Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1750 ggr
Sophey
0

"Det fungerar ju"

Det ar en sak jag ar valdigt trott pa att lyssna pa och det ar nar folk pratar om hund traning och alfarullningar och de kommer med svaret Det fungerar ju eftersom forr behovde de alfarulla sin hund flera ganger om dagen och nu ar det bara nagon gang i manaden/veckan.

For mig ar inte det nagonting som fungerar om du masta fortsatta att upprepa nagonting om och om igen. Om jag maste lara min hund eller nagon/nagonting annat om och om igen att inte eller att gora en viss sak skulle jag borja fundera pa om jag anvander mig av ratt inlarnings metod eftersom jag i princip star och stampar pa samma ruta inom min traning.

Det ar bara vad jag tycker, vad anser ni?

Medarbetare på matlust

AnneN
0

Jag håller med dig, förstår inte varför man ska lära hundarna saker genom att tillfoga dem obehag då de inte gör som vi vill! Att de inte gör som vi vill att de ska beror ju på att vi inte lyckats lära hunden vad det är vi vill att den ska göra.

Har upptäckt att det faktiskt inte är så stor skillnad mellan att lära hundar nya saker och att lära små barn (2-3 år) något nytt och jag hoppas då verkligen att föräldrar inte misshandlar sina barn till att lära sig vad de ska göra och inte göra.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Michaela-N
0

Inget illa menat, men snälla snälla snälla kan du byta till svenskt tangentbord? Det är bara en liten ändring, jag har så svårt att läsa utan åäö….

AnneN
0

#2 Kan vara svårare att göra då hon inte befinner sig i Sverige

_**/Mvh Anne

Michaela-N
0

#3 Ja det förstår jag också. Men har hon Windows så kan man bara installera ett nytt språk

Sophey
0

Jag brukar oftast inte jamfora hundar med andra djur men jag har sjalv lagt marke till att mina brorsbarns inlarnings formaga ar otroligt lik mina hundars. Jag har aven lagt marke till att det finns otroligt mycket likheter hos min fd problemhund och min autistiska brorson vilket ar otroligt fachinerande.

Medarbetare på matlust

AnneN
0

#4 Hjälper inte så mycket om inte åäö finns på tangentbordet!

Nu åter till ämnet!

_**/Mvh Anne

Sophey
0

Jag kan forsoka att klista in AAO vid de stallen som de behovs… Men det blir lite klurigt och segt annars tar jag anda hit min dator fran sverige om nagra veckor Obestämd

Medarbetare på matlust

AnneN
0

#7 Inte är det nödvändigt att du ska behöva sitta och klistra in, tycker att din text är fullt läsbar även utan prickar och då är jag ändå dyslektiker.

_**/Mvh Anne

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker du gör helt rätt att skapa obehag o därmed få hunden tvingad till det man vill skapar ingen glädje alls för varken mig lr hunden. Står vi o trampar och inte kommer någon vart är det ofta jag som hör med en så får jag lite nya tips, ibland är det jag som helt enkelt lär ut fel hunden fattar inte vad jag menar Flört Så jag tar gärna till hjälp av andra för att visa hur jag gör o då ser denna person vad jag gör fel med Cool

Michaela-N
0

#6 Jo?

I alla fall, du behöver naturligtvis inte kopiera och klistra in. Låter väldigt jobbigt…. ;)

Som sagt - åter till ämnet! Och läs dina mejl, Sopheys :D

Sophey
0

Det som ar mest tragiskt med dom metoderna ar ju att man oftast behover forsatta att alfarulla sin hund livet ut "men inte lika ofta".

Jag vet bara mina foraldrars hundar som blivit alfarullade och allt som kommer med san traning och de behover fortfarande typ alfarulla hundarna medans mina hundar varav en aldrig blivit tranad pa det viset inte ens har i tankarna strikt rangordning, ta over ledarskap och annat utan jag tror att hundarna forsoker att ta over ett s.k ledarskap for att personen som tranar pa det viset helt enkelt lar hunden att i den har familjen finns det ett ledarskap som man maste forsoka att ta over!

Nu leker jag endast lite med fantasin men det ar ungefar pa det viset jag uppfattar skillnaden mellan hundar som blivit tranade pa de olika visen.

Medarbetare på matlust

isafisa
0

En liten input fråga för mig som inte är jätte insatt: Vad är alfarullning??

AnneN
0

#12 Alfarullning är när man lägger omkull hunden på sida/rygg för att visa vem som bestämmer

_**/Mvh Anne

Michaela-N
0

Jag kan säga att jag själv gjort det några enstaka gånger när min hund bitit mig, ett sånt beteende tolererar jag inte, och då får ni komma med vad ni vill, att det är fel metod etc, men eftersom det har funkat och han inte gör så längre så tycker jag faktiskt inte att det är så farligt.

