Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 1937 ggr
[Zorita]
0

Shortcut koppelträning?

Jag har flera gånger skrivit om träningen med Seth, och han blev mycket bättre att gå i koppel osv. Men nu har jag ett stort problem…

Som jag skrev för ett tag sen har jag skadat knät. Det visade sig inte vara så enkelt att jag kan ställa mig upp på det efter en tid i bandage, utan det kan behövas operation, alternativt lång rehabilitering. Jag gjorde magnetröntgen idag för att få veta det.

Problemet är då att promenera hundarna… Sigrid är inga problem, hon är inte stark nog. Men Seth skulle kunna dra mig av fötterna, och just iom att det är knät kan jag inte ta den risken.

Min pojkvän hjälper mycket, men vi vet inte hur lång rehabiliteringen blir och det är mycket jobb att gå ut med hundar samtidigt som han jobbar heltid och pluggar på sidan av. Så under perioden skulle jag vilja hjälpa, men jag måste vara 100% säker på att hunden inte drar…

Jag tänker vänja Seth vid halti, träna honom stenhårt att gå fot, eller inte gå ut alls?

Vad tycker ni jag ska göra? Just nu är jag på kryckor så det ligger en stund i framtiden, men jag vill så gärna hjälpa. Någon som har tips till pojkvännen, som för övrigt är helt nybörjare vad gäller hundträning?

Eywa
0

Hade du inte en sån där sele med knäppe fram till Seth?

[Zorita]
0

Jo, men det är fortfarande mycket kraft bakom när han drar. Jag får i princip inte vrida knät alls, så om det kommer en katt eller liknande kan han fortfarande lägga mycket vikt bakom sin rörelse och då är risken att mitt knä inte håller för tyngden Obestämd

Eywa
0

Den enda någorlunda humana är väl halti då.

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag har kört klicker med Enja pga dragig, klicka fram fotgången. Det tog bara 3 dagar så satt den, nu säger jag sidan eftersom jag inte kräver fot o kontakt eftersom det är promenad. :) Annat vid träning då är det fot o det för mig betyder kontakt o gå sidan. Jag kan väl kanske tycka att extrema fall som dig kan jag väl tro på hati men jag ogillar dessa verktyg starkt.

[Zorita]
0

Ja jag gillar inte riktigt halti heller…

Funderar nu på att gå ut smått med honom och köra på noll tolerans för allt framför mig. Alltså så fort han inte har kontakt med mig går vi hem igen. Så får vi komma så långt vi kommer, sambon får ta de vanliga promenaderna så han kommer ju ut ändå.

Får se hur det går, annars kanske jag vänjer honom vid haltin så jag kan använda det i nödfall. Sambon åker bort ett par dar i slutet av månaden, så antingen får hundarna bosätta sig i hundgård under tiden eller så klarar jag ta ut dem för att kissa.

[Zorita]
0

#3 Pojkvännen kan fortfarande ta ut dem, det är mest för att avlasta honom jag vill hitta en bra lösning. Så det är inte inga promenader alls som gäller, som tur är Glad Bara inga promenader med just mig, om Sethmonstret inte kan lära sig att gå fint på relativt kort tid.

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Zorita, du har ingen annan som kan hjälpa till med hundpromenaderna då?

MoaW
0

i det här fallet skulle jag säga kör med halti och träna honom samtidigt, jag tror inte att han skulle ta någon skada av det (det vet du ju bäst själv) och det är ju bättre att han kommer ut än inte alls. Det är ju viktigt för dig att inte skada ditt knä ytterliggare och du gör ju alltid det bästa för hunden och går inte och sliter och drar i haltin. Sålänge man sköter det och använder det av rätt orsak så är det inte hela världen! Han behöver ju inte ha det hela livet. Och som sagt, du som känner honom, vet ju säkert bäst hur han skulle reagera på det.

Annars hade jag tipsat om VGW bälte, men lästa att du redan hade nåt sånt. Vet tex. såna som användt vgw när dom varit gravida och rädda att hunden ska dra.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

[Zorita]
0

#7 Njae tyvärr inte, mina kompisar här nere har alla flera egna hundar, och över flera dagar blir det krångligt. Dessutom jobbar de flesta långa tider på hundgården =/

#8 Tack, kanske ska försöka vänja honom ordentligt vid det och testa igen. Som sagt är det inte inga promenader som gäller, då sambon fortfarande kan ta ut dem. Men han ska resa med jobbet osv som ju gör det lite svårare…