Vill bara säga...
Jag vill bara säga att jag tycker att alla hundar är precis lika mycket värda så som i att leva och i pengar….
En blandras (om man nu ska uttrycka sig så) kan tjäna in precis lika mycket pengar som en renrasig! Men som sagt, man har väl inte bara hund för att tjäna pengar på den?? Det är sällskapsdjur och familjedjur!
Jag är lite upprörd, så måste skriva av mig lite….
Alla hundar är lika fina och lika värda tycker jag verkligen!
Klart att dom som avlar bara för att tjäna pengar, borde inte få avla, hur kommer det se ut om några år? Tycker det borde finnas någon regel för vem och hur man ska avla fram hundar…
Däremot tycker jag att det är helt okej att avla fram en ras som har det psyke man vill, aktivitet,sjukdomsfri, ja allt sådant dära tycker jag är okej att avla fram! MEN inte för att avla för pengarnas skull!
Ni som har läst samma tråd som mig, får gärna skriva av er om ni vill…
Här är en bild på våra sötnosar :D
Håller med i allt du skriver! Och jag tycker att blandras hundar ska få tävla osv lika högt som renrasiga hundar (i vissa sporter får dem ju inte det).
Jag tycker inte att renrasiga hundar är mer värda än blandras.
Så länge båda föräldrarna är röntgade, vaccinerade osv, så spelar det inte mig någon roll.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Ja det är tragiskt tycker jag att bara för att det är blandraser så får dom inte tävla i allt! Men tycker som du att alla hundar oavsett ras ska få göra vad den vill (tävlingar osv).
Håller med det sista du skrev också!
Vilka människor det finns!
Varför varför?! Alla hundar är väl EXAKT lika värda oavsett kön,färg, ras ja allt!
Och bara för att man har blandraser så är man väl lika seriös för det?
Elller?! har jag fel?
#3 nej håller med allt du skriver:)
#4 Tack Frida!
Som sagt är lite arg på en person, fattar inte hur man skriva så som man gör! Å speciellt inte på detta blandrasforum!
#5 Nä fattar inte det heller :/
Men alla raser, oavsett blandras eller renras, är lika mycket värda :)
#6 Men precis håller med dig!:)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En uppfödare tror jag inte tjänar mycket på sin avel alls tvärtom det går väl mer back med tanken på alla hälsotester som ska göras o utställning, tävling mm Inreggning av valar. Har dom tur går de runt + - 0. En bra uppfödare väljer avla på stabila hundar inte bara hur deras stam ser ut eller hur bra de går på en utstäälning. Jag har sett ett par hundar som fått lämna utställningsringen pga de bettet sej mindre bra de får inget omdöme alls. Jag anser att blandrashund är för mig lika mycket värd, men jag skulle inte betala 14 000kr för en blandras därimot får jag vara redo att ge det för en renrasig hund. varför är det så jo jag ser inte lång bak i min blandras hur friska dom är inte heller kan jag säga den är renrasig om den inte har papper på det, därimot kan jag säga fader ras och moder samma ras slutsatsen blir en ras :) Jag ser inte ner på blandrashundar eller deras ägare tvärtom kan jag hejja på dom eftersom jag vet att de ofta får mer motgångar än renrasiga hundägare. Detta med tävlande vet jag inte vilken tråd detta handlar om? Blandrashundar vet jag får iaf tävla i flera grenar med licens och även dom kan komma långt. Jag är inte ett dugg insatt i tvälingsgrenar eftersom jag mer har min sällskapshund på hobbynivo inom agillity och lite vardagslydnad.
Helt klart!
Men som jag skrev i den andra tråden, pengar och värde är inte samma sak. En hund vars familj är testad frisk och med bra mentalitet, bra meriter i flera led bakåt är värd mer pengar. Detta oavsett bland- eller renrasig.
Sen i värde av individen… Vi fick in ett skelett till hund på hundgården, rädd för allt och alla, vacker men tillbakadragen. För mig är hon värd samma kärlek, omsorg och behandling som den dyraste hund i världen. Och det gäller alla hundar, oavsett varifrån de kommer.
Men de människor som fött upp hundar utan tester, släppt ut dem på gatan eller vad de nu gjort, ska inte ha pengar för det. Därför skulle jag inte betala mer för en omplacering än vaccinationskostnader. Inte för att hunden inte är värd det, utan för att det inte ska finnas pengar i att omplacera eller avla oseriöst.
SORRY OT NU
9 det är en vädligt bra gren och redan nu kan du börja med dina Valpar tunnel och gå på platta hinder är ingen fara jag träna gå på sandlådekant med enja när hon var 5 mån även korta tunnlar. Sen lärde jag henne gå imellan hinderstöd utan hinder:) I detta kan man lära in lite vardagslydnad och då kan man mer köra "rallylydnad" :) Tror det är fördel att köra lite sånt nu för sen börjar de spökåldern o efterdet tänker dom mer eller vad man nu kan säga :D
#11 Ska göra det så fort jag har fått dom att lyssna på mig :P
Min förra hund var blandras och den jag har nu är renras utan stamtavla. Eftersom min hund är köpt som sällskapshund så spelar det ingen roll om det är renras eller blandras. Det är hur hunden är som spelar roll enligt mig. Jag tycker också att de är lika värda oavsett ras
#13 Jag håller med dig allt du skrev!
Vi har också köpt hund för sällskap, sen får vi se om vi kommer träna dom i någonting (agility eller bruks)..