[Zorita]
0

#14 det har jag också gjort, precis i början då min adopterade hund gjorde sådant. Om han morrade åt mig eller bet åt vår andra hund blev det en hård tillrättavisning och det tyckte jag var ok. Just för att visa att det verkligen inte var någonting som tolererades. Han slutade med sådant ohyfs efter bara några få tillrättavisningar, och nu efter sex månader har han aldrig gjort liknande igen.

Arrowhead
0

Jag tycker inte att de är nåt fel med de, brukar göra så på min tik när hon inte lyssnar på mig ^^

Karmatarerskanise
0

Föredrar att ha en bra relation med min hund, så nej, inga metoder som skapar obehag användes här. Behövs inte!

Anibaz
0

Ni som alfarullar, ni tycket det är okej nu när era hundar slutar upp med dumheterna men vänta bara tills ni gör det med en hund som inte tolererar det beteendet utav er och svarar upp. Då är det inte lika roligt längre.

Och att alfarulla en så liten hund som din, Michaela, det får mig att undra hur liten din hundkunskap är.

MoaW
0

alfarular absolut inte min hund även fast det hänt att han morrat åt mig, bitit mot mig, eller varit påväg att flyga på en annan hund. Detta (delvis) för att dessa saker beror på osäkerhet, och då har jag absolut ingen anledning att alfarulla hunden och skapa ännu större obehag. Visst kanske det ungerar för stunden, om man har en såpass vek hund att man kan bryta ner den. Men min hund skulle svara upp, och sedan litar han inte på mig mer.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Michaela-N
0

#18 Menar du att det skulle vara mer okej för att hunden är stor? 
Det ger mig samma fråga, hur mycket kunskap har du i ämnet hundar egentligen?

Michaela-N
0

Dessutom - en hund som inte gillar läget och finner sig i att den är lägre i rang, en sån hund är det ju något fel på…

Karmatarerskanise
0

#21 En hund ska inte BEHÖVA finna sig i att man rullar den, trycker ner eller på annat sätt skapar obehag. Det är aldrig fel på hunden…

Anibaz
0

Jag kan till viss del förstå när det gäller större hundar som det inte går att bara knuffa bort. Måste man alfarulla en hund på 4-5 kg så kan man inte ha nämnbärt mycket innanför pannbenet.

Alfarullningar har ingeting med rang att göra när det gäller människa-hund, du bygger bara upp en osäkerhet hos din hund. Som människa kan man aldrig göra sig till en flockledare på samma sätt som vargar gör i det vilda.

Man ska inte förmänskliga djuren, men precis lika lite ska man inbilla sig att kommunikationen mellan hund och människa fungerar som mellan hund och hund.

Michaela-N
0

#22 Varför inte?

#23 En osäkerhet, om det blir så så blir det. Men jag tolererar inte ett sånt beteende, och han är allt annat än osäker.

Jag ser fortfarande ingen anledning till varför man inte kan göra det bara för att hunden väger 3kg. Det är fortfarande en hund. Hur hade jag annars gått tillväga? Du har inte sett hans anfall…

Absolut, det håller jag med om. Men vad har det med det här att göra, mer än att jag är mån om att vara flockledare i det här sammanhanget?
Man  behöver inte vara dominant mot sin hund, däremot ska det finnas en tydlig gräns på vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet.

Karmatarerskanise
0

#24 Varför en hund inte ska behöva ta emot obehag?
Behöver jag verkligen svara på det? Förvånad

För att det inte behövs och för att det är hos oss det brister då vi måste ta till sådana metoder. Våra djur ska inte lida för vår okunskap.

Michaela-N
0

Jag vill bara påpeka att ämnet alfarullning är ett hett ämne, var goda och tänk lite extra när ni skriver så ingen blir ledsen. Glad

Michaela-N
0

#25 Jag tycker gott och väl att min hund kan få ta emot lite obehag då, om det är så att han biter upp hela mitt finger så det börjar blöda. Jag vet inte riktigt vad för annan metod man ska använda om man inte på något vis ska säga till honom att man inte gör så.

[Zorita]
0

Håller med. Jag gjorde inte riktigt alfarullningar i den bemärkelsen att jag plattade till honom för att visa dominans. Jag tog tag i honom och sa till på skarpen för att visa att man respekterar sin familj och flock, och att det inte är acceptabelt att göra utfall på de andra medlemmarna.

