Kala fläckar
Smilla har haft två små, kala fläckar på ena frambenet under en längre tid. Hon kliar sig inte mer än vanligt, och jag har tittat på fläckarna daligen så det inte skulle bli några problem.
Men idag när jag hittade klet på hennes hals så drog jag bort det och då följde hud + päls med. Nu har hon en fläck stor som en femkrona på halsen. Det var lite kladdigt så jag tvättade rent och smörjde med helosansalva.
Min fråga är då vad det kan vara. Hon är fin i pälsen, äter och bajsar som hon ska. Pigg och glad som vanligt. Leker och busar med andra hunden och tränar med en ständigt viftande svans.
Kan det vara foderallergi? Eller någon som varit med om liknande?
Tacksam för svar!
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är inget bett hon har fått? Jag vet att grannens hund får alltid kliande små fläckar som sen blir inflamerade och han tappar pälsen. Jag har tyvär ingen aning annars om det inte är ringorm men de ska väl klia lite mer trycker jag men men alla är olika :)
Har pratat med Lena och har mer eller mindre kommit fram till att det beror på fästinghalsbandet hon haft i sommar. Tydligen innehåller det ett ämne som många hundar reagerar på. Tråkigt, tyckte det fungerade så bra… Men Smillas hälsa kommer såklart i första hand. Så ska smörja in med en bra salva och förhoppningsvis går det över 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
2 aha så kan det vara :) vet många hundar som reagerar oxå på fästinghalsbanden av olika slag. Så av med det :)
Hejsan läste ditt bekymmer här och hoppas de är så "smidigt" som fästinghalsband. Har haft hundar som reagerat men att de då satt sig i öronen… Men just det där med att päls lossnade & är geggit kan de då inte vara våtexem? Har haft de på mina rottisar och påminner mycket! Fläckar på benen är svåra att veta kanske finns bild?
Bara en tanke :) Hoppas de blir bättre snart!
Hund med fart Blandis såklart!!
På halsen. När jag gick upp imorse såg jag att det börjat vara och ha sig. Våtexem, kan du berätta mer om det? Hur åtgärdar man det?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Våtexem är ett blött exem. De kommer när man inte torkat hunden väl efter promenader lr utsatts för ordentlig väta. Vissa hundraser är mer känsliga än andra. Min lilla Bosse fick det i somras av värmen och hans tjocka päls.
De är då viktigt att man håller detta tort!! Hunden ska inte få slicka lr ens klia på de. Man kan badda med alosollösning för att torka ut flöcken men i vissa fall så kan man få ett veterinärbesök för att få antibiotika mot de.
Men i ditt fall så ser de yber märkligt ut då hunden är helt hårlös. Din hund saknar även den där lilla skorpan som jag så gärna vill ha där.. Hur gammal är hunden?
#7 Hon är 6 år gammal. Läste att man bör raka ner pälsen runtomkring och hålla det torrt, och badda med alsol. Så ska göra det när jag kommer hem från skolan. Dem övrigs fläckarna, dem på benen, är torra och har varit det hela tiden, men där är det en skorpa så rakar ner även där och baddar. Det på halsen är varigt och lite rött.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Har hon varit utomlands? Min hane har leishmania och får sådana sår på sommaren när det är varmt.
#9 Nej hon har bara varit i Sverige.
Det såg iallafall bättre ut nu efter rakning och rengöring. Håller tummarna på att det ger med sig nu!
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#10 Bra så är det inte det
Många vets känner inte till sjukdomen och att det finns enkel medicin för att stoppa den, och heller inte att den är spridd så långt norrut som södra Tyskland. Så det är bra att tänka på. Men i Sverige är det för kallt 
Håller tummarna!

#6 Det påminner en hel del om fukteksem, har själv vart med om det på hundar och det är viktigt att raka så att det är rakat en bi in på den friska huden så det inte sprider sig och hålla torrt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
tycker också att det ser ut som våtexsem.
King har haft det nån gång och då ser det ut som på #6
brukar klippa pälsen kort, tvätta med vatten för att få bort kletet och sen tvätta med sprit och se till att det är torrt.
går bort rätt fort. iallafall har det gjort det för oss :)
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.
Demodex då? Kan du ju med vara om inte våt/vanlig exem.
Har rakat ner henne, tvättar med lösning för sår. Blev bättre men nu har jag varit borta hela dagen och haft hundvakt, så hon har kliat en del så det varar igen. Ska ordna en krage åt henne.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Hur har det gått? Ha de blivit nåt bättre?
Ja jag tänkte med på demodex men pga åldern så känns de inte som att det är de heller. demodex brukar komma i unghunds åldern och försvinner antingen av sig själv lr med medisin OM det inte är fas 2 av de då hela hunden är angripen totalt och typ alltid.. som jag förstått d. Hade en rottweiler som fick demo runt ögonen.. först var kan bara kal runt ögonen men efter ½ år sa de ara pang å varigt och skit på stackar. men han har aldrig mer fått d igen.
Svårt att säga. Hon kommer åt att klia så hon river upp det. Men att det kliar betyder ju att det läker så det är ju bra. Ska ordna en tratt.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Blir tokig. Rakade ju ner det på halsen, rengör dagligen men eksemet blir bara större. Upptäckte även att hon "noppat" sig på benet så nu har hon ytterligare ett, mindre men ser inte bra ut. Har rakat ner hela benet och en bit på det andra.
Några tips?
Sabina
www.anibaz.blogg.se

#18 Åk till veterinär! Då det inte blivit bättre av hemmabehandlingen så kan det behövas antibiotikabehandling.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#19 Ska ringa vetten på måndag. Misstänker foderallergi och då måste det utredas så ju snabbare desto bättre.
Sabina
www.anibaz.blogg.se