Blandras Border Collie och Collie
Hej,
Vi har precis fått hem vår lilla Wilma som är 50% border Collie och 50% Collie. Någon som har någon erfarenhet av denna blandningen? Mamman är vallhund men pappan är en vanlig sällskapshund. Vi har inte möjlighet att hålla på med vallning. Men vi har nära till skog och bra motions möjligheter. Räcker det tillsammans med lydnad?
Mvh
Abbe76
tycker du får visa oss en bild :)

Det beror nog på, båda har vall i sig. Bordercollien mer än collien, men båda här hundar som vill jobba med det som passar den bäst. Collien har blivit mer och mer en brukshund, men rötterna sitter i.
Bordercollien talar för sig själv. Renodlad vallhund. Så, ja. Risken finns nog att eran hund vill valla. Hur gammal är hon?
Ett tips bara, collien är en rätt "vek" ras, så skotträdsla och andra rädslor är inte ovanliga, som jag har förstått. Jag har själv två collie-korsningar, och ingen av dem tål hårda tag, och jag är mycket noga med att ingen får tvinga sig på hundarna om dom inte vill själva. Min omplaceringstik har problem med nya människor som hon inte känner, så någon/något har gjort henne osäker i hennes ungdom. Även min andra hund som jag haft från början var osäker i valptiden, men då familjen var mycket noga med att ingen fick tvinga sig på honom, så har han slappnat av och trivs i främlingars sällskap.
Men mjukare hundar än collien får man leta efter. =)
som sagt bägge raserna och behöver hjärngympa samtidigt…träna lydnad och trix i skogen samtidigt som du är är,och det är lätt att få dessa raser att spåra/söka precis vad du vill,dom är vakna allerta hundar.
2,Jag har en renrasig collie och har haft collie nu sedan 91,inte en enda av dessa har varit veka tvärtom….däremot måste man vara en viss typ av människa för att ha en signalkänslig pigg hund,dom är smarta och jobbar mycket själva om man tillåter det.
Detta du skriver om bruks collien stämmer,men det är långt ifrån alla uppfödare som föder upp sina collies till det,det är ett relativt nytt påfund från collie klubben/skk,så det är inte så konstigt att dom får hundar som blir rädda för skott och annat…det har med aveln att göra.Det är synd att det sprids falska rykten om dem pgr av det.
Vi har bara haft henne i tre dagar så hon är 8 veckor och tre dagar. Så vi har ju inte märkt alla hennes sidor direkt men man kan väl säga så att hon lyssnar och ropar man på henne och visslar så kommer hon. Visst inte varje gång speciellt inte om hon leker med något. Dock så har vi märkt att hon inte vill gå några längre rundor med mig utan det går bara om min sambo är med. Men kan väl ha att göra med att hon är hemma på dagarna och jag kommer inte hem förrän efter jobbet.
Bra tips att låta hunde komma fram och hälsa om den vill och inte att folk ska gå fram och hälsa på den. Vi fick det tippset från uppfödaren oxå.
Brukar de få sin favorit eller är det bara ny i början när min sambo är hemma mer än jag?
Bifogar en bild på henne och hennes syskon hon är den svart vita.
Mvh
Abbe76
bc är väl lite mera så att den lyssnar på en person mera än andra,men det har att göra med dig själv….så länge du är intressant så lyssnar hunden oavsett vem det än är,en collie är otroligt lyhörd…
#4 Jätesöt hund!
Jag har en blandning mellan Border Collie och Golden. Han har aldrig varit speciellt intresserad av att valla. Han är exakt så som #2 Kattmynta beskriver, en mycket "mjuk" hund som kan vara lite reserverad mot människor han inte känner och vill själv bestämma när det ska hälsas. Mot oss i familjen är han däremot extremt kontaktsökande och vill gosa jämt. Han tyr sig lika mycket till oss båda.
Precis som #4 Spikes skriver, de behöver mental träning i massor. Göm saker i skogen, lek, busa, lär in trix….det är en vaken pigg signalkänslig och intelligent hund som gillar när det händer grejor.
Zabelle

Spike, jag satt "vek" inom s.tecken. Collien är inte vek, men signalkänslig. Som kan innebära en osäkerhet för olika ljud och dyl. hos collien. Säger inte att alla är det.
7,ok men jag skiljer avsevärt på orden vek och signalkänslig…ordet vek för mig är en hund som i stort sett inte vågar jobba efter egen maskin….en collie behöver absolut inte vara ljudkänslig det har helt och hållet att göra med hur man bygger upp sin hund mentalt…..ordet vek passar absolut inte ihop med en normalt framavlad collie med bra linjer

8, Enligt Lexin-
vek vekt veka adj.
som lätt böjs el. går sönder, svag (om människor "eftergiven, mjuk")
Så var det jag tänkte.
Det går inte att komma ifrån att collien är mjukare än många andra bruksraser/vaktraser, hur bra linjer dom än har. Men för det behöver det absolut inte vara ett problem för hunden och ägaren.

9,jag förstår hur du tänkte
Men har du verkligen ägt en renrasig collie från de rätta linjerna,så skulle du inte säga att dom är mjukare än många andra raser,det kan jag med säkerhet säga

#11, Vad bra att du vet det då.