Vilken ras/rasmix bör jag ha?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej! Jag skrev tidigare ett inlägg på hundar.ifokus med olika rasfunderingar. Nu har jag ökat antalet kandidater på ras, och minskat, och ökat, och minskat, och ökat. Så nu håller jag på att bli galen! Tänkte att jag skriver vad för typ av liv jag lever, hur jag är som person, vad jag vill göra med min hund och vad för "krav" jag har på den. Så kanske det finns någon vänlig själv där ute som kan hjälpa mig att komma på vad för ras som passar just mig, eller tipsa mig om någon iaf. Vem vet, kanske säger någon av er, någon av dom raserna jag redan funderat på? :P
Jag är en tjej som bor och lever, relativt centralt i en mellanstor stad i södra Sverige. Jag är därför mycket i och runt stan för att träna och aktivera min hund som jag har i dagsläget. Det är en liten blandras på 4 kg (kinesisk nakenhund/chihuahua/pomeranian). Han är en duracellkanin och kräver en del motion och aktivering, men är samtidigt väldigt flexibel - skulle jag vara sjuk och sängliggande i en vecka, så nöjer han sig bra med korta promenader som enbart går ut på att han ska göra sina behov. Han går nu på dagis, då han inte klarar av att vara ensam några längre stunder pga separationsångest/stress. Dessutom har jag väldigt varierande arbetstider (något som ska ändras i vinter då jag ska byta jobb), och jag tycker inte att en hund ska behöva vara ensam upp till 11 timmar i sträck, med undantag för någon liten promenad - det är en social och folkkär hund jag har!
Jag är intresserad av Agility och har börjat träna lite smått med den hunden jag har nu. Men jag har även fått upp ögonen för lydnad. Det här är tyvärr inte något som passar min nuvarande hund, så det vore kul om jag kunde göra det med nästa :) Jag har många kompisar med hundar, och går ofta på promenad eller har busstund med någon av dom och deras hundar.
Så som mitt liv ser ut i dagsläget, så orkar jag inte med någon extrem aktivering av varken mig själv eller något djur när jag kommer hem efter jobbet eftersom jag har ett ganska så psykiskt krävande jobb. Jag behöver därför en hund som är aktiv, men inte klättrar på väggarna för att det inte blir mer aktivering än en timmeslång promenad med lite bus och aktivering under tiden, på kvällarna, och självklart en del halvtimmeslång promenader (ungefär) utöver det under dagen.
Jag vill ha en mellanstor till stor hund. Det ska inte vara någon "skällig" ras. Heller inte någon hyperaktiv som en BC till exempel. Jag vill inte ha någon med extremt mycket pälsvård, men hellre någon som ska borstas än en som ska klippas/trimmas/ryckas. Den ska fungera bra ihop med andra hundar och människor, inte vara osäker runt barn. Ett plus är om den går att ha lös (med träning såklart) men kopplade promenad och bara lössläppning i rasthage fungerar det också. Att kunna träna och tävla i lydnad är såklart ett plus, men viktigast är att den passar in i mitt liv, med min andra hund och katter. Jag gillar raser som är lite annorlunda, något som folk lägger märke till, så jag vill med andra ord inte ha någon av "Svensson-raserna" som golden, labbe, schäfer eller rottis.
Tacksam för svar och tips på raser. Har ni fler frågor för att kunna hjälpa mig hitta rätt ras, så får ni väldigt gärna ställa dom också. All hjälp i jakten på min nästa hund är välkomna! :)
Ett tips är att gå in på youtube och skriva "dogs 101" i sökrutan. Då får du upp program om olika hundraser. Dessa program går upsrungligen på tvkanalen Animal planet.
Det är hundägare och experter som tar upp lite för och nackdelar med hundrasen och om dess usprungliga användningsområde.
Sen får man ju ta programmen med en nypa salt för det är kanske inte allt som stämmer till 100 % men jag tycker det är ett kul program.
Lägger länken här, om den funkar
Labradoodle kanske, jag anser dok att man bör söka efter en som föderupp friska sunda harmonsika Valpar och blandraser är det mer o mer man ser "roligt att ta en kull" än att ha någon som hellst plan på sin avel därmed inte ofta de kommer höft/armbågar mm på fäderdjuren. TS det finns även nya raser men jag tor att de kostar lite mer pga det inte är så vanliga. Men där har du iaf lite ovanliga raser :)

Äschdå, genom hela ditt inlägg så tänkte jag att en retriever skulle passa bra på din beskrivning, ända till du skrev att du inte vill ha någon sådan ras.
Får visst tänka om och fortsätta klura lite.
Har du gjort canis rasväljare? Kan om inte annat kanske ge några förslag på passande raser.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
3 Kom ju på curly coated ritreliver dom ser man inte alltid :)
Grannen hade två nu har de bara kvar en pga hög ålder mm på gammlingen fick de ta bort honom, väldigt trevliga o jag tycker båda har vart fina hundar. Inget stimmiga, vissligen jagar dom med sina men det är inte åretrunt man får det :) så de tränar en del med dom i allt möjligt. Hon är dessutom lite pälsallergiker o tål dom bra.
Ja, jag tycker även här att du borde titta på Eurasier 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar