Vad tycker ni om hundskor?
Vad tycker ni om det här med att använda skor på hunden?
Är det någon av er som använder det?
Min lilla yorkshireterrer hade problem att gå i vintras när det var som kallast och har därför funderat på om detta kan vara en idé under vintern. Men tycker samtidgt att det bästa är om de får vara så naturliga som möjligt.
Vill gärna höra era tankar och erfarenheter
Läste här om en veterinär som rekommenderar det.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=4272656
Nej anser inte att hundskor är nödvändigt.
Kan sträcka mig att ha hundtäcke i vissa fall, och på vissa raser men inte mer.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

På riktigt kalla vinterdagar har jag fleeceskor på min hund för annars får hon kramp i tassarna innan hon ens hunnit rasta sig.
Min åsikt om kläder/skor på hundar är att så länge man har det på den för att den behöver kläderna/skorna som skydd mot väder så är det helt okej, men om man har det bara för att det är "sött" tex kläningar och annan dockklädsel så tycker jag inte det är ok.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Om det är en hund som får ont/ får kramp som du skriver AnneN så tycker jag att det är okej att ha skor!
Kan även tänka mig att dom pyttesmå raserna så som York Shire, Chihuahua mm kan behöva skor och täcke…
Men annars tycker att jag att det inte behövs, om vi klär på dom så blir dom vana med det. Låter kanske hårt å säga såhär men hundar har faktiskt päls som skyddar mot väder och vind! :)
Men om en hund verkligen kräver det så tycker jag bara att det är bra om man lyssnar på hunden och hjälper den att skydda sig mot kyla, regn osv :D
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag använder fleece-sockar typ, på mina hundar när det är riktigt kallt. Det är som en fleece-påse med kardborre. Funkar perfekt och jag tror att hundarna gillar det.
#2 Jag håller med dig. Det ska fylla ett syfte Jag har regntäcke och vintertäcke på henne när det krävs, hon är ganska frusen och har tunn päls. Jag tycker det är bra om de klarar sig utan skor men som sagt på vintern vill hon inte gå om det blir för kallt om tassarna och skriker till när hon trampar ner (hon kan vara ganska pipig med sånt) så det slutar med att jag får bära henne vissa stunder på promenaden. Om jag skulle skaffa skor till henne så är det bara vintertid utomhus hon ska ha dem.
Ja jag håller med er andra,att det ska ha ett syfte,
Men tyvärr tar många på sina hundar kläder och skor för att det är "sött" och för att det är "synd om hunden". En hund tål mer än vad man tror.
Visst krampar hunden om tassarna, klart den ska ha skor.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är väl såhär åxå att på många ställen saltas vägarna på vintern… och då tycker jag att det är befogat att man skyddar tassarna. Att klä sin hund mot kyla, regn och hård blåst tycker jag är självklart, ifall man inte har hundar som tål det. Ja.. alternativet blir ju att sitta inne hela tiden, och bara gå ut och rasta hunden och inte mer.
Tack för era tankar kring detta 
På min förra hund hade jag täcke vintertid men han hade inga problem med tassarna så jag spolade bara av dem när vi kom in för att få bort salt
Det finns jätte bra skor att köpa jag säger nej till dom hundskor som ser ut som "skor" :) Jag hade 2 par skor till Chanel ena var som AnneN oxå har fleece-skor andra var lysande gumerande skor som satt kanon bra. Täcke ville hon inte ha om baken men väst gick därimot bra. jag har täcke på våran pudel o ska även köpa skor till henne pga bor där dom saltar o salt är inte alls bra för tassarna. Ser ingen som helst fel att ha skor på sin hund om man nu bor som vi i en stad här finns det ofta glas,salt, annat som inte är bra.
Min ena har fleece-sockor på vintern. Köldkramp är inte roligt, det är jättejobbigt för hunden och kan man förhindra det så ska man göra det, för hundens skull.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Tack för alla svar
Hur reagerar era hundar på skorna?
Tog det lång tid för de att vänja sig vid dem?
12 Chanel var itne alls svår med skor värre om det var täcke, hon gick normalt men kanske för att hennes skor oxå satt mer naturligt eller vad man kan säga. :)

#12 Jag skaffade skorna förra vintern till Velvet, tog på dem inne några minuter för att hon skulle vänja sig. Först vägrade hon alls att röra sig med dem, men då jag gick ut i köket och lockade med godis så glömde hon att skorna existerade och sprang sedan precis som vanligt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tack. Era svar har varit till stor hjälp :-)
Skor på hund när det behövs är inget fel. Finns ju ingen mening med att plåga hunden om det finns hjälp att använda sig av.
Jag ser inget fel i att ha kläder på hund så länge som dom behöver det. Har själv funderat på att skaffa strumpor/skor till min collie att använda under vintrar när det är som kallast, för förra året så hände det att han fick kramp av kylan i tassarna, så att man fick värma och massera dom lite.
Sedan bryr jag mig inte om det är naturligt eller inte, jag menar, om hunden har besvär av kylan, varför inte göra vad man kan, för att även hunden ska få en behaglig promenad utan att behöva frysa :)
Kläder är bra att ha tycker jag. Min hund har vinterjacka, regnjacka (som tyvärr inte sitter så bra) och skor. Hon vill inte jobba med mig om hon är kall och blöt, och vill då bara göra det mest nödvändiga vilket inte är så roligt. Dessutom haltar hon mer när hon blir nedkyld. :(
Så kläder är ypperligt då hon kan hålla sig fokuserad, och vi kan vara ute lika länge som vi brukar. :D Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder!
Sen finns det ju människor som har kläder enbart för att hundarna ser så "söta" ut i dem. Det tycker jag är ganska läskigt om jag ska vara ärlig. :|
Jag har fått höra det någon gång att min hund skulle vara söt i klänning. Nä, jag tycker de ser löjliga ut i det och jag tycker ju att hon är fin som hon är. Okej jag blingar henne med olika halsband efter humör och hon har som sagt "nyttokläder", vintertäcke och regntäcke.
Jag tror att det är oskönt med skor för hundar, och slipper det gärna! :)
MVH Josefin. Den som sa att vänner inte växer på träd, ops vars är hundarna?
Lev livet medans det pågår!
#20 Min hund tycker att det är mer "oskönt" att frysa om tassarna i -30. ;)
Är skorna bra gjorda och har bra passform ska det vara behagligt för hunden när den vant sig att ha något på tassarna. Inte som sådana där otäcka hundskor som ser precis ut som människoskor. Usch. :S
Det fanns inga hundskor när gammelhunden var yngre, så ibland fick jag ha sockar på hennes tassar för att kunna vara ute länge. Oj vad knöligt det var, och blöta blev eländena med så fick man ha extra varma sockar, sen påse, sen mer strumpa. Haha!
Min jycke måste ha skor och tjock overall, hennes päls är oduglig och pga sin sjukdom fryser hon ännu lättare. Det behövdes ingen tillvänjning av skorna, så fort hon kom ut och upptäckte att hn inte fick ont efter bara någon meter var det full fräs! Hon var så glad att hon fick glädjefnatt :-P
Ping har muttluks men de är inget alls att rekommendera till en hund under 4-5kg, de blir för otympliga. Pings är av usel kvalité trots sitt svindyra pris och återförsäljaren var oseriös så det skrek om det (nätshop enbart för det märket tror jag). Dock har jag sett väldigt många som är mer än nöjda med skorna så jag tror att Pings är ett måndagsexemplar, däremot inte mycket gott om återförsäljaren