Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettvalpar-avel
Läst 4399 ggr
Hon&vovvarna
0

Väntande tider

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hallojsan alla!

En st ny medlem här som går i väntande tider!

Man kan nästan tro att det är jag som väntar Valpar då jag är och bäddar överallt, matvägrar (får bara kaffe i mig), kissar som en galning! Men akk så fel jag har. Är min tik Bella som väntar bebisar som enligt regelbokens 63 dygn bör ske på lördag.

Jag kanske ska beskriva henne som en badtunna med dolly parton bröst! Enligt veterinärens utlåtande ska de komma 6-7 Valpar men en (förlåt mitt fina ordspråk) bajskorv som fyllde upp där bak kan det vara flera. Självklart är vi laddade för allt som komma skall men det är min första egna valpning!!! Har vart med en 10-15 ggr innan och med komplikationer men det är verkligen inte samma sak som med sin egna lilla ljuva tik:)

Pirrar i magen med denna förväntan.

Har nog hunnit göra allt som skall göras innan, förutom staketet som snaaart är klart. Jaa och tränaren (ska ha valpkurs/info här i samma som Valpar levereras) är bokad men inte exakt dag ännu.

Något som har satt sig i tankarna är Valpar som kommer med baken först.. Inget kul när dom fastnar och tänk om de drabbar min lilla fisan vilket de säkerligen gör..

Hmm Bella snarkar iaf på här och är helt oberörd av att de faktiskt ska bli bebisar här. Tänk om jag kunde ha en sådan mentalitet…

Hund med fart Blandis såklart!!

AnneN
0

Välkommen hit Glad

Förstår din nervositet inför valpningen, är själv uppvuxen på kennel och vet att man alltid är lika nervig inför varje valpning.

Verkar ju ändå som att du har viss erfarenhet sedan tidigare av detta så du vet en del om hur det går till och vad som kan hända och vad man gör i olika situationer, men vill ändå rekomendera att kika i denna artikel, alltid kan man lära sig lite till. Skrattande

Håller tummarna för att allt ska gå bra!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[nataschaj]
0

Vad kul! vad för blandraser är det? bild på föräldrar djuren? Kul å få följa!

[Forest]
0

Varmt välkommen :) Låte spännande att vara i väntanstider, vart lite nyfiken på vad det är för tik du har o gärna smalbild o en tjockisbild får du gärna bjuda på. Ska bli kul att följa valparna :) Lycka till Skrattande

Fridaaaa
0

Hjärtligt välkommen hit :)

Spännande med Valpar!:D Det låter lite som mig när något av mina djur ska ha ungar, då kan jag knappt äta heller hehe

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hon&vovvarna
0

# 1 Tack så mycke, detta var en jätte bra sida!!! Mycke man fått läsa om här under dagen. Man e tusan lika nervös varje gång men denna gången kan jag inte beskriva då de är min egna prinsessa!! Puuuh;) Jätte bra skrivet om valpningen och allt som kan hända runt omkring! Verkligen bra läsning för de som inte är så vana :)

# 2 & 3 Tiken är bland mellan Pit & amstaff & Hanen är bland amstaff & rott. Blir en intressant kull med driv på bruks! Sök, lydnad & skydd. Hanhunden är god på Lydnad & ipo. Fri hane på alla punkter och så förbannat snygg!

Min tik är en sökare & lydnad:) Och framöver WP.are (som mina andra hundar har varit) även hon fri :)

Bilder kan jag minsann slänga upp här sen bara jag kommer på hur=))

#4 tackar tack! Jaa men visst blir man helt galen när man väntar barn! Jag har sagt de här i veckan att jag ska då inte ha flera barn;) Men när de väl kommer till krita så är man lugn som en valium burk!

Hon&vovvarna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sådär ja då har tiken även gått å lagt sig i valplådan, frivilligt!! Hmm hon som har vart med mig på övervåningen å inte lämnat mig för 5 öre! Ursäkta ordvalet nu men slem finns oxå.. Hade hon gått via den där populära boken skulle hon fått i förrgår enligt mig.. men men.. Den ena tiken är inte den andra lik.. Denna tik lär väl vara en sådan som Valpar bara sådär..