Detta för att han var en 30 kgs fd gatuhund i tonåren som hade levt själv hela sitt liv, aldrig i ett hem.  Han fick alltid massor med gos efter tillsägningen.

Om han inte varit så stor och stark och jag varit lite bättre hade jag inte gjort det. Nu kör jag klicker helt igenom. Men det fungerade i den bemärkelse att han slutade och för mig räckte det med kanske 3-4 korrigeringar totalt och har inte behövt upprepas på 6 månader =) Det var en nödlösning för att hålla ställningarna som backades upp med att börja träna på riktigt med klicker. Så ja, det är en nödlösning, aldrig en hel lösning, och ska inte ha något med dominans att göra är min åsikt =)

[Forest]
0

Inte konstigt att en hund biter än om man visar så lite respekt mot sin hund. Tycker man ska läsa på lite mer om hundar innan man tar till såna medel som skapar obehav själv fattar jag inte alls vitsen med det.. Vill man ha en trygg hund o dessutom tänka vi är ett team så hmm ja fattar inte hur tänker du då Michaela-N?  En fråga vad har du vunnit över detta har han sluta bita dig?

MoaW
0

#27 men om din hund biter upp hela ditt finger borde du kanske fundera över varför den gör så, innan du agrerar, för att inte förvärra problemet

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Michaela-N
0

#29 Jag tycker det är hunden som ska visa respekt. Därför gjorde jag en sådan och höll kvar tills han lugnat ner sig.

Han är inte otrygg, I can tell. Han blev bara förbannad över att jag skulle fånga honom mitt när han hade så roligt.

Ja det har han.

Karmatarerskanise
0

#27 Tänker inte kommentera mer då din syn är så främmande för mig.

Michaela-N
0

#32 Okej

Workingdog
0

För mig är alfarullningar helt uteslutet! Jag och min hund är bästa vänner. Vi är ett team! Det är inte jag och sen hunden utan det är VI! Vi samarbetar och gör det som fungerar bäst för båda.

Om man har en sådan relation med hunden faller det självklart att hunden inte ska visa dominansbeteenden, och inte jag heller för den delen! Jag anser mig inte själv som ledare direkt över min hund. Utan som en kompis! Visst finns det regler, men då är det inte något obehag jag skapar för att visa detta. Utan om hon tex inte får vara i köket när vi äter, då ska det vara roligare att vara utanför köket vid den tiden!

Jag tror faktiskt inte ett skit på att om hunden går före ut osv så har hunden tagit över och visat dominansbeteenden.

Jag har ALDRIG haft problem med min hund att hon har försökt göra något och något dominansbeteende. Och jag har den relationen med min hund som jag beskrev ovan.

Det är min åsikt och jag är och kommer alltid att vara emot något som skapar obehag hos hunden!

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Michaela-N
0

#34 Så vill jag också ha det med min hund!

Men jag kan påpeka att det har hänt två-tre gånger, och då är det när han får sina mördaranfall… Då vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Så gör han i alla fall inte längre.

[Forest]
0

34 håller helt med dig Glad

Workingdog
0

#31 varför fångade du honom när han hade roligt? Varför var du inte roligare själv? Det är just det som allt handlar om! DU ska vara roligare än ALLT! Det är SÅ man får en bra relation med sin hund. Att gå in och bara ta hunden, det leder väl egentligen ingen stans? Han är fortfarande exalterad och när du håller fast honom så blir han så exalterad att han biter!

Redan långt innan kunde du förhindra detta, och därmed förhindra att du skapar ännu mer obehag hos honom. För som sagt så ska DU vara roligare än ALLT annat!

/Mvh Jennifer

Michaela-N
0

#37 Han sprang bort, och jag fångade honom i halsbandet. Ingenting var roligare då än att springa runt.

Workingdog
0

#38 det är just det, det fanns något roligare! Du måste ju bara hitta det. Om du hade sprungit allt vad du kan åt andra hållet. Utan att stanna, hade han då stannat kvar där och inte kommit till dig? Det är inte många hundar som gör det.

Det finns alltid något som gör att man kan få hunden att tycka att en själv är roligare. Det gäller bara att ha fantasi fantasi och pröva! Skita i om man ser löjlig ut, utan bara vara roligare än allt annat! :)

/Mvh Jennifer

Michaela-N
0

#39 Kanske hade det fungerat. Som sagt, det hände för länge sedan och nu har vi inga problem längre med att ha honom lös.

[Zorita]
0

#27 har du läst något om counter conditioning? Kan mycket väl vara så att alfarullningarna faktiskt bidrar till bitandet i fingret.

