Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettpresentation-av-hundar-medlemmar
Läst 1096 ggr
Cassii
0

Ny hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har kikat in här lite då och då, o kommer nu bli mer aktiv! Glad Om en vecka får jag lite tillökning i flocken med en blandis, chi/pap.. Oskyldig Vi ska ha honom på prov först i en vecka och se hur han funkar med mig och min nuvarande hund. Det ska bli jätte kul! Han är född i slutet av 2008, så han är inte så gammal! Glad Jag har planer på att gå en agilitykurs med honom, och se vad han tycker! Finns det något speciellt som jag bör tänka på tills han kommer? Något speciellt jag ska göra när mina två träffas första gången? Finns det något jag borde ha köpt hem? Ser verkligen fram emot detta! Även om min plutt inte är så gammal, så känns det faktiskt bra. Här är den enda bilden jag har än så länge:

Anibaz
0

Det viktigaste är att låta dem träffas på neutal plats. Ta en promenad, låt dem hälsa, leka.

När jag introducerade min tik med min hane visste jag iofs inte att det skulle sluta med att han följde med hem för att stanna, men vi gick iallafall en skogsrunda på ca 3 timmar (det bör inte du göra eftersom din tik är alldeles för ung) sen gick vi in. Två minuter senare rök dem ihop, sen var det bra. Jag måste ha skålarna åtskilda och absolut inte ge dem ben eller liknande nära varandra, då ryker dem ihop. Men annars sover dem tillsammans och leker som om dem aldrig gjort annat.

Min tik är bossen här, och det finner han sig i. Ibland kan han få för sig att testa gränserna men det kommer han inte långt med.

En varsin bädd, olika skålar, nya leksaker och sånt bör du tänka på.

GRattis till nykomlingen och han var ju för söt!

[Zorita]
0

Ta dem på en promenad först och sen till en neutral plats för lek, som #1 sa. Helst ett ställe där den nuvarande hunden känner sig trygg (min tik som var först var osäker för andra hundar i parken, så vi tog dem till stranden i stället exv.)

Se till att ordna många tillfällen för lek och att umgås utomhus i början, det är i leken de lär känna varandra och sätter upp sina inbördes regler.

Jag skulle mata dem separat i början. Min hane snodde ibland från tiken, så hon åt väldigt snabbt och stressat. Nu efter ett tag kan de äta tillsammans utan problem och det snos inget, men det måste man känna efter och pröva efter hand.

Ha kanske lite vatten i närheten om det verkligen skulle bli slagsmål, det är ett bra sätt att dela på dem om det behövs. Och var uppmärksam på att inte ge nytillskottet för mycket uppmärksamhet i början, dela den lika åtminstone så avundsjuka inte ställer till det. Vi fick vara noga med att hanen inte fick gos om inte tiken också fick det, för han ville ha allt i början!

Sen testar de ibland sina gränser där i början. Hanen gick en gång på tiken, och då var vi väldigt skarpa med att säga nej och ta isär. Då bad han först oss och sen henne om ursäkt och sen dess har det aldrig varit gräl.

Ungefär en vecka tog det innan hundarna var avslappnade med varandra, och i början lekte de väldigt mycket. Så ge det tid, såvida det inte blir för mycket bråk.

Grattis till nytillskottet, vilken underbart söt kille!

Michaela-N
0

Vilken sötis! Lycka till!
Så det bidde ingen Sheltie till? Glad

Cassii
0

#3 Jag vet ju inte om de funkar ihop, eller honom med mig! :) Men jag får se efter det tag jag haft honom på prov :) Om han inte funkar, så kommer jag helt enkelt vänta i 1-2 år o då blir det sheltie :p o nästa hund blir oavsett en sheltie (alltså efter blandisen) :)

Michaela-N
0

Ja det får ni ju se först. Men jag tror inte det blir några stora problem, det är ju mycket åldersskillnad mellan dom. Men man får hoppas på det bästa!

Men hur kom det sig då att det blev just denna pys? Glad

Cassii
0

#5 Ja, det får vi! Då kan vi träffas, din är väl typ lika stor :)

Jo, när jag var mindre så hade jag en jätte nära vän, alltså är hon min barndomsvän, hennes syster skaffa en chihuahua/papillon och efter två år skaffade hon en långhårig chihuahua, hon tog Valpar på den långhåriga chihuahuan, träffade alltså dessa två hundar ganska mycket.. jätte trevliga och sociala :) o hon fick en valp från sin syster och nu har hon inte tid med honom och den första hunden, hans mamma dog, o de har inte tid eller råd att ha kvar hundarna, de är inte ens försäkrade.. Så, hon frågade mig om jag visste någon.. Sen tänkte jag lite och frågade min mamma, hon sa ja till provtid och om det gick bra så fick jag behålla honom :)

Michaela-N
0

Aha, rörigt!

Ja de är säkert lika stora, det är många som tror att han är chihuahua/papillon ;D

Snäll mamma du har, en sån vill jag också ha, haha :D

Cassii
0

Ja hon är snäll ibland :p Men efter hur lång tid borde jag kunna lämna honom själv hemma i ett par timmar? o ska jag ha några papper? kan inte så mycket om omplacering och blandras :)

Anibaz
0

Vaccinationspapper, härstamning om han har, ägarbytespapper. Det ska du få med. Precis som med renras förutom stamtavla Glad

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

8 Kräv att han är besiktad innan och att OM du itne ska ha honom så ska du lämna han oxå ny besiktad för att visa att man lämnar tillbaka hunden i samma "skick" :)  vacc papper och även försäkring ska du tänka på, sen även ägarbyte men ska du ha han på prov är detta papper itne så viktigt. Det ska finnas ett foderkontrakt kanske inte så jätte viktigt eftersom ni bara ska ha han på prov i en vecka men iaf :)