Nåväl här kommer bilder

nr 1 är en vanlig bild på skrutt innan Valpar å allt..

Hon&vovvarna
0

5 veckor och 3 dagar

Hon&vovvarna
0

7 veckor och 2 dagar

Hon&vovvarna
0

8 veckor

Hon&vovvarna
0

8 veckor & 2 dagar

[Forest]
0

10 ÅH vilken mage Glad Jag tror på 8 Valpar hon var verkligen en fin hund Kyss

Hon&vovvarna
0

#11 tackar tack. Hanens bilder ta någon dag att få upp då jag har dom i kameran som är i lastbilen.. Hanen är ljus brun så de blir spännande.

Jaa veterinären såg 6 Valpar kanske 7… men så va de det där med bajset oxå så hon var osäker. Men när hanen föddes sas de att de enbart skulle vara 6 Valpar och inget mer promt och bestämt.. de föddes 12!!! :/

Fridaaaa
0

#5 Ja verkligen haha :) Inte lätt ;)

AnneN
0

#10 Oj vilken rejäl valpmage hon har Skrattande

_**/Mvh Anne

[Ronon-m]
0

#10 Sikken stor mage hon har! Gissar på 7 små valpisar! Skrattande

[Forest]
0

TS hur är det med henne? blivit smått än? Glad

Hon&vovvarna
0

# 16 nääää hon är lika stängd som ett kyskhetsbälte. Men har sagt hela vägen att Lördag natt då smäller de!

Men hon har haft goda för smaks tecken! Hon har legat mestadels i valplådan idag vilket är ett kors i taket och äntligen godkännd.. Den har stått där i valprummet i 4 veckor bara!! Men jisses amalia så valparna simmar här i maggan! Ybermysigt & helt otroligt..

[Forest]
0

17 låter bra :)

[nataschaj]
0

Va beredd för många Valpar! en bekant te mig tog Valpar förra året.

Vetten sa runt 6st, ut kommer 12 stora fina Valpar.

Är ju inget ovanligt att våra hundar får många, men har man tur får bara bara runt 6-8st :P hehe.

Hade du bild på pappan? Nyfiken

har du testat dem mot rassjukdommarna som dessa blandningar har? (bara nyfiken!) Kan pma om du vill med. =)

Spännande i allafall.. vart bodde du? (kanske missat de) haha många frågor:P

Hon&vovvarna
0

# 19 Ja herre jisses så sa hanägaren oxå! 12 pirayor här hemma skulle va något. Blir ju överlycklig om de är 6-7 st bara då nästan alla är tingade :) Ja båda är hd & ad röntgade UA. Hanen var ju tvngen då han är en stor en och tränar IOP, blir en säkerhet för ägaren. Lika så här så röntgade vi tiken för hon är en laddad hoppetossa som skuttar över träd och klättrar i berg för att nå sökmål, en säkerhet för oss oxå! Tycker det är viktigt att göra en sådan enkel sak som röntgen på hundar för att få en egen säkerhet om sin hund. Båda är even ögonlysta vilket ä just pga sporten. Men därimot kollade jag tiken mot atarax när vi började diskutera om en valpkull hon är frii. Hanen har inte kollat sig mot detta dock då dom har vart iväg på läger tävlingar å är nu på utlands semester.. mummel.. Vi bor utanför upplands väsby i sthlm :) Frågor är kul så bara fråga på minsann:) Min kamera är inte hemma ännu.. Min sambo som kör lastbilen är fortfarande i Finland och kommer först i morgon bitti.. :)

Hon har frossat hela natten och av ren nyfikenhet så kollade jag den här innan å den låg på 36,6 grader..

[nataschaj]
0

Låter som de börjar närma sig!

Kul att höra att ni har gjort (tagit) ansvar och kollat hundarna! sällan folk gör dett av våran typ av hund tyvärr! Så härligt!.

