samma som Ebba hade
http://www.blocket.se/sodermanland/Flyttfardiga_valpar_75__Chihuahua_36294372.htm?ca=6&w=3
samma problem som ebba körsbärsöga och dom kallar det "skönhets"fel…. stackars valp

Ett "skönhetsfel" som ofta leder till bla ögoninflammation, mm och kan behöva opereras.
Hoppas valpen hamnar hos någon som är beredd på att göra detta.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Hoppas jag med. kommer ihåg stackars ebba mådde me den, ursch
har nu skrivit till annonsören, får se vad han svarar
Jag anmälde annonsen till Blocket då ägaren ljuger i sin annons. Det är inget skönhetsfel utan ett klassiskt cherryeye som man kan ordna hos en veterinär.
En oerfaren köpare kanske tror på "skönhetsfelet" och köper valpen obehandlad o har en säker framtid med dyra kostnader hos veterinär att vänta.
#4 tack =) jag vågade inte anmäla annonsören.
svar från annonsören
Hej!
Jag är helt medveten om att det är ett körsbärs öga och vad det innebär. Jag
skulle självklart inte sälja honom utan att informera om dettta. Enligt vår
veterinär så bör valpen vara minst sex månader innan man opererar och den
kostnaden tar förstås vi!
Hälsningar Roger och Ing-Marie
----- Original Message -----
#6 Och varför ger man då inte bort hunden till en som skriver under avtal på att åtgärda detta??Blir ju som att betala för op. Tycker det verkar vara oseriösa uppfödare. Tur att du mailade och ifrågasatte.

#6 & 7 jag tycker det låter mycket bra att de kommer att informera eventuella köpare om vad det innebär med cherry-eye och att de dessutom kommer att stå för operationskostnaden! 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
jo det e ju bra att dom betalar op kostanden, men att dom inte skrev att han har ett så kallat cherryeye, och vad det inebär med cherryeye =) men det e min åsikt.
Det är självklart lätt för dem att säga att "Jo vi vet vad det är, vi står för den kostnaden" bla bla bla.
Jag har hört sådant förr, säger inte nu att alla ljuger men det finns många som gör det och med tanke på att de skriver att det är ett "skönhetsfel" i annonsen och inte ett cherry eye som det faktiskt är så en ovan kan kolla upp vad det är för något, säger mycket.
Jag fick svar av blocket i alla fall att de har tittat igenom annonsen och de kan inte hitta det fel som jag påpekade. De bad mig kontakta någon myndighet som sedan kunde kontakta dem så att de kunde ta bort annonsen då de inte vill ta bort den " i onödan".
Varför inte bara skänka bort valpen istället då, till ett bra hem givetvis, mot att köparna själva åtgärdar felet när valpen är 6mån?
Om de nu är 6mån som gäller?
Det är en som opererat sin valp redan vid 16 veckor för cherry eye, så dom säger ju inte fakta när dom säger tidigast 6 månader.
#11 Nej men precis. Nu vet jag ju bara vad Cherry eye är för något o att man kan åtgärda det. Men vet inte hur, men det är ju konstigt om man skulle få vänta till 6 månader när det kan ha gjort stor skada.
16v låter helt okej, tycker jag. =)
Vår fralla hade liknande, fast inte från födseln. Utan det kom med tiden. Hon fick opereras o efter det var det bra.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.