Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 974 ggr
Sophey
0

Lite fragor infor framtiden

Jag kommer att ta hit min tik om ett tag och undrar hur jag kan trana henne for att starka hennes muskler och rygg/hofter?

Hon behover verkligen starkare muskler och pa den senaste tiden har det inte blivit speciellt mycket traning och motion for henne.

Medarbetare på matlust

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Promenader i olika terräng är nog en bra början. Hur har hon motionerats tidigare, och med vilken träning? Hur gammal är hon och vilken ras är det?

Sophey
0

Jag brukade ta promenader i skogen ett par timmar om dagen innan jag skadade foten men efter det blev det bara ett par timmar i veckan som vi gick ut i terrang.

Jag har faktist inte tranat henne sa mycket da veterinaren tyckte att vi skulle avvakta tills hon var lite aldre och den grova undernaringen som valp tog lite stryk pa kroppen.

Jag har simmat en hel del med henne, det kanske inte raknas som traning men det maste ju starka nagonting och hon alskar det…

Hon ar nu snart 3 ar gammal och ar en Schafer blandis.

Medarbetare på matlust

Maja2
0

simning är en fantastiskt bra träning!

Sophey
0

Ska jag fortsatta att lata henne simma kanske t.o m mer? Jag har aven tillgang till hundsim de kallare dagarna och hon alskar ju att simma och att apportera i vattnet.

Jag tankte kolla hennes hofter for att fa en riktig diagnos om allt ar okej och kanske borja med weightpull. Jag vagar faktist inte gora det innan jag vet att hennes hofter ar helt okej.

Medarbetare på matlust

Maja2
0

Veterinären tyckte att ni skulle ta det lugnt med motion och träning pga undernäring…. När var det?

Sophey
0

Det var nar hon var knappt aret. Hon kommer ju fran gatan och vagde 11 kg som nastan 7 manaders valp och hon ar lite storre an en schafer…

Jag hade tankt att motionera henne mer aret efter att veterinaren kom med det beskedet men da skadade jag foten och satt i rullstol ett halvar och gick pa kryckor i nastan ett ar sa det blev ingenting med det Rynkar på näsan

Medarbetare på matlust

Maja2
0

Har någon annan skött henne under tiden eller?

Sophey
0

Det ska sta 6 manader da jag tog henne vid 7 manader.

Hon bodde hos ett jourhem som valp och nar jag skadade mig fick jag hjalp av familjen som bodde i huset brevid och hon fick bo hemma hos min pappa ibland tills jag blev battre.

Hon fick mycket motion men det var mest vanliga promenader sa det blev ingen direkt terrang traning pa det viset.

Medarbetare på matlust

Sophey
0

Jag glomde bort att saga att min pojkvan har gatt langa promenader och tranat och lekt med henne mycket i borjan av forra aret sa jag behovde bara hjalp av de andra i nagra manader nar jag bodde ensamObestämd

Medarbetare på matlust

Maja2
0

JAg försöker få en helhetsbild…. men förstår inte riktigt. Hon HAR fått, både promenader och träning i form av ex simning, så vad är problemet?

Sophey
0

Jag undrar helt enkelt om nagon form av motionering eller traning jag kan gora ihop med min hund for att hon ska bygga upp lite muskelmassa och eventuellt fa lite starkare rygg och hofter.

Simning har mer vart att vi akt ner til en sjo for sa att hon kan bada och simma da hon tycker om det och inte som traning men eftersom det tydligen ar sa bra ska jag lata henne simma mer.

Just nu bor hon hemma hos en familjemedlem tills rabiesvaccineringar och allt ar fixat da jag nyligen flyttat till Nederlanderna och just nu har hon tappat en del kondition och muskler da hon inte far sa mycket fysisk traning som hon igentligen behover.

Medarbetare på matlust

Maja2
0

Ja… alltså…   annars promenader och spring i varierande terräng, det gör mumma för muskler :)  Att bada och simma tvärt i en kall sjö är väl kanske inte att rekommendera för tränings skull, isåfall på hundsim. Men som sagt, promenader och lös i terräng är en utmärkt form av motion och träning när hunden varit stilla ett tag. :)

Sophey
0

Jag kommer ju inte att lata henne simma mitt i vintern, utan den kallare delen av aret bokar jag tid pa hundsim. Ja men det blir nog suverant och pojkvannen har ju borjat att jogga da kan han ta med sig henne.

Foresten forstar jag att du blir lite forvirrad, det blir jag ocksa nar jag laser vad jag skriver ha ha Tungan ute

Medarbetare på matlust

Maja2
0

fniss

AnneN
0

Är lite virrig just nu av att ha suttit och översatt en massa träslag från engelska till svenska, men ska försöka komma med lite träningstips.

• Gå/springa (helst okopplad eller i långlina) i varierad terräng, tex i skogen.
  • Springa i lös sand eller djup snö.
  • Simma.
  • Dragträning (wp eller bara dra pulka, spark, däck eller annat).
  • Bära klövjeväska (börja med tom och öka sakta tyngden)
  • Finns vikthalsband/sele eller liknande som jag hört ska vara bra för att få upp muskulaturen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sophey
0

Jag sitter och pratar engelska och lar mig hollandska hela dagarna sa jag ver pa ett ungefar hur du kanner dig hihi Flört

Jag ar glad over att jag kan ha henne los i alla fall men pulka och sno har vi inte men gar det bra att springa med henne och lata henne leka med andra hundar pa stranden i narheten? Dar far man ha hundar och sanden ar los.

Medarbetare på matlust

AnneN
0

#16 Ja det fungerar absolut att låta henne springa och leka i sanden Glad

Saknas snö så kan man låta hunden dra någon liten vagn istället för pulka.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sophey
0

Det snoar ju inte speciellt mycket i holland men jag ska forsoka att hitta nagon liten vagn eller liknande.

Medarbetare på matlust