Söker tik till avel
Jag söker en liten tik att låna till avel. Hanen är ca 30 cm hög och väger runt 8 kg. Han är blandning Lhasa apso/yorkshire terrier.
Kort om hanen: Duktig på sök, spår och lydnad där vi lagt den främsta energin. Trevlig och mysig. Går ihop med både hanar och tikar. Väldigt förig och mycket "will to please". Inte särskilt ljudrädd, eventuellt mot högre smällar eller skott. Ska tävlas i viltspår och lydnad. Han ska även ta certifikatsprov för att leta upp skadat vilt vid olycka. Har mycket vakt (larmar alltså, aldrig bitit).
Han är dock ibland för reserverad mot nya människor, därav att tiken EJ ska vara för reserverad för att väga upp hans nackdel.
Han har aldrig varit sjuk och ska såklart innan parningen äger rum ögonlysas och patellaundersökas.
Tiken: Jag söker en tik som gärna har samma egenskaper som hanen men som inte ska vara för reserverad. Tiken ska självklart också hälsoundersökas enligt den ras/raser hon har i sig om det inte redan är gjort. Oftast är det patella och ögonlysning på små raser.
Syftet med parningen är att jag själv vill ha en valp och INTE att gå med vinst eller tjäna pengar. Skulle jag gå med vinst så delar vi på det men jag ser gärna att du också vill ha en valp så slipper man vara orolig för att valparna ej får bra hem. Jag ska försöka få fram den valpen jag behåller till räddningshund så det kommer (förhoppningsvis) bli aktiva sällskapshundar som gillar att tänka och arbeta med kroppen!
Hos mig: Hundarna får varje dag runt 1-3 timmars motion. Då är det promenader i skogen oftast, gärna löst om det inte finns särskild anledning. De får såklart även dagligen någon form av aktivitet för hjärnan så som spår, sök, sak/godisletande, lydnad eller Agility. Är noggrann med att hundarna trivs och får ordentligt med aktivering!
Om du har en tik eller kanske är intresserad av en valp från denna hanen så maila: hanhund2011@hotmail.com
Hanen finns i småland.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hoppas du hittar en passande tik :)
Tack , det hoppas jag med:)
Är det ingen som vill låna ut sin tik en period?
Det är garanterat bra hem med bra foder, aktivering osv…
Det finns bilder och ska även ordna film på honom när vi tränar.
De får Magnussons foder som är ett svenskt foder med mycket kött i.
Hoppas på svar :)
Det är väl ändå hanen som åker till tiken för parning, och sen åker den hem igen.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#5 Tycker jag med. Det är högst ovanligt att man som tikägare lånar ut sin tik så där. Jag har en tik och henne skulle jag aldrig låna ut. Jag tycker att man lånar en hane till parning sen får man bestämma sins emellan hur man betalar det, antingen med en valp eller en summa per levande valp.
Tror också det kan bli svårt att hitta någon som vill låna ut sin tik under sån lång tid. Om hanen åker till tiken handlar det om någon vecka högst medan ägaren till tiken blir av med sin hund 4-5 månader.

#8 Nej inte alltid, jag har ofta vart med om att hanen åkt till tiken, men oavsett vilket så har det bara varit just under parningstillfället och sedan har de åkt hem till sina respektive hem igen direkt parningen är avklarad.
Tror det kan bli extremt svårt att hitta någon som vill låna ut sin tik till avel om tiken ska vara borta under hela dräktigheten & valptiden.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
9 jaså jag har fattat det som att nästan alltid åker tiken till hanen. Nu har vissligen en hane vart för parning hos uppfödaren men hon o hanägaren/uppfödare själv är vänner. Men jag tror det är lite ovanligt att be iaf en hane åka 40 mil för para en tik. Jag vet att jag läst i en bok att tiken paras bäst på hanens hemmaplan med.