Väntar med spänning och hoppas allt går bra!

[Forest]
0

20 måste säga att du låter som väldigt bra uppfödare som gör alla dessa tester :) Sånt gillar jag verkligen det är seriöst uppfödare som vill sin hund väl och vill få fram så bra man kan :)

Michaela-N
0

Men vad spännande! Tjockis hon är, det blir säkert en hel drös med små Valpar sen ska du se.

Välkommen hit!

Royalz
0

Vad bra med en "uppfödare" som gjort tester :) Inte många som sagt med dessa raser som bryr sig ett skit så länge hundarna kan dra in pengar :/

Hur höga är föräldrarna?

Hon&vovvarna
0

Tack alla! Igår föddes 7 Valpar. 4 flickor 3 pojkar. Hon var otroligt duktigt!! Hon är den typ av tik som hoppar upp i soffan efter en promenad och ska förlösa!..

Åter kommer med mer info sen=)

Men behöver tips..

Hon är piss dålig i magen hon kräktes upp alla de hinnor hon hade fått i sig under valpningen så hon har totalt fått i sig 2 (hon som alltid haft stålmage) Hon är inte villig att dicka vatten heller (så hon har fått mjölk) Någon som har gott tips??

[nataschaj]
0

vad roligt att höra! 7 små korvar hehe sött.

Åå nu kom ja inte ihåg vad man kan ge tiken, men de va nån fil.. på D började det och nått mer man blanda för å lugna magen.

[nataschaj]
0

vad roligt att höra! 7 små korvar hehe sött.

Åå nu kom ja inte ihåg vad man kan ge tiken, men de va nån fil.. på D började det och nått mer man blanda för å lugna magen.

AnneN
0

#25 Grattis! Skrattande

Att deras magar inte mår bra efter valpning är inget ovanligt, speciellt om de ätit moderkakorna också så kan det bli för kraftigt för de flesta magar.

Om hon inte vill dricka vatten så kan du testa att göra vätskeersättning och/eller smaksätta vattnet lite med något hon gillar. Annars kan välling eller fil fungera också bara hon får i sig vätska.

Hur mår den nyblivna mamman i övrigt? Om hon verkar slö/hängig så kan du ta tempen på henne.

_**/Mvh Anne

[Ronon-m]
0

Ååh då gissade jag rätt på 7 Valpar :D

Grattis till valparna och hoppas att allt går bra! Skrattande

Fridaaaa
0

#25 Roligt grattis!
Gissade på 7-8 valpar:D

[Forest]
0

Grattis till 7 st små korvar. Hoppas att mamman blir pigg och att allt går bra. Glad

Hon&vovvarna
0

Nu ska jag försöka skriva lite kort om denn födsel men slutar väl så klart med en novell.. Saker blir inte alltid som man tänkt sig Gråter..

ella hade väl visat i temp att något var på G men inte mer än så. Hon vilade i mängder i fredags med tunga andetag. Självklart var hon mammig som hon alltid är. Jag hade in kära väninna här som skulle vara med i valpvaket och valpandet. Efter en god middag på kvällen tog jag en graviditets kiss med Bella, in tog fram sax å trimm för att frissera min ludentuss i vardagsrummet. Börjar borsta lite lätt där när min väninna som ligger i soffan med Bella säger att hon krysat här. VA! Jag kollade in Bella å mycket riktigt, de va en krystning! In i valprummet/lådan. 7 Valpar på inte ens 4 tim, de va fint de! Fina krystningar och jaaaa jag kunde inte vara mer stolt över henne!

