Djurplågeri ja eller nej??
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
God kväll!
När jag åker någonstans och är hemifrån längre stunder än 15min så tar jag med mig våra Valpar på buss, tunnelbana osv. OCh jag tycker det är bra, dels får Lava&Zorro lära sig åka bland folk och lära sig hur världen funkar utanför våran gård.
Men sen igår när jag var på 30årsfest så var det flera stycken som kommentera det och tyckte det var plågeri för hundarna och att jag absolut INTE skulle låta dom följa med överallt.. Men vad ska man göra då när man inte har bil och körkort?
Nu vill jag jättegärna höra era åsikter och vad ni tycker om detta!
Är det djurplåger? Eller är det bra träning?
Ps. Det är inga långa turer kommunalt…Ds
Kanske inte så pass långt som djurplågeri men jag förstår bara inte varför folk ska ha med sig hundar som på centraler och alla ställen där det är PACKAT med folk, de ser livrädda ut, blir trampade på.. Det är bara fel, då kan de lika gärna stanna hemma..
Där jag ¨åker så är det inte mycket folk, det är lugna platser.
Då är det väl ok i guess..

Att hundarna får följa med till stan, mm tycker jag bara är jätte bra miljöträning, då lär de sig vara trygga i olika miljöer och inte bara hemma på gården.
Att en del reagerar på att de är med på fest kan jag dock till viss del förstå eftersom en del hundar tycker att alkoholpåverkade personer är otäcka då kroppspråket/rörelsemönster och även tal förändras efter någon drink och hundar är ofta känsligare för kroppspråk än vad vi är. Dessutom är det inte alltid folk som druckit alkohol på fest kan behärska sig utan en del blir rent av otrevliga, ev våldsamma och en del blir lite för glada och obetänksamma vilket kan vara väldigt skrämmande för en liten valp.
Dock har jag själv haft med min hund på fester men då själv inte druckit speciellt mycket (knappt ens salongsberusad) och konstant haft 100% koll på hunden som jag sett till alltid varit nära mig och inte tillåtit de som varit för fulla att hälsa på henne.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Kul att höra :)
Nej igår var hundarna hemma med husse, dom är tok för små för att vara med på fester och ifall vi skulle åka på fest så skulle jag se till att vi har hundvakt :)

#1 men om man ska någonstans, ex till ett ställe och träffa folk och träna, eller kanske åka och tävla, och då måste åka kommunalt och åka där det är mycket folk. Ja vad har man då för val?
Jag åkte med Tyra i rusningstrafik i en timme till Vällingby. Det är bara jättebra miljöträning.
Min valp på 16 veckor fick följa med till Farsta Centrum ( dock med bil ) igår, någon var självklart med henne hela tiden, Det gick minst 100 personer förbi och hon brydde sig inte. Och kommunalt har jag åkt flera gånger med henne.
Om inte hundarna får lära sig att åka kommunalt i tidig ålder om ens vardag består av det ja då blir det svårare sen. :)
äre småhundar ska man hålla i dem på de ställena, istället för att låta dem gå i trängseln, vet inte hur många gånger man antingen trampat på dem elelr snavat på kopplen.. å då menar ja inte trampa som öcwer ryggen men tassar..

#7 jo självklart, men du sa att du inte förstår varför man ska ha med sina hundar dit. Och självklart kanske man måste det. Om man har hunden med sig på jobbet och åker kommunalt, ja då är det nog mer djurplågeri att låta dom stanna hemma hela dagen än att följa med i rusningstrafik till jobbet och få vara där..
om hunden far illa utav det så skulle jag överväga att INTE ha med den, skaffa dagmatte/husse eller inte ha nån hund.. tycker inte det är sjysst mot dem om de skulle må dåligt av det

