Färsk foder..
Funderar på färskfoder till min valp…någon som kan rekomendera något?
Och fördelarna med det?
Har läst lite men undrar hur det fungerar i praktiken? Visst på ex nordics
hemsida kan man läsa om nöjda kunder..men det är ju DERAS hemsida. Så man kan väll inte förvänta sig annat 
Därför undrar jag här…om någon som använder kan säga vad de tycker?
Päls energi hälsa etc
Kostnaden blir den högre eller lägre?..eller samma? Använder Eukanubas valpfoder som uppfödaren rekomenderade..nu.
Jag är inte snål o om fördelarna är stora får det kosta…mn då skall det finnas fördelar…förstår ni hur jag menar?
Och detta är en liten vovve hon blir ca 30 cm som vuxen o kan tänka mig blir ca 7-8 kg tung.
Jag ger nordic sp+ till våran dvärgpudeltik helnöjd med nordic
. Jag har gett detta till Enja sen hon var en liten valp hon var redan då van med äta färskfoder från uppfödaren :) Jag köper hamburgare då det är så himmla smidigt men det finns även små korvar på 250g. Man ska räkna vad valpen ska väga i vuxenvikt o ge det efter det, så redan som valp fick Enja sin burgare fast uppdelat 2 gg 1 mål torrfoder som ratades men iaf hon vart erbjuden ;)
Inte tycker jag det är dyrt heller 265kr får en låda det är 42 dagars mat då Enja väger 4.2 kg
Sen har jag torrfoder oxå idag har hon ätit lite av det till frukost otroligt måste jag säga då våran hund är askräsen liten hund, men jag träna lite o tog med mej det som godis o wow hon åt det ;) Jag har haft orijen men har nu wilde of teaste (billigt erbjudande så passa på att testa fodret) utöver detta ger jag även kycklingklubba,råkött av nöt eller gris, lite vilt får hon ibland då grannen är jägare.
När jag hade schäfrar på 70 talet kokade jag hundmaten till dem, det kunde vara råris som jag blandade med bl a lunga, lever, vom, hjärta, rent kött. Det var viktigt att se till att de fick kalk och alla vitaminer de behöver dessutom. Men jag gjorde detta när de vuxit klart. Det finns Hundkokböcker idag som är bra tycker jag. Tycker personligen att du ska fortsätta med det du ger idag tills valpen blivit vuxen, för Valpar behöver så mycket extra för att växa och må bra och Eukanuba Puppy är ett bra valpfoder. När din hund är vuxen och färdigutvecklad kan man koka hundmaten själv och tillsätta det som en vuxen hund behöver.
2 färskfoder är det sämmre än Eukanuba Puppy, gämnför då nordic sp+.
jag tror inte att det är sämmre tvärtom mer nartuligt för magen.

Köpte färskfoder nyligen för att prova. Men funderar då hur det blir med tänderna. De ska ju tugga torrfodret för att tänderna ska få motion men färskfodret var ju mjukt. Ska man ge dem något annat att tugga på då som komplement?
Min hund är ingen "tuggare" så hudpinnar och annat är helt ointressant för honom.
>>>Malum domesticum<<<
6 våran var inte heller tuggpinneätare, men runda mjukare ben tog hon . Nu äter hon bättre på tuggpinnar o ben. Men utöver det ger jag kycklingklubba,råben o annat som ger tuggmotstånd. Jag köper ibland även öron men inte de rökta utan lufttorkade ofta blir det lammöra, sen finns det en del natrurtugg oxå att köpa, halsar,lugna,muskel osv
Kan gott tänka mig att man skall ha full koll om man skall koka sj till valpar…… färdigblandat färsk foder…..där mineraler o vitaminer är tillsatta…borde väll vara ok.
Valpperioden är ju trots allt den fas i deras liv då hela deras vuxna kropp och hälsa skall byggas upp.
#8 Du kan läsa mina inlägg igen jag skrev att koka egen hundmat gäller till vuxen hund som slutat växa.
#9 jag såg det…..det jag skrev sedan var inte en kommentar till egen kokning utan mest ett konstaterande bara 
Skall köpa lite färskfoder o se hur det funkar på vår valp….sedan kan jag gott tänka mig att koka eget…när hon är stor.
Dels för att jag någonstans tror att endel tillsatser inte är jätte bra för någon varken djur eller människa…och för att ha koll på vad hon äter.
11 om du ger färskfoder så ska du veta att första dagarna är bajset svart, det är pga att kroppen rensas.
#12 tack Forest…..jätte bra att veta!Så man inte blir orolig
13, :)