Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 959 ggr
[saandra1]
0

Kampig hund.

När jag är ute på promenader med våran 4 månaders hane så kan han börja bitas. Jag tror han vill kampa med mig men jag försöker att inte kampa tillbaka, bara säga nej vänligt men bestämt.

Jag vill inte ha en hund som biter mig ute på promenader. Varför gör han så och hur ska jag få bort det?

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Han vill få igång dig tror jag. Jag tycker man kan göra olika antingen nongalerar men detta betende genom stanna o inte säga något belönar när han slutar genom att gå igen. Våran hund kunde när man närma sig hemma igen ta lite i kopplet för att bära det, jag körde samma. Men efter sett lite mer så tog jag enkelt med mig en leksak eller extravante så fick hon bära på den hem. Detta kör hon med än idag 1.5år gammal, då hon gillar att bära i något. Så även det kanske kan vara något låta hunden bära en boll eller något? Jag hoppas du får bra tips av andra. Denna hund var bara en valp eller hur?

isafisa
1

Min valp på tre månade är lite liknande, han kan börja bita i byxbenen när han vill busa under "promenaderna". Jag brukar ignorera det och gå vidare och belöna med rösten när han slutar eller börja leka lite när han är lugn. Och som #1 så brukar jag ha med mig något han kan bära på ute, då brukar han vara nöjd med det och inte bita oss i benen :)

[saandra1]
0

Okej! Ja jag får ta med mig något som han kan bära på och se om det fungerar.
Men han biter mig verkligen, det är inte löst direkt och han verkligen hoppar upp för att bita mig i armen. Ibland när man leker med honom hugger han mot ansiktet. Man får försöka nonchalera det istället för att kampa tillbaka mot honom och ge han något annat att tänka på så ska jag se om det blir någe bättre.

Vaktig mot nytt folk, hundelak och mot småbarn är också en sak som bekymrar mig. Han är sådan av sig och jag hoppas inte att det smäller någon dag mot någon överhuvudtaget. 
Måste träna honom rejält. Men känns som att om man skulle träna honom med småbarn så vet man aldrig om det smäller. Vill inte vara otrygg med min vovve!

[Forest]
0

3 bita i anskiktet hade jag sagt blankt nej åt kan gå åt fanderas annars för näsan eller annat med förden delen.

thilda-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag hade inte nonchalerat detta beteende…

När min hund börjar och kampa med kopplet då säger jag ifrån med ett skrapt och högt NEJ, ordet nej ska komma ända ner ifrån magen och upp och inte litet vekt nej.. Det är de enda som har bitit på min hund iaf.. Nu har jag iofs en "kamphund" och jag accepterar inte att han börjar och kampa eftersom då slutar han aldrig

[Zorita]
0

Min Seth är lite liknande, han brukar bli superbusig ibland, särskilt i trappuppgången av någon anledning. Om jag sa NEJ gick han igång ännu mer. Så det jag gör är att jag knuffar bort honom, ger ingen ögonkontakt utan är lugn och håller hårt i kopplet. Sen sätter jag honom ner och väntar tills han lugnat sig (när han väl klarar av att lyssna till kommando alltså). Då får han ett "varsågod" och vi fortsätter gå. Försöker han igen är det samma visa, sitt och var still.

Oftast försöker han bita för att han är glad, och det är egentligen den andra hunden som får igång honom. Om han verkligen inte klarar av att sitta binder jag fast honom och går iväg en bit tills han lugnat sig, då är han riktigt fåraktig och snäll ett bra tag. Som jag ser det är bestraffningen = ingen kontakt, ingen möjlighet till att leka, utfrysning från flocken och belöningen = ögonkontakt med matte, fortsatt aktivitet, inkluderande i flocken.