#9 nej, men just därför måste man ju träna. Om en hund tycker det är obehagligt att gå ner för trappan, tar du då hissen varje gång? Tänk om hissen går sönder. Det är saker man måste träna. Om man åker mycket kommunalt i vardagen, ja då måste man lära hunden att det inte är farligt. Man måste träna
far illa menar ja då att de blir skadade, speciellt små hundar, at de kan tränas vet jag att man kan.
Så länge ens hundar inte blir stressade av att vara bland folk så är det ju inget plågeri.
Jag tycker det är jätte bra att du tränar dom att hänga med överallt det är en träning o allt gör att de klarar av mer, jag anser dok man måste tänka på att det är Valpar det handlar om allså är 30 minuter en rikitg pers för dom att "träna" en del Valpar tar det som klackspark gör man vissa pausar går undan så de får pusta ut så är det helt okej. Fest o fylla hör inte ihop med djur o barn anser jag därmed tas inte hunden eller barnen med på fester.
Tack känner mig glad nu efter att ha hört era åsikter! :)
Våra Valpar tycker det är kul att åka buss och vid Brommaplan (brukar jag ställa mig på ett lugnt ställe så dom får titta själva och iakta människor och ljud) Dom har än så länge inte tyckt att det är tråkigt och dom har inte heller gnällt, dom verkar bara nyfikna!
Men skulle aldrig ta med mig dom till Stockholm Central eller liknade folkmassorställen!!
Kan tillägga också att valparna somnar alltid på bussen, tunnelbanan och även när jag har varit på Brommaplan så har dom inte brytt sig utan dom har lagt sig ner och somnat vid mina fötter. NI som varit i Brommaplan vet hur mkt folk och bilar det är!
Brukar inte ställa mig som sagt mitt där alla människor springer!
För mig är det en självklarhet att ta med hunden om jag kan. Hon mår bättre av att få vara med mig eller husse än ensam hemma även om hon kan vara hemma ett par timmar själv.
Kan jag inte ta med henne skaffar jag såklart hundvakt.
Jag försöker undvika de mest stressiga ställena när hon är med men ibland måste hon med och jag har inte bil. Är det för trångt får hon åka famn (vill inte rikskera att hon blir trampad på, småhundar syns inte alltid när stadsmänniskor stressar fram).
Hon är nu ett år och har fått följa med över allt sen hon var liten, oftast är det inga problem. Som de andra säger, Valpar måste få följa med från början för att de ska ha vanan när de är vuxna.
#16 JA precis det är vikitgt att dom får vara med från början, annars kanske dom blir livrädda när de blir äldre :/ Och det vill man ju inte.
När jag åker och tränar dom på detta (kommunalt och bland folk) så är det jättemånga som vill komma fram men jag säger ifrån, är det bra eller dåligt?
Jag vill inte att det ska bli sådana hundar som blir superglada och ska rusa fram till verenda en, för det kommer bra bli jobbigt. Utan jag vill träna dom så att när jag säger att det är okej så får dom hälsa.
Folk behöver inte hälsa på ens hund, jag ser ingen mening med det. ibland kanske, men hellst inte alls!.
Och jag serinte de som djurplågeri att låta sin valp få hänga med in te stan. När Moa va liten fick hon allt hänga med in te 5an huset eller centralen där de e packat med folk, samt gå runt där med.
Inte mådde hon dåligt av de, och nu funkar de kanon för henne.
Min nya plutt, kommer att få hänga med in te stan om nån v eller så, för ja måste börja träna han efter som han e så stor redan nu. ja kan inte ha en 50kg hund som e livrädd inne i stan.
Till fester kan man låta hunden va hemma, ser ingen mening med att ta med sig den. Tycker de e odrägligt faktiskt. Bättre va hemme eller fixa hundvakt, och är man en party människa, kan man lika bra sälja hunden. Men ja kan tycka de e lite ok, om man går hem te folk som är lugna om man nu måste dricka. men nje.

