Fick en förfrågan ang en hund
Vi vill ha en hund till men tanken var inte fören nästa år närmare våren/försommar . Men så fick jag ett mail en som undra om jag kan vara intreserad av en pudelhane på 3 år, trevlig o bra hund. Tror hon är 100% ärlig fick veta att han inte fixar ensamheten så bra. Min man är helt på men jag är lite kluven iaf det är pga könet en hane. Hur ska man göra då vid löptid, en sak är ju säkert man måste ha ett hem där han trivs bra i så han får semester vid vid löp. Kastering är oxå en fundering förståss just bara för slippa risken att tänk om. Men en kastrat blir lika stressade dom vid löp o tikarna lite fjäskiga dom så dom är en står bov med i det dramat :) Hur gör ni som har hane o tik, funkar det? :) Som sagt jag har inte sagt något än till dom men visst blir man lite sugen söt var han o ja han kan faktist passa in bra med.
Min kastrerade hane bryr sig inte om löptikar (med ett undantag som lyckligtvis inte brukar bo hos mig) och blir inte stressad, men alla är såklart individer. Om hanen blir stressad är det såklart positivt om man kan sära hundarna men en kastrering skulle ju ändå förhundra en tjuvparning om det sker en "olycka".
Min kastrerade hane bryr sig inte alls inomhus. Ingen stress eller något intresse. Utomhus kan han försöka rida så det blir att inte ha dem lös tillsammans och hålla koll.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag ska fundera lite på hur jag vill ha det tanken var att skaffa tik o kanske lära mig lite om avel o den biten kanske ha möjlighet om jag vill ta Valpar. Det kan jag stryka helt om man tar en hane, hmm ja man får suga lite på karamellen. Jag har vart lite inne på kanske ta en omplaceringshund en tik men då skulle jag oxå stryka Valpar från planen men det känns så mycket lättare att ha samma kön på båda hundarna :P
1 och 2 var era hanar nu vuxna när de kastrerades och lever dom med tik? Jag vet om flera som funkar trots kastrering det blir Valpar men iaf itne så himmla bra.
Min hane kastrerades tidigt, och har alltid levt med tik. Innan han kom hit levde han med två tikar, och här finns en tik.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#1: Han var 1 år och 3 månader när han kastrerades och lever inte med en fertil tik. Jag har däremot varit hundvakt till flera tikar, även under löp utan problem.
En hane som är kiruriskt kastrerad är inte fertil och kan inte få Valpar, det är liksom omöjligt när man opererat bort pungkulorna. Däremot kan det finnas spermier kvar i "omlopp" några månader efter kastrering och under den tiden skulle det kunna bli Valpar. Kastrerade hundar kan också genomföra en parning (dock inte befrukta tiken) så har man en kastrerad hane som visar intresse bör man såklart vara försiktig.
En hund till kommer till en när man minst anar det. Vi skulle eg. inte ens haft Shanti. Men så gjorde omständigheterna att vi fick frågan om Shanti fick stanna hos oss istället för att hamna i omplacerings rondellen. Och inte kunde vi tacka nej till den söta lilla tjejen vi passat sen hon var 8 veckor (över dagen och ibland över natten).
När vi funderade på hund nr 2 så sa vi direkt att det skulle vara en tik till eftersom vi då slapp lämna bort vid löp. Blir så mycket trixande då. Sen är det ju helt upp till var och en att besluta sig för vad man tror fungerar.
Jag tycker det låter som en bra hane att ta hem, men väg för och nackdelar mot varandra. Skriv gärna upp dom på papper så ser du om det är mera fördelar än nackdelar o.s.v.
Lycka till!
5 jo, det vet jag att det inte blir Valpar men parningen i sig kan orsaka infektion o det vill jag inte, så ne inte en ända parning ska ske.
6 Vi har pratat lite mer nu o jag kommer tacka nej till denna hane just pga han är en hane. Kanske låter lite tufft men det är ju så mycket smidigare med en tik till sen, jag vill inte vara ifrån "våra" hundar i onödan. Även om jag tror att han kan funka klockrent här så ne det blir strul o jag är inte jätte glad i kastrera heller.
Tack iaf för era svar 
Ja jag tycker det är rätt val att tacka nej om ni inte vill ställa upp på kastrering. Det finns flera underbara pudlar därute, håll ögonen öppna :)
#7 Det låter inte tufft, det är bra att du har gett det en extra fundering innan. Du är klok du.
8 Oja det finns massor med trevliga krullisar. Vi är annars inne på ta hem en från tyskland :) en liten valp har bara sagt till den uppfödaren att vi är intreserade av en bat dvärgpudel tik :) Men annars har vi uppfödaren vi kommer välja från eller en omplacering vi får se än har jag inte inbokat iaf någon det är inte fören nästa år vi tänkt skaffa. Allt kan ändras i höst därmed kanske vi stryker valp från planen :) (pga jobb)