Vaktig och morrig
Ja som känt är så är det lite mera konkurrans för Shanti här hemma nu. Igår köpte jag stora torkade ben till båda tjejerna för att dom skulle ha lite att göra. Det är ju bara det att Shanti inte är nöjd med bara sitt ben utan står och psykar Luna tills hon släpper sitt ben. Då snor hon det och lägger det i sin bädd tillsammans med det egna benet. När jag ska ta benet så morrar hon åt mig (visserligen står Luna i närheten). Morrningarna beror på Luna hoppas jag…för så här har hon aldrig betett sig mot mig innan.
Kanske man skulle köpa 10st ben och se om hon tar alla till bädden. Haha.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det behöver inte vara så att hon morrar bara för det finns konkurans, hon anser väl att det är hennes ben eller vad det nu kan vara. Jag hoppas du får tips om hur du ska göra för detta betende är inte något bra betende, kan sluta med att hon vaktar lite väl mycket o biter nån av Er :-/

Jag hade nog valt att ge dem varsit ben på varsin plats i hemmet.
Då jag har fler hundar hemma och ger ben så får de alltid på varsin plats långt ifrån varandra, ibland tom med en grind emellan för att ingen ska kunna sno av den andra eller ska känna att de behöver vakta benet.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Så där som Shanti håller på, gör också våran hanvalp. Zorro tar glatt emot sitt ben(eller vad det nu är) men tuggar en liten stund för att sedan gå till syrran och som du säger TS psyka Lava, å hon är lite rädd för Zorro så hon släpper sitt ben och så fort Lava närmar sig så morrar Zorro, han gör det även mot mig och sambon.
Vi säger ifrån och tar benet ifrån han när han morrar, och vi ger även dom benen på olika platser. Det har blivit lite bättre, och jag håller på ganska mycket med hans mun när han har benet och tar det ifrån.
Har du provat det? Att ta benet ifrån korgen osv?
Jag ger dom benen på platser i varsinna rum. Ena hunden är i vardagsrummet och ena i hallen. Shanti bryr sig inte alls om sitt ben och snor alltid Lunas. Sen "äger" hon båda benen.
Okej, jag vet inte riktigt hur man ska få bort det, kan bara dela av mig hur jag gör med Zorro.
När han morrar och vägrar låta Lava gå förbi å ta benet så säger vi till Zorro och tar det ifrån och ger ena till Lava. Det funkar i ca 5min sen är han där igen och tar benet ifrån henne och ligger och vaktar båda benen.
Vi har försökt att bara säga till- ta benet ifrån och jag brukar gå nära och om han då morrar så tar jag bara benet ifrån honom.
Försöker även hålla på med munnen och det funkar utan att han morrar, men när Lava kommer så får hon inte ta benet, trots att han inte tuggar på det.
Vi får oftast ge Lava benet och lägga henne i ett annat rum så hon får gnaga ifred.
Det är svårt. Hoppas du kan få hjälp om hur du ska göra :/
Jag skulle helt enkelt inte tillåta att Shanti står och psykar Luna så slipper du också problemet med hur du ska göra för att ta tillbaka Lunas ben. Att hålla på att störa hunden genom att pilla hunden i munnen eller vissa sig opålitligt genom att sno hundens mat skulle jag inte göra.
#6 Jag skrev lite fel, jag PILLAR inte i munnen, jag visar bara att man kan komma och ta benet ifrån Zorro. That´s it. Men ben är inte mat anser jag. Rätta mig om jag har fel
Självklart är ben mat, hunden ser knappast någon skillnad på om du kommer och tar matskålen (innan hunden är klar vill säga) eller kommer och tar ett ben eller för den delen en kär leksak.
Och jag är medveten om att vissa tränar så, genom att visa att de minsann har rätt att komma och ta det hunden redan har. Själv låter jag mina hundar veta att de inte behöver vakta just för att matte inte går och tar deras saker bara för att.
Jag har bara gjort så när han morrar, att ta benet ifrån han.
Men okej om det är fel så ska jag sluta med det.
+ att min sambo har en 5årig son som inte än förstår att man inte får störa hundarna när dom äter, leker. Därför som jag tar benet ifrån Zorro. Vill inte att något ska hända sonen. Vi har sagt till han att det inte är okej att störa dom. men när inte vi ser så är han där iallafall med valparna
Jag skulle nog börja träningen med att inte ge dem stora ben till en början, utan lära dem att ligga på varsin plats och ge små belöningar. Ben är ganska vanligt att hundar vill ha ifred. Dagjycken som jag har, var jättevaktig med ben men jag har lärt honom att jag aldrig tar benet ifrån honom.
Han litar numera på mig och skulle jag behöva ta det, så får jag det. Men tillit är viktigt för en fungerande relation.
Sen min egen hund flyttade hit, har han dock bara fått ha sitt ben ibland inne i badrummet eftersom jag vill lära honom att han inte blir störd i sitt tuggande- han FÅR vara ifred. Min hund bryr sig inte om hans ben, men han är lite speciell av sig så jag tar det säkra före det osäkra ett tag till. ;)
De litar båda på mig och respekterar att jag inte tillåter något slags gruff. Idag försökte dagjycken för första gången äta upp min hunds mat, och hon gick och tittade på mig, så jag fick säga till honom. Bad honom gå och lägga sig och så fick han en belöning, och hon kunde äta upp resten av sin mat i lugn och ro.
Jag vill inte att flocken påverkas negativt på något vis av oklarheter, så jag har tydliga regler. Det är jag som bestämmer, och de förstår det. Tack och lov. ;D
Men lycka till med benträningen! Vaktighet är ett vanligt problem och det finns miljarder tips och råd hur man ska jobba, tyvärr kan en del göra att det hela eskalerar istället. Välj det sätt som passar dig och dina hundar! :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
10 isf att sno det så finns det två lösningar. antingen ser ni till att hunden har sitt egna "hörn" jag lärde mina barn varpå ena under 5 år att man stör inte djuren när dom äter. Kan man inte lära barnet det så stänger man in hunden, kanske kompostgaller. Att störa hunden genom ta det ne det skulle inte jag kanske isf ta det o lägga in det i ett skåp för att sen få det igen.
6 tror med på att man kan gott peta till hunden som psykar den andre för visa att det inte är okej. Har hunden fått ett eget ben får man enkelt vara nöjd med det. :)