Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettvalpar-avel
Läst 4044 ggr
IdaBabe
0

avmaskning, chipning m.m valp?

Hej! Min lilla tik väntar Valpar efter en tjuvparning med syrrans hund *suck*, men jag ser ändå väldigt mycket fram emot att bebisarna ska komma;) Beräknat att dom isf kommer komma den 2a december. Mina frågor är nu Ang avmaskning, chipning, vaccinationer m.m. NÄR ska man göra det på valparna? Hur gamla ska dom vara? Även om någon vet ett ungefärligt pris på vad de olika sakerna brukar kosta per valp :) Tacksam för svar :)

[Forest]
0

Om jag inte minns helt fel ska det finnas en artikel lite om det du söker. Om inte så kan du prata med din vetrinär ang detta, ett tips är att man oxå här sig för lite på fler ställen prisfråga ang vacc o märkning.

AnneN
0

Avmaskning har jag för tillfället dålig koll på, men kan försöka hitta info…

Vaccinering och chip-märkning sker då valparna är 8 veckor, då ska de även genomgå veterinärbesiktning.

Då valparna levereras till sina nya ägare så ska det följa med ett veterinärintyg som vid leveranstillfället ej är äldre än 7 dagar.

Priserna varierar väldigt mycket dels beroende på vart i landet man befinner sig och även från veterinär till veterinär, kommer man med en hel kull samtidigt så brukar man ibland kunna få mängdrabatt också.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
0

Hittade denna info om avmaskning av Valpar + tik på apotekets hemsida.

_**/Mvh Anne

IdaBabe
0

Okej tack så mycket båda två :) Ska se om jag hittar den artiklen som #1 sa.Glad

#3 Tackar så mycketGlad

hundegare111
0

Jag hade Valpar hemma förra året, det blev 11st (varav en dog).

Jag avmaskade mina när de var 4, 6 & 8 veckor gamla. (om jag minns rätt), vet i alla fall att det var 3 ggr med 2v intervaller.

Chipmärkning och veterinärsbesiktning gjorde jag någon dag innan de fyllde 8 veckor, just för att veterinärsbesiktningen inte får vara äldre än 7dagar när de sedan flyttar.

Jag hade dock tur som fick en gratis vet.besiktning på de som fanns kvar längre än så =).

Chipningen, Vaccination och vet.besiktningen gick på 5500:- för 10 Valpar, avmaskningen köpte jag i storpack och gick väl på 700kr tror jag.

Detta i Göteborg.

Men sedan tillkom ju mat (över 100kg), fil, välling (mina älskade det och det var mättande så de fick välling, inget måste dock) leksaker, tuggben ( så de inte sätter tänderna i annat, vilket de gör ändå) och massa annat =).

Det ÄR dyrt att ha Valpar, vilket jag fick lära mig =P

Men jag hade otroligt kul och mysigt under tiden.

får man fråga vad det är för blandning/ras det blir på valparna?

Lycka till ! =)

[Forest]
0

men man ska väl avmaska tiken innan med? och hon ska oxå avmaskas när valparna maskas av första gången eller har jag helt fel?

IdaBabe
0

#5 tack så mycket för ditt svar :D Nu fick vi lite att tänka på och planera :) Jag har läst någonstans att det finns massvis med olika sorters avmaskningsmedel till Valpar. Någon var att man skulle ta avmaskningen varje dag o en hel vecka, någon att man skulle ta de varannan dag tills dom är 3 veckor, och nu den du sa :P ger dom olika effekter? :) Var det det en stor ras dina Valpar var av eller liten?:) Mina Valpar kommer bli en vild blandning om man säger så haha ;) De blir väl nått sånt här om jag har räknat rätt; 25% papillon 25% shit zu, 37.5 % chihuaua och 12.5% York shire terrier ^^ mamma är chihuaua & York, och pappan är resten :)

IdaBabe
0

#6 jag har också för mig att de är så:p nu avmaskade vi inte henne innan hon blev dräktig eftersom tjuvparning, så vi får ta de efter :)

hundegare111
0

Min tik var också en tjuvparning, så avmaskning innan blev det dock tyvärr inte. Men hon hade blivit avmaskad bara ett tag innan ändå, men det var innan tjuvparningen blev till. Alltså inte för parningens skull då det inte ens skulla ha skett.

Tiken avmaskade jag alltid ihop med valparna under tiden de var här. Jag avmaskade alla hundarna för säkerhetens skull, vilket en av mina uppfödare rådde mig till.

Så när valparna avmaskades, avmaskades så även mamman och pappan. =)

Jag har för mig att det hette banminth, det jag använde. En slags pasta och den var inte alls särskilt svår att ge. Är dock inte säker på namn, men det var en pasta =)

[Forest]
0

Visa oss gärna bild på din lilla tik :) och har du kan det vara roligt o se dadern med. Jag tror säkert dessa blir söta små valpar

IdaBabe
0

#9 tyvärr är inte min tik inte avmaskad på rätt så länge "/ Men blir det några speciellt som kan hända om man inte avmaskat innan dräktighet? Jag får avmaska henne sen samtidigt som valparna.:) Den pasta avmaskningen kanskehade fuskat, min hund är.dock väldigt kräsen och äter i stort sätt bara om hon får en stor smaskig kött bit ;) Jag ska till veterinären om typ 2 veckor ned henne och då får vi nog reda på hur och när o pris för avmaskning m.m.:) #10 kan lägga in bilder på dom sen när jag är hemma, har inte så fina bilder på dom på mobilen haha :)

AnneN
0

#11 Det som kan hända är att valparna får mask om tiken är drabbad, men det finns ett test att köpa på apoteket där man kan kolla om hunden har mask så man slipper avmaska i onödan.

_**/Mvh Anne

IdaBabe
0

#12 okej tack Glad men ska valparna och tiken avmaskas i alla fall om tiken vias att hon inte har mask på det testet?

IdaBabe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på tiken när hon leker på stranden :)

IdaBabe
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och här är en bild på fadern :) När man ser dom så här så får jag en känsla av att blandningen blir lite udda i utseendet, fast sen när dom kommer och man får se hur dom ser ut i blir så kommer man säkert tycka dom är fina o söta som dom är Glad

hundegare111
0

Hur gamla är föräldrarna förresten? Glömde fråga det =).

De var i alla fall jättesöta =)

IdaBabe
0

Båda är ca 1 ½ gamla, tiken är precis 3 veckor äldreFlört

Tack så mycket, dom är små charmknuttarGlad

AnneN
0

#13 Det vet jag tyvärr inte, men om ingen annan här inne kan svara på det så kolla med veterinär eller apotekspersonal, de brukar ha ganska bra koll.

_**/Mvh Anne

IdaBabe
1

#18 okej,:) Ska ändå dit till veterinären med henne om 2 veckor så jag frågar dom då Glad

[Forest]
0

Jätte söta fäderdjur din tik var klart sötast ser helt tuff ut på sött sätt :) Men jag tycker hon ser ganska rigäl ut för bara ha vavva o york i sig.  Bra att du ska till vetrinären med henne be dom gärna kolla knälederna för dessa raser kan få partella det gör inget om de är helt okej :)

IdaBabe
0

Tack så mycket :) hon är väldigt speciell av sig den lilla damen :) Jag vet inte om hon har något annat i sig också, det är mycket möjligt :P kan aldrig helt säkert veta. Men York har hon i sig o chihuaua, sen kan de ju kanske vara nått mer:P hon väger ca 4 kg. Hon har blivit kollade för det två gånger tidigare utan resultat :) Skadar inte att kolla en gång till såklart.