Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 1105 ggr
[shanti&luna]
0

Shanti är duktig tjej

Shanti och jag var ute i skogen nyss. Konstaterade att hon snart kommer kunna gå lös. Hon är inget dragig i kopplet och lyssnar bra på mig när jag kallar in henne. Hon vill inte gå många steg bakom mig och när jag vände henne ryggen och gick så gick hon efter. Hon älskar sina skogspromenader. Glad

Fridaaaa
0

Roligt att höra att det går framåt!:D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kul med framsteg Skrattande

[Lava&Zorro]
0

Va härligt å höra :D

Får man fråga dig hur du gör med koppelträning? Våran ena valp (tiken) är jättejobbig att ha i koppel, när hon drar så drar jag tillbaka henne och säger åt henne att hon sätta sig vid min vänstra fot…. 
Men det känns inte bra att dra tillbaka…

Hur ska jag göra?

[shanti&luna]
0

#3 Shanti har jag inte gjort nåt speciellt med. Hon har i och för sig aldrig dragit så som min andra hund gör. Så hon har varit duktig från början eg.

Jag har själv bett om råd om min andra hund eftersom hon drar som en galning i kopplet. Ska se om jag kan länka till min fråga.

Tack alla för berömmet!

[shanti&luna]
0

Någon mer med dragig hund?

Här ovanför har du länk till mitt inlägg.

[Lava&Zorro]
0

Tack så mycket :)

[shanti&luna]
0

#6 Så lite så.

[Lava&Zorro]
0

#7 Jättebra inlägg! Har fått många tips nu :) Ska börja med att köpa klicker :)

[Forest]
0

Kan säga att om du kör med klicker så kan man iaf jag klara av det klicka in fotgång på kort tid :) skrev det i den tråden som 5 länka.

[Forest]
0

Kan säga att om du kör med klicker så kan man iaf jag klara av det klicka in fotgång på kort tid :) skrev det i den tråden som 5 länka.

[Forest]
0

8 tycker jag är jätte bra träningstips, sluta med dra tillbaka henne det är lönlöst att dra för då får man en ond cirkel. Själv testa jag först med stanna o varje gång hon sluta dra så gick vi, jo tjena mittbena det vart 99 stopp o enkel promenad vart utrist. Testa även detta med snabba väningar fy vet ni hur många vändingar man kan göra på en sträcka på 50 meter Tyst  Så klicker var verkligen våran lösning då fick jag tips av 2 olika instruktörer (uppfödaren en av dom).

[Lava&Zorro]
0

#11 Ja jag drog tillbaka 2-3 gånger sen tänkte jag "nej det är inte bra för henne"… Så ska testa med Klickerträning.

hoppas på att det är så bra som alla säger :D Men behöver nog gå till någon som kan hjälpa mig med det, för jag har verkligen ingen som helst aning hur man ska göra…

Skönt att det funka så bra för dig Forest :D

[Forest]
0

12 jag kan ge dig snabba instruktioer som jag har på ett papper skrivet av en instruktör tåls att nämna att hon gick igenom detta först men jag tycker inte det är svårt o klicka in en hund.

De grundläggande för klicket är

1 Få fram beteendet

2  markera beteende

3 Förstärk beteende

Klicka aldrig utan belöna.

---------------klicka in---------------------------------------------

1, Hunden tittar spotant (på dig)-klick-godis

2 säg hundens namn positivt-hunden tittar/reagerar klick-belöning

3 Promenerar och gör väningar utan att säga hundens namn-hunden tittar (på dig) klick-belöning

4 Inkallning (någon håller i hunden i koppel)-gå ifrån hunden-ropa hundens namn och hit med ryggen mot hunden-hunden kommer klick-godis

5 Vid hälsning klicka in då hunden sitter/står utan att hoppa

6 Hundar som skäller klicka in hunden då den hämtar andan (är tyst)

Nu har inte jag kört  5 o 6 eftersom jag inte behöver det iaf inte än. Jag kör mycket klicker i träning och trix, själv har jag valt en mjuktklicker ljud http://www.hundteknik.se/klicker/klicker-1.html finns flera olika klicker och även bra böcker man kan läsa :) Jag kan varmt rek att man går kurs och därigenom kan man fråga sin instruktör om klicker Om man nu inte går klickerkurs.

Maja2
0

#12  Enkelt sagt så är Klicket samma sak som: NU gjorde du rätt - belöning kommer!  Det gäller att ha tajming på klicket, i övrigt är det inget magiskt med klicker, utan det är ett hjälpmedel som talar om för hunden exakt när den gjort rätt… förutsatt att du klickar vid exakt rätt tillfälle :)

[Forest]
0

14 Ja det är rätt det är inte så svårt att klicka in.     Men jag fick lära mig klicker fel att man iaf för markera in "klickern" vart mer godiset mer merkerat svårt o förklara. Obestämd Så här fick jag instruktioner först. lägg ut 1 godis på golvet (kasta) varje gång hunden tog godisen så klicka man vad tusan lär sig hunden då??? Tyst  Detta var en instruktör som jag rata totalt sen henne gick vi ingen kurs alls för men bekant går för henne. jag ser flera fel hos henne men hmm jag håller dom för mig själv.  Flört

Maja2
0

#15 Men det gäller ju inte bara själva inklickandet, utan användandet av klicker överhuvudtaget, klicket betyder: NU blev det rätt, belöning kommer.

[Lava&Zorro]
0

#11 och 12

Tack så mycket för era tips!

Låter enkelt, men kan ändå vara bra att ha "grunden" så jag vet exakt hur jag ska göra. Så att jag inte gör fel :)

Ska börja med detta å se om det funkar :D

Tack så mycket för hjälpen :)

[Forest]
0

16, helt rätt Glad