Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1369 ggr
Patriszija
0

Lite ledsen!

Hej!

Var så glad igår då det skulle bli första kurstillfället på rallylydnaden!
Åkte dit och Elwiz uppförde sig såå bra, han som annars inte alls gillar nya hundar. Inget morr, inga utfall, inga "stirrningar", endast glada pip och svansviftning!
Vi delades in i två grupper för att gå igenom olika skyltar och sedan testa att gå en rak sträcka med 3 enkla skyltar. Stog längst bak i ett led och jobbade upp kontakten innan det skulle bli vår tur att få gå sträckan och körde tricket rulla runt. Just när Elwiz låg på rygg slet sig en stor boxer och sprang rakt på honom. Han flög ju upp och började morra och backa och boxern forstatte få tag i honom. Elwiz bara morrade och försökte backa (boxern var en tik och han morrar inte ens åt tikar i vanliga fall), jag försökte skydda och fick mig ett litet nyp i benet av boxern, inget märke eller så men jag blev rädd.

Ägaren var dock snabbt framme och fick halat in sin hund och bad så mycket om ursäkt. Är bara så rädd att Elwiz nu skall gå tillbaka till att göra utfall mot okända hundar. Jag har verkligen jobbat såå hårt med att få honom att sluta, gått kurser som kostat mycket pengar för att han skall få vara runt andra hundar och vänja sig/träna. När det var vår tur att gå sträckan var han helt spak. Det var inte roligt längre och resten av kurstiden var han otroligt seg, jag tjoade och hoppade men han bara travade med lite tafatt, lite svansviftning då och då men han kändes inte alls på hugget.

Tips på hur jag skall få honom tillbaka på rätt spår och tycka att det är roligt igen? Försökte leka dragkamp med kopplet som han annars tycker är skiitkul men han tittade inte ens på kopplet. Korv som godis funkade bra men inte SÅ bra.

AnneN
0

Testa träna med honom hemma idag och gör träningen så rolig som det bara går, jag tror ju inte att han börjar tycka att träningen är hemsk utan han blev bara skrämd och kunde nog inte riktigt slappna av igår.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Patriszija
0

#1 Jag hoppas att han inte blir osäker på hundar igen. Men du har nog rätt han var nog bara lite osäker på att våga ha full kontakt med mig igen. Hemma är han alltid superduktig, på hugget och vill vill vill!! Men när vi kommer till kurser så blir han så seg och trög. Han är laddad till tusen på första momentet men sen "dör" han liksom. Skall försöka bli ÄNNU roligare men jag fattar bara inte varför han tycker det är världens roligaste grej att träna hemma men på kurs verkar tycka att det är rätt tråkigt. Kan det vara för att han är lite osäker på andra hundar och inte vågar ha full koncentration på mig och momentet?

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

oj vad trist att detta skulle hända på kurs. väldigt trist eftersom man vill att hunden ska se fram mot "kurstillfällerna". Jag hoppas att han funkar som vanligt o tänk på att itne låssas om något nästa kurstillfälle utan var normal :) Det kan underlätta.

Patriszija
0

#3 Ja jag skall vara normal och låtsas att det aldrig hänt :). Satt på busshållplatsen igår och det gick förbi två shih tzus på andra sidan vägen och han blev galen. Skällde, gjorde utfall och jag fick inte tyst på honom. Röt till ordentligt "lägg av" och han är ganska vek så han la sig ner på rygg men fortsatte skälla. Jag vet inte hur jag ska få honom att sluta nu.

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4 När en hund beter sig så, handlar det om osäkerhet och att han inte känner sig trygg i situationen. Att då ryta åt honom lär inte stärka honom, utan gör att det känns ÄNNU mer obehagligt. Stärk er relation först och främst, så att han kan känna sig trygg med DIG, träna sedan upp hans självförtroende, och att han kan LITA på dig kring andra hundar, att DU sköter mötet med andra.

Patriszija
0

#5 jag vet att han är osäker på andra hundar och jag brukar inte ryta åt honom, det var mest av chock som jag röt till.
Vanligtvis brukar jag ställa mig framför honom och blockera tills han tar kontakt med mig och då berömmer jag och då lugnar han ner sig. Fick lära mig det på en kurs jag gick. Men i detta tillfället satt jag på en ganska så full busshållplats och var inte alls beredd, helt klart mitt fel att reagera så men det händer ju.

Patriszija
2

Kan väl oxå tillägga att andra kurstillfället gick sååå mycket bättre och han bryr sig inte alls om de andra hundarna. Han har inte heller skällt åt hundar vi möter ute sedan dess. Han var nog bara lite uppjagad vid hållplatsen då vi just mött upp husse och det var dan efter "attacken". Nu är han sitt vanliga glada jag igen :)!

AnneN
0

#7 Vad skönt att det fungerat bra vid andra kurstillfället och vid möten Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
0

#7  Det var skönt att höra :)