Håller med, det handlar inte om dominans. Som jag sa, i mitt fall var det en nödlösning för att få honom att sluta göra anfall mot min andra hund. Tror en hund alltid kommer att se människan som "ledare", men man kan välja att vara en klok sådan som uppmuntrar eller en hård som trycker ner.

Ska också tillföra att det inte orsakade honom något riktigt obehag i min mening. Jag höll honom löst och fint och gosade. Sen sista gången jag behövde vara skarp med honom har vi varit bästisar. Nu är han ett snällt monster som enbart klickertränas.

Michaela-N
0

#41 Troligtvis inte. Eftersom när han bet mig för första gången hade jag inte gjort det tidigare.

Emaljoh4
0

Om man vill skriva ÄÖ så kan man först trycka in ¨-tecknet och sen t.ex o för att få ö. Det gjorde jag när jag hade ett norskt tagentbord. Glad

Tycker inte man behöver alfarulla sin hund, finns andra sätt!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Zorita]
0

#42 han kanske fångade upp lite av din stress och blev rädd?

Men om det var länge sen kan du ju bara rycka på axlarna och gå vidare. Det gjorde jag, och nu behövs inga fysiska tillrättavisningar. Enda bestraffningen han får är att leken tar slut, och den tycker han är jättehård! Annars får han bara belöningar och gos.

Just nyss när vi var ute i parken bet han till riktigt hårt (lite uppspelt idag visst). I början hade jag nog varit lite rädd och kanske skrikit till. Nu satte jag mig ner på bänken utan ett ljud och tänkte: "nej såhär kan vi ju inte fortsätta, imorrn kommer vi tillbaka med rått kött och övar lugnare lekar".

Så får man en bästis tror jag =)

AnneN
0

Vill påminna om att hålla en god diskussions ton och diskutera sak, inte person.

/Anne, sajtvärd

_**/Mvh Anne

Sophey
0

Emaljoh jag har letat efter den tangenten da jag anvander mig av det systemet i Sverige nar jag inte har tillgang till min svenska dator med svenskt tangentbord men den tangenten finns inte har. Gråter

Det ar ju sa att alla har olika asikter angaende traning och det kan vi inte andra, jag kan erkanna att jag tycker inte att man ska alfarulla efter mina erfarenheter av den sorterns traning och den skillnaden jag ser pa mina hundar och resten av min familjs hundar och nar folk sager att vi manniskor inte ska trana som hund+hund men det har val inte nagonting med alfarullningar att gora eftersom en varg eller hund inte alfarullar varandra sa att alfarulla…

Medarbetare på matlust

Kalli
0

Jag är inte alls för att alfarulla hundar och tillhör inte C.M. anhängare men det absolut största problem jag ser med alfarullning är att en klar majoritet av alla människor bara gör det för att de sett det göras på TV. Ett TV-program som till och med säger att man inte ska göra det man ser på programmet själv utan att ta kontakt med en kunnig hundtränare.

Jag antar att Alfarullning (även om jag inte ser poängen med att överhuvudtaget göra det) ska vara en sista utväg. Inget man gör till höger och vänster för att bli "flockledare. Tyvärr har jag råkat ut för människor som alfarullar sina hundar för såna saker som att de drar i kopplet eller hoppar. Allt i enlighet med teorin att allt hunden gör fel beror på dominans.

En gång fick jag och mina hundar besök om två par små hundar. De var inte aggressiva men tyckte helt klart inte om situationen och skällde ut min stora hund. Efter en stunds skällande utan att ägarna får dem att tystna försöker ägarna alfarulla båda hundarna. Jag har än idag inte förstått vad man tror sig vinna genom att kasta ner två osäkra hundar som signalerar fara på rygg och hålla fast dem.

[Forest]
0

Jag hitta denna på Viktoria och där är det lite alfarulling med, tycker hon är rätt hyffsad på en del saker Viktoria iaf bland de övriga "tvinstruktörerna"  http://www.youtube.com/watch?v=Ha2iukEz2Sc&feature=relmfu

[shanti&luna]
0

#48 Jag gillar Viktoria Stillwell. Hon har bra metoder med mjuk hand.

[Forest]
0

49 Ja, hon tar både hundarna bra och förklarar bra och som du säger mjuk metod anser jag helt rätt :)

[shanti&luna]
0

#50 Jag försöker kolla på hennes program när jag kommer ihåg och har tid. Tänk om alla var som hon och inte som min granne exempelvis som skriver: Kom hit hundj***l. Hon hotar sig till lydnad…Nu har jag inte hört henne sen jag flyttade, men vad jag önskade att jag hade sett det så jag kunde anmäla.