Har inte läst alla inlägg.
Om det är djurplågeri eller inte beror helt och hållet på hunden. För min hund skulle det antagligen vara på gränsen till djurplågeri. För någon annans hund är det inget konstigt alls.
Sist jag åkte tåg såg jag jättemånga hundar och tyvärr var hälften av dom rädda, stressade och osäkra. Det känns inte alls okej. Den andra hälften lufsade omkring på stationerna som ingenting, satt lugn och stilla på golvet i tåget och endel låg till och med och sov. Då är det ju helt okej såklart!
#19 Än så länge är våra Valpar jättelugna på buss å tunnelbana, men om det vore så att dom skulle bli stressade, rädda och osäkra så får jag ta å lösa det och låta bli att ta med dom, men jag hoppas att det kommer gå bra som det gör nu :)
Att åka kommunalt, gå på stan, sitta i parken och kolla på människor, hundar ,barnvagnar, fåglar etc är jättebra träning för hundarna, och det tröttar ut dem också. Det blir många nya intryck men det är verkligen ett kanonsätt att träna på.
På så vis får du en en hund som är väldigt miljötränad och tar nya miljöer på ett bra sätt.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#21 Det är därför som jag tar med mig dom så de får lära sig hur olika miljöer är :)
Som sagt än så länge älskar dom att vara med mig dit jag åker å valparna får träning :)

#20 Då tycker jag att det låter helt kanon att valparna är med! Superbra träning och det kommer säkert inte bli några problem framöver om dom redan nu är lugna och trygga i dessa miljöer!
Tycker de låter sketa bra att valparna får vara med och lära sig på en gång! Miljöträningen är viktig!
Tummen upp och fortsätt så!
Hund med fart Blandis såklart!!
Instämmer. Miljöträning är bra!!
Om JAG är trygg och stabil i en ny miljö så blir hunden det också. Alltså en jättebra träning. Vår hund är med överallt, så långt det är möjligt såklart.
Åker MC i sidovagn, liten båt, stor båt, cykelkärra mm, mmm. Hon är pigg och nyfiken och inte rädd för "nåt", (ja möjligen rulltrappor då - DET var lite läskigt…)
Lycka till i fortsättningen.

Miljöträning är jätteviktigt för hundar. Ser stor skillnad på mina omplaceringshundar och på hunden vi haft sen hon var valp. Jag har med mig mina hundar i stort sett överallt där det är möjligt. De följer med på släktkalas, till vänner, ut i skogen, in till stan när det går etc. Borde träna mer i stadsmiljö, för jag ser att det behövs.
Vi har även haft med hundarna på fester, men då handlar det om kalas utomhus - t.ex. midsommar, 50-årskalas m.m. Då kan de springa lösa ofta och är ett uppskattat inslag på festen. Sen är det väl i och för sig så att det knappast varit några fylleslag och det är ofta barn med som gillar att leka med hundarna. Något som föräldrarna också uppskattar eftersom de så slipper allt tjat om att barnen vill åka hem ;)
Så, nej, jag ser det inte som djurplågeri att ha med hundarna i olika sammanhang. De är en del av min flock, och flocken håller ju ihop så jag tror de mår bättre av att få följa med än att stanna hemma.
Tack allaför era åsikter! :)
Jag tycker inte att man ska ha sin hund med sig exakt överallt. Bara skönt för den att vara hemma själv då och då.
Jag skulle t.ex aldrig ta med hund till marknader, där det är fullt med människor, eller andra ställen där det är smockat med folk
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#28 Nej jag håller med dig! Överallt är väl att ta i, men om jag ska vara hemifrån längre stunder och när min sambo jobbar så måste jag ta med mig hundarna, dom klarar ju inte längre stunder att vara själva :/
#30 Exakt :)
Mina följer med mig överallt där jag kan ha med dem. Jag köpte inte hund för att dem ska sitta hemma och vänta på mig.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#32 Håller med dig, om man kan ta med sig hunden så är det ju bara bra för en själv och hunden :)