på dem ännu…

Allting känns just nu lite vemodigt.. jag älskar mina katter och tänker INTE göra mig av med dem. Älskar även denna hund och vill att detta ska funka..

Sorry för långt inlägg, hoppas nån orkar läsa. Over and out !

OneEightZero
0

Låter hunden när den flyger på katterna Morrar/Vissar aggresivt beetende eller flyger den bara på dom.

Har själv en Dobeman/Rottis blandning hemma som är 11 mån I början när jag fick honom började han springa efter mina katter när dom springer förbi eller tittar fram. Får han chansen gör han ett jätte hopp och katterna sticker iväg. Efter några månader efter att jag sagt åt honom att det är strängt förbjudet och berömt min andra hund som bara den när han låtigt dom va. Har hunden slutat. Så om hunden bara vill leka kanske det inte är mer än att du får säga till den varje gång den tittar mot katterna och börjar spänna sig Glad

elsasputte
0

Nej den låter ingenting, hon bara flyger upp och rusar mot katten. Jag sa till henne nu på morgonen när hon gjorde de och hon stannade framför katten som blev skräckslagen och gick sedan därifrån.

Så hon är inte aggresiv de tror jag inte.. annars hade hon väl nypt dem så fort hon ser dem ?

När hon kommer in i ett rum och det sitter en katt där så antingen går hon inte in där eller så sänker hon huvudet och viftar på svansen. Hon går så långt bort ifrån dem som möjligt om hon MÅSTE gå förbi dem.

Jag tillrättavisar henne så fort hon tittaR på fel sätt på katten. Det går även bra om katten tex sitter en meter i från henne och jag är där, då gör hon ingenting…

Skönt att höra att det finns hopp iaf.. :)

[Forest]
0

Jag tycker det låtersom att hon är rädd för katterna? Allså katterna kommer för nära tycker hon o flyger "upp" därmed skräms kattern utan att hon menar att skräma dom? Det låtersom att hunden är kattvan o vet vad fräs o morr betyder, hade hunden vart katthatare eller kattjagare hade hon inte gått omvägar för kattern. Tycker att du ska tänka på att inte stressa upp dig, när detta inträffar så antignen säger du inte mycket kanske går därifrån o får med dig hunden. Det låter som att du har trygga katter som inte ligger o trycker ge dom 2 v så ska du se att alla är helt trygga med varandra. Lycka till :)

Och Stort Grattis till skaffat hund :) Vad är det för ras/er? Bjud gärna på bild ;)

elsasputte
0

#3 Ja, hon har bott med katter förut så helt ovan är hon inte. Det är schäfer, gråhund och älghund i henne, bild kommer senare :D

[Forest]
0

4 tänk på att du ska ta det soft med hund o katterna allså om detta händer igen så gör inget låt de vara för annars kan du skrämma katterna eller hunden. De får då för sig OJ detta var farligt! :)

Maja2
0

Håller med Forest… gör ingenting alls. De måste få tid att lära känna varandra.

elsasputte
0

Men ska jag inte tala om för henne att hon gör fel när hon jagar katten ?

Maja2
0

Du säger att du tillrättavisar hunden när den tittar på fel sätt på katterna…..   På vilket sätt tittar hon då?  Hjälper tillrättavisningarna? 

När min äldre dotter skaffade två katter, bröder ca 2 år gamla, så var det lite rally på mina tre hundar första gångerna de träffades, men nu är de verkligen vänner. De behövde bara få lära känna varandra, nosa, prova leka, lära sig förstå katternas gränser.

[Forest]
0

7 jaga är förståss inte okej. jag fick säga ifrån enja aaa räckte med det sen jaga hon inte kattungen. Men men behöver sällan säga något för ofta löser katten o hunden detta bra iaf då denna hund är kattvan sen innan :)

elsasputte
0

Okej… med tittar fel menar jag intensivt stirrar på katten, som det var ett byte eller nått. jasg brukar tucka till henne i sidan så hon kommer av sig. Upprepar detta så många ggr det behövs tills hon ger upp och struntar i katten.