Blir så himla ARG!
Igår var jag ute med Ozzi och Indra på en morgonpromenad. Vi gick inne i skogen. Ozzi gick vid min sida lös och Indra var kopplad. Efter ett tag möter vi en lös hund. Jag reagerar inte speciellt mycket eftersom Ozzi nu för tiden är lydig och håller sig intill mig. Men så hörde jag att ägarna till den andra hunden började ropa efter sin hund och dom lät som om dom hade lite panik. Det kändes inte så bra så jag tog lugnt på Ozzi kopplet och pang… Den andra hunden kom upp bakom mig och flög rätt på Indra. Han attackerad henne och var jätte aggresiv, jag sparkade efter hunden men jag missade tyvärr.. Då vänder sig hunden och ger sig på Ozzi också, som hela tiden försöker skydda Indra som är livrädd.. Jag lyckas sparka till hunden på sidan men den reagerar inte… Sen får jag in en träff till och då har ägaren hunnit springa fram och drar ner sin hund som är helt galen.
Indra börjar gny och flyger upp i ansiktet på mig för att gömma sig. Jag säger till ägaren att detta var riktigt dåligt för mina hundar då Indra bara är 5 månader och får bara träffa SNÄLLA hundar så att hon inte blir hundaggressiv eller hund rädd, och att Ozzi inte får bli attackerad då jag precis fått honom trygg och att han precis slutat göra utfall och att allt mitt arbete med honom kunnat förstöras nu… Då säger ägaren att hans hund blivit biten av en schäfer en gång och att det var därför den attackera, inget förlåt eller nått… Jag tog bara mina hundar och gick därifrån. Jag blir så otroligt ARG på sånt här. Indra var jätte osäker på nya hundar igår och skällde och reste ragg och vågade knappt hälsa… Jag hoppas inte att hon har blivit förstörd inför nya hundar nu så att hon också blir hundaggressiv som Ozzi är… Var bara tvungen att skriva av mig. 
Vissa människor lär sig inte hålla sina aggresiva hundar i kopplet tyvärr, de spelar ingen roll om man är i skog eller mark, man låter inte hunden komma för långt borta. Hellst koppel om hunden inte lyssnar på inkallning, och gå te en inhägnad…
jag hoppas de går bra med dina hundar och hon lilla snart släpper de, är du bara lung och beteer dig som nornmalt så borde hon snart komma te ro igen.
#1 Ne tyvär lär sig aldrig folk.. När Ozzi är lös så får han gå inom en osynlig ring på 3-4 meter runt omkring mig, och det vet han nu och håller sig alltid intill mina ben eller så långt ut som "ringen" går.
Jo jag arbetar och beter mig som vanligt, hon kommer nog över det snart. Hoppas jag. :)
2 dem fick inga sakdor då? eller lyckades den adnre hunden inte bita dem? för ja vet att små bett sår kan va svin svåra å upptäcka, tänkte på om hon kanske fick nått där halsbandet sitter å att de skaver/gör ont, därav sånt beteende vid hundmöten. (om hon nu drar te eller så)
Ser du han igen, men lös hund, prata me gubben, å säg att du kommer att anmäla honom efter som lagen säger att man ska ha 100% koll/pli på hunden om den skall vara lös. Tydligen så har han noll koll på sin hund. Och de är ju året om, inte bara under vår/sommartiden. Nu är de ändå parningstid samt jakt med. Då måste man ha koll på sin hund, om man ahr hund som jagar.
Skulle han bli sur och påstå att du hotar han, så förklara lungt, du har ju "rätten" på din sida om man säger så. Och de är inget hot med att "jag kmr anmäla dig" snacket. (klart, beror ju på hur man säger).
träffar du på henne igen, säg till henne att hon inte borde ha sin hund lös förrens hon tränat bort "ilskan" i hunden eller vad man kallar det
att ha en sådan hund lös är att skriva på dess dödsdom. du kan om du vill polisanmäla hunden för attacken, vilket kan medföra att den avlivas om det händer fler gånger
kanske det får ägaren att tänka om?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Åh jag hade direkt tagit telefonnr o namnet på ägaren, vägrar dom ge ut det hade jag förföljt dom ända hem o under tiden kontaktat polisen jag hatar sånt här slarviga hundägare. Har man inte bra pli på hunden så ha den förtusan inte lös. Är det en snäll hund okej för dom kan man hindra själv om man nu har en agrisivhund själv. Åh vad förbannad jag blir när jag läser sånt här. Hur gick det med Ozzi o din lilla Indra?
#3 Inte vad jag märkt, ska kolla igenom dom noggrant så att jag inte missar något! Det var första gången jag såg dom så jag hoppas verkligen att jag inte behöver se dom igen! Det var verkligen obehagligt!
#4 Ja precis! Hundar måste vara lydiga om dom ska vara lösa. Misstag händer, men när man vet att hunden även kan vara aggressiv ska man nog tänka en gång extra innan man släpper den!
#5 Jag håller helt med dig! Är hunden snäll så är det inte på samma sätt, då är det jag som får mota bort hunden och fixa mina hundar. Men om mina hundar som sitter fast i koppel blir utsatta så går det på tok för långt! Dom har inte skadats iaf, vad jag har märkt! Jag är bara rädd att det ska ha förstört för dom psykiskt! Men jag försöker jobba som vanligt och inte tänka på det, så att inte hundarna ska tro att det inte var en jätte stor sak. Hoppas verkligen inget sånt här händer igen asså!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
6 jätte bra att du tränar som vanligt tänk på att se lika avkopplad ut som innan. Jag håller stenhårt tummarna att allt är som vanligt du har ju kämpat så hårt med lille Ozzi.
6# jag har ju en unghund som bla idag fick för sig att inte alls lyssna på matte när vi var å tränade. det var roligare att springa i cirklar
jag är bara på sånna ställen där folk brukar ha hundar lösa och när man är där vet man att hundar kan komma fram.
sen tränar ajg alltid på sånna tider när det är så lite folk ute som möjligt (typ 11-14) för att minska risken för att hon springer fram
#7 Tack så mycket! :)
#8 Det är ju en helt annan sak. På sånna ställen får man ju ha hunden lös och då vet man ju om att hundar kan komma fram, och det är ju jätte bra att det finns sånna ställen där hundarna kan springa lösa :)