Vattensvans.
Halloj! Jag undrar om det är någon som vet hur man kan förebygga att hunden inte får vattensvans? Min hund har en tendens att få det på vintern efter långpromenader när det är riktigt kallt ute. Finns det någon med tips hade det varit kanon nu när vintern snart är här.
MVH
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Torka svansroten direkt ni kommer in, men det har ni kanske testat? Det var det tips jag fick av veterinären iallafall. Får hunden det vintertid skulle jag torka direkt vi kommer in och när svansen har hunnit "tina" en stund för det blir säkert fuktigt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har du täcke på hunden? Kanske det hjälper med att ha lite för långt täcke annars som går över rumpan å täcker svansroten med? Bara en fundering 
#1 Jo det gör jag, jag torkar den och han blir inlindad i en filt för han är frusen av sig.
#2 Japp han har täcke och när det är extra kallt har han extra fleece täcke under vinter täcket =)
_

Enda jag kan komma på är att hålla han varm, såg häromdagen en peruansk nakenhund där ägaren själv sytt en overall med svansvärmare = overallen hade svans.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#4 Jag har också haft den tanken.. Att sticka en "svansvärmare" och fästa på täcket ..
_

#5 Här finns ett exempel på hur det kan se ut med sådan overall http://naknasidan.blogg.se/images/2010/img_5061_70733935.jpg
_**/Mvh Anne
5 den såg lite rolig ut men fattar helt klart vitsen med täcket smart lösning för slippa få onte i svansen :)
Vad är vattensvans för någon sjukdom?
Mvh Ida med djuren!
Medarbetare på blandrashundar.ifokus

#8 Vattensvans är en inflammation i svansroten som ofta orsakas av att hunden simmat i kallt vatten (vanligt bland vattenhundar på våren), men som även kan uppstå om hunden av annan anledning blir kall om baken.
_**/Mvh Anne
#8 Min hund får det på vintern av att det är kallt. Svansen hänger rätt ner och dom rör inte på den och dom får väldigt ont och har problem med att sitta och lägga sig ner…
_