Men som ni kan läsa ovan så ballade magen ur pga kakorna hon fick i sig. men ris, risavkok, fil & pro-kolin fick hon efter men de ville inte.. Lördan sprang vi ut och in var 3-dje timme minst. Söndagen så drar min kära sambo igen till utlandet å jag säger till honom att bara för attdu åker igen så kommer de bli kaos här. han skratta, tittar på Valpar & Bella och säger att nää då de kommer arta sig under dagen. Njaaaa nää de blev värre under dagen. natten ska vi inte tala om!! Ute var 45- minut. hon hinner även skita ner mig ett par ggr under natten.. suck.. Blod kom så klart oxå som ett brev på posten men inte så konstigt de inte. På förmiddagen i Måndags så är hon slut, totalt slut! Men hon tvättar Valpar kollar dom och matar dom, hon mår med dom trots allt som hänt! hon nickar till med huvudet, men nä sova är inte ett alt för plötsligt är de dax att springa ut igen. Orolig är hon nu, tempen börjar ta sig uppåt oxå! ringer min vet så talar om att de kan finnas en valp kvar och tycker jag ska uppsöka vet men de kan inte ta imot meg pga personalbrist.. jaja de va bara till att åka till ett annat ställe. in med Valpar tik och wroooom iväg.. tack och lov ingen valp kvar. men hon behöver dropp vilket inte är så konstigt samt antibiotika. Så tiken fick vara kvar medans jag fick ta hem Valpar för stödmatning då vet inte ville utsätta dom för all infektion som finns där. tiken va inne i 4 tim. När jag åker dit för att hämta hem henne så möter en sköterska upp mig och berättar läget. hon säger att tiken vart jätte stressad och gnällt, vilket jag inte ser som konstigt alls. Tiken är även en talande hund som gnäggar och har sitt amstaff läte :)) Skterskan kontrar med att hon har haft diarré i buren och sitter i ena hörnet. VA skriker jag släpp in mig! Hör hur min prinsessa gnäggar… Tittar in genom fönstret i dörren och ser henne skaka.. kommer in och ser hela j*vla buren ner skiten!!!!! Dom hade inte vågat gå in till henne för hon pratat! Hur i h*lvete gör dom när dom får in aggrisiva hundar och dom måste gå ut? Vetten lovade mig att de skulle ta ut henne flera ggr just för hennes mage… men 5600  plus mat och ny mag salva fick de iaf betalt för..

Väl hemma somnade tiken med hela valpskaran vid tuttarna och denna natt ville hon inte gå ut en enda gång jooo vet besöket gjorde iaf nåt gott.. idag har hon börjat bli prima i magen men istället fått mjölkstockning… Hon har även vart konstig mot människor idag. Hon är alltid glad att se alla här i området men nu känns hon…. rädd.. misstänksam…

valpskaran vikt vid födsel

tik född 19.48 436 g

hane född 20.01 445 g

hane född 20.37 406 g

tik född 21.02 436 g

tik född 22.03 363 g

tik född 22.18 462 g

hane född 22.44 263 g lilleman men ett hy jädrans humör! ;)

Hela skaran är iaf tingad vilket känns skönt de:) Men jag och en bekant som ska ha en tik satt och talade om pris idag. Och vad är ett rimligt pris för en blandras? Hon sa 6500 och kan till och med betala 7000 men de känns lite väl mycket! Jag fick Bella av min morbror som är uppfödare till kullen så jag har inte betalt något för henne..

Sådär ja de va lite ur vårt liv en natt som denna!

Michaela-N
0

Oj vad struligt! Dåligt av veterinären tycker jag.

I alla fall, gud vad skönt att redan ha alla klara liksom vart dom ska flytta och så. Det är du som bestämmer vad du vill ha för valparna, räkna ihop alla kostnader du haft och lägg på lite till för besväret. Jag betalade också 6.500:- för min :)

Fridaaaa
0

#32 Personligen ger jag inte över 6000kr för en blandras:)

PetraKarin
0

Oj vad tråkigt att det gick så för din tik :( 
Skönt att höra att hon är på bättringen ändå.
Att du betalde veterninären när de inte tog hand om henne…

Jag tycker att du ska ta någon tusenlapp mer än vad Valpar av de raserna vanligtvis går för. Just eftersom föräldrarna är meriterade och testade för alla arvbara defekter.

Royalz
0

6500kr är rätt normalt för en amstaff-blandras. Sen finns det ju såklart dom som försöker ta med för att käna några slantar mer..

