Valptand som inte lossnar
Min valp, som blir 6 månader i morgon har fått alla sina permanenta tänder. Dock så lossnar inte den vänstra valphörntanden. Den permanenta hörntanden har kommit fram helt och valptanden sitter kvar bredvid. Försöker rucka lite på den men den sitter som berg.
Tror ni att den lossnar av sig själv eller måste hon sövas och tanden dras ut? Vill ju inte utsätta henne för sövning om den lossnar av sig själv. Har haft Valpar förut men aldrig att någon tand suttit fast så hårt så länge.

Om den inte är det minsta lös vid det här laget så behöver den nog tyvärr dras.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Fick dra en sådan tand en gång, i ungefär samma ålder. Gick jätte snabbt och smidigt, inga större problem, och kostade inte någon stor summa.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag var med dotterns lilla chi-blandis till veterinären för två veckor sedan. Han fick dra 5 stycken, och han har fyllt ett år. Tog inte ens en kvart.
TS jag rek att du kontaktar vetrinär. har du provat själv att vicka på tande? jag fick vicka på Enjas hörntänder efter daglig vick 2 gg per dag så lossna de två som itne ville ge med sig självmant. Hon har fint fint bett :)
tack för svar! Jo, jag pratade med vet idag och vi kom överens om att jag ska vänta två veckor och se om mitt vickande hjälper till.
#2 Isafisa och #3 Maja2: Blev det bedövning eller sövning?
#5 Min dotter var till vet. när Milo var ca 8 månader, men hon tyckte inte att man behövde ta bort några tänder så länge hunden inte var besvärad av det. När han var ett år såg jag att han hade rätt mycket tandsten, och då tog vi honom till MIN vet (hon bor såtill att hon har en veterinär inne i stan i vanliga fall) Han sa direkt att de skulle bort, så han sövde och plockade ut tänderna. Inga som helst problem.
Gör man inte det så kan bettet bli helt fel så åk in och ta bort den :)
På vissa inlägg låter det som om jag inte tänkt åka in till veterinär, och det är ju helt fel. Om man läser mina inlägg så ser man att jag skrivit att jag varit i kontakt med veterinär, varför uppmaning att gå till veterinär är en helt onödig då jag redan varit i kontakt med denne.Jag ville bara höra andras erfarenheter. Nu tyckte ju min vet att jag skulle vänta 14 dagar och vicka på tanden.
Man behöver ju knappast en akuttid för detta……
#5 Lugnande så att säga, ingen gas eller så :) Men hon sov då lugnt och fint! Har virut med på ett sådant ingrepp också och assisterat, är ingen stor grej utan är ett väldigt snabbt och enkelt ingrepp :)
Det är ganska viktigt att få bort mjölktänderna när de permanenta kommer, risken är att de permanenta växer snett.
När mjölktänderna sitter så gäller det att mycket försiktigt "rucka" på dem många gånger per dag korta perioder. Du får inte ta i för hårt risken då är att en tand kan gå av inne i tandköttet. Det bästa är när tanden sitter hårt att uppsöka veterinär.
11 skönt att den lossna :)