Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 1283 ggr
[iurochskur]
0

pll idag

Om en liten stund så ska Luna pll testas. Det var jobbigt och lämna över henne till uppfödaren, om än för ett par timmar. Jag grät faktiskt på vägen hem…töntigt, jag vet.

Fridaaaa
0

Pll?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

1, http://www.madofi.se/ODIE1/PLLo.htm ögonlysning tror jag det är  

TS Spännande :) är det inte lite tidigt o testa detta? Enja ska ögonlysas snart med men oxå kolla höfter och partella :) tror jag ska hänga på det för jag är nyfiken på testerna görs bara vart med om rönka höfter/armbågar innan

Fridaaaa
0

#2 Aha :) Aldrig hört talas om den förkortningen :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[iurochskur]
0

PLL= Primär Lins Luxation. Hon ska få ta blodprov i halsen och så ska salivprov tas.

[Forest]
0

Hoppas allt går bra gör det säkert :)

[iurochskur]
0

#5 Ja, men jag saknar lilla sessan massor. Hon blir borta till ikväll…

idaah
0

Men när man gör det testet, är det för att hunden har någon sjukdom? Eller för att se om hunden är frisk eller inte?

Men hoppas att det går bra för henne! :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

[Forest]
0

7 man gör detta test så de inte har bärande anlaget (som står i den länken jag länka) det leder till blindhet i vissa fall  vissa raser har man som krav på att ha godkänt test allså de ska vara friska och ej ha bärande anlaget av sjukdomen

[Forest]
0

6 passa på att träna shanti se det som bra för lunna att komma hemifrån med viss träning är det.  Det är ett ont måste så hon gillar vara hos uppfödaren med eftersom hon ska tillbringa antagligen en del tid där med mellan varven. FlörtJag förstår att man saknar sin hund men det hör till när man är fodervärd. Jag ser det itne så farligt men så vet jag oxå att enja älskar vara hos uppfödaren men ack så glad hon blir när hon ser än o är hemma :D

[iurochskur]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här såg Luna ut efter besöket.

[Forest]
0

10 ser ut som de stuckit henne flera gg lr varför är hon randig? Gick allt bra hos vetrinären o hur lång tid för man vänta på svaret sa uppfödaren något om det?

[iurochskur]
0

# 11 3-4 veckor innan svar kommer. Ja dom har nog rakat henne så det gick intill huden. Och jag fick telefon förut att hon blödit vid sticket så troligtvis har dom stuckit och hon slingrade sig.

[shanti&luna]
0

Pll testet visade att hon är bärare….vet inte riktigt vad det innebär för framtida avel på henne.

Michaela-N
0

Om hon bara är bärare är det ingen fara med henne men jag vet inte heller vad det innebär för framtida avel… Googla runt lite :)

[shanti&luna]
0

Det står att man får använda bärare med clear hundar. Men dom ska kollas upp var 6 månad eller en gång om året hela deras liv. Så man kan inte vara säker på om hon utvecklar pll eller inte.

[Forest]
0

jag kan inget om detta vad 17 innebär detta? Jag läste på den länken jag visa från inlägg 2 och tydligen så kan man avla även på dessa (visar vad det står)

Min personliga åsikt är att man inte bör vara avskräckt att göra en bärare/clear-parning. Som det faktiskt står på Animal Health Trust hemsida www.aht.org.uk/genetics_pll.html under "Breeding Advice" - att om man endast skulle använda "clear-hundar" i avel så kan det ha en förödande effekt i form av att skära ner avelsbasen så snävt + att det ökar sannolikheten att "nya ärftliga" sjukdomar skulle poppa upp. För bara en kort tid sen hade vi inte tillgång till det här testet och nu när vi har det så tycker jag inte att det är försvarbart för varje seriös hundägare som tänkt använda sin hund i avel att inte testa den. Sen finns det ju många andra faktorer att ta hänsyn till vid en planerade parning tycker jag, man ska inte heller bara "hänga upp sig" på hundens PLL-status.