Men jag tycker max 6500kr, det är ju ändå blandrasvalpar :)

PetraKarin
0

#36 Brukar amstaffblandisar gå för 6500 ca?
Då tycker jag att de här valparna ska gå för lite mer. Jag tror inte det är många med amstaffblandisvalpar som jobbar så hårt med hälsotester med mera inför en kull som TS verkar ha gjort. Det är ju värt en del.

Royalz
0

#37 Ja men det är fortfarande blandraser.

[nataschaj]
0

Personligen tycker ja att 6.500 e för mkt, men med tanken på hälsotesterna kan ni ta de priset. Dock inte mer.

Tråkigt de som hände med tiken.. vet folk är skamliga mot våra raser, finns flera bevis på hur dem behnadlar våra hundar… Hoppas hon reder sig!

[Driva]
0

Grattis til valparna!

Jag är bara nyfiken på hur du tränar skydd och sök gör du det privat då? Sök kan jag förstå att man kan gå kurser i och inte tävla. Men skydd är väl endast till för bruksraserna?
Vilka är dina köpare eftersom man inte får tävla i bruks med blandisar?

Hon&vovvarna
0

Skyddet tränar inte jag alls. Men Hanen gör. Hur? Jo ägaren är en instruktör har kurser land och rike runt. Florerar även i Tyskland. Han har sin hund som instruktör hund på träningar och är väldigt duktig och nej han är inte intresserad av att tävla då han hållt på med hunderi i 40 år. Hundar vinner inte mycke på tävling men därimot mycke på träning! Har aldrig sagt att de tävlar utan tränar! Men därimot har han licens för lydnad och är i elit. Min hund har licens för lydnad och ligger på LP2. Hur? Jo jag är utbildad instruktör i lydnad samt vilt sök vilket min tik tycker är kul. Vi går även på skadat vilt.

Ja vem skulle vilja köpa min Valpar?.. Antagligen någon som ser att träning är den vinst man vinner mest på! Finns ingen hund som kan vara lycklig över att fått ett LP2 i sitt papper som den inte ens kan utala. Antagligen tycker folket om kombinationen av 2 bra hundar som strävar för ett bättre rykte med ägare som faktiskt bryr sig.  Så Ja "bruks" folk med driv på att träna och ha kul!

Nää jag säljer inga hundar till pojkar som vill ha rasen som p*nis förlängare.

[Forest]
0

tycker du med gott samvete kan ta 6500 :) varför jo du har gjort alla helsotester tester o det gör man inte med fyndvalpar som jag kallar hundar under 5 000kr för det är ett ganska normalt pris annars för blandraser 5 000kr då är det inte än ända hälsotest på någon av fäderdjuren. Jag hoppas att allt går bra med valparna och lilla mamman nu. Trist med strul o trist att de inte kan hantera hundarna oavsett ras på samma vis.

[nataschaj]
0

Hur går det med alla Valpar?

StrongHearts
0

Grattis!

om du kan få 6500 för valparna så ta det! det blir mycket kostander. Jag fick 5500/ valp men hade nog kunnat få mer om det var annan årstid (feb mån)

jag har lagt ut 100 kg mat för hela valperioden sen tillkommer vetkostander för ca 500-600 per valp, så det är inte billigt.

fosterhinnor är mycket kraftig mat. min tik åt alla 6 men blev bara mycket lös i magen. min moster sa att det var naturligt (hon har renrasig avel) inte läst alla inlägg så noga

cola ville inte dricka på 2 dagar, men jag satte upp en skål med vatten på ovanvåningen så hon kunde dricka när hon ville utan att behöva lämna valparna för länge

De första dagarna fick jag bära ut henne för att hon skulle få kissa och bajsa annars hade hon inte lämnat valparna haha

lycka till i massor!!

ps, ta massor av bilder, det är kul att gå tillbaka sen och kolla :D

imorron blir mina "bebisar" 9 månader (utom 1 som är född 5/1) så tiden går fort <3

undrar du något mer så bara fråga :)

provson
0

Vill se valpisar!

[Forest]
0

45 samma här Flört