Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 2081 ggr
Emmieline
0

håller på att ge upp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

som rubriken säger. jag håller på att ge upp.

Ebba drar snart sönder mina axlar pgd av mina muskler inte håller ihop dom. sen är hon räddare än räddast ute numera. kan knappt göra nått med henne numera. hon skäller ännumera både ute och inne. hon lyssnar inte på mig heller, hon skäller på mig ibland oxå.

vet inte vad jag ska göra längre. tror jag ska leta efter nån som kan ta ebba ett tag och uppfostra henne (för jag kan inte stöta till henne eller hinna fram till henne i tid) så klart så betalar jag för allt. plus dens tid som tar ebba och lär henne allt.

tex

Gå fint i koppel utan att dra
inte skälla på allt
inte jaga katter i koppel eller annars för den delen.(får ont i axlarna när kopplet tar tvärt slut.)
tja dvs allt!

plus mor inser inte att Ebba har problem. Ebba är rädd för ALLT! och jag blir bara ledsenare och lesnare för att jag vet att ebba lider av det.Jag älskar Ebba men jag vet att jag inte klarar av att göra henne bättre.

snälla hjälp mig. orkar inte heller med att mor inte lyssnar så, jag ska inte säga nått till henne än.

(får flytta grpen om den e fel)

Silfver123
0

vart bor du?

fridaas
0

hur gammal är hon? För om hon än så länge bara är valp kan hon ju vara inne i spökåldern, då är ALLT verkligen ALLT läskigt, men då gäller det att ha tålamod, visa att saker och ting inte är farliga, prata med saker, klappa på saker osv osv.

Är hon lite äldre så kan rädslorna bero på att hon är under/överstimulerad, min tik blir ett riktigt nervvrak de gånger som vi inte har rastat henne ordentligt och hon inte fått springa av sig.

Drar i kopplet har vi gjort här med, men så fort hon börjar dra sätter jag henne ner och hon får inte gå igen fören hon tittat på mig, visst en sträcka som tar 5min att gå i vanliga fall, kan helt plötsligt ta 30..
Det kanske kan vara något att testa?

Jag tycker inte du ska ge upp på henne, låter du någon annan uppfostra henne, är det inte säkert att hon lyssnar på dig ändå när du får tillbaka henne, hon behöver bygga upp förtroendet för dig och du för henne, ananrs är det bara en tidsfråga innan ni är tillbaka i samma bana igen.

Balansövningar är ett sätt att bygga upp självförtroende för hunden..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Anibaz
0

Kontakta en hundinstruktör, gå kurser. Utbilda din hund tillsammans med dig. Ni måste bygga upp en relation, att skicka iväg henne hjälper inte för har hon ingen tillit till dig nu så kommer hon inte ha det sen heller.

Emmieline
0

#1 vi bor i vansbro i dalarna

#2 hon är lite över 1 och hon har alltid varit rädd för allt men sen har gått bra ett tag och nu är allt värre igen

Emmieline
0

#3 När ebba är för rädd ute gömmer hon sig under mig eller när nån kommer in till mig så gömmer hon sig brevid mig så nära hon bara kan. som om jag kan skydda henne.

Emmieline
0

#2 glömde säga, kör så jag med att när hon drar stannar jag sätter henne och väntar tills hon kollar på mig hela tiden, hjälper inte. endagången hon INTE drar är när vi springer. det är för att jag kan komma upp i 15km/h med min rullstol

#3  dom kurser som finns här är på ställen jag inte kan komma till pgd av min stol tyvärr. ska dock kontakta 2 av hundtränarna här i kommunen och höra om dom kan komma till mig ist,

levithedog
0

Vad jobbigt. Vad menade du med att stöta till henne? Är det en lite ängslig hund så är det positiv förstärkning du bör jobba med för att stärka självförtroende. Absolut inte korrigeringar! Detta ökar bara hennes osäkerhet.

Är hon bara 1 år så är hon ju fortfarande en unghund och har långt kvar till hon är "vuxen". Spökåldern kan komma och gå upp till 2 år.

Har du provat ett vgw-sele på henne? Det finns även en billigare, lite enklare trixiesele som även det har kopplingsringen fram.

http://www.hundfyren.com/text1_16.html

Försök att ta kontakt med en hundtränare som kan ge dig lite privatträning baserad på mjuka metoder. (Som du kanske redan jobbar med :) )

Anibaz
0

Jag har ett liknande sele som #7 tipsar om. Det heter EasyWalk Professional och kostar runt 150 kronor på djuraffären. En gudagåva!

Emmieline
0

jag har testat att igronera hennes dåliga "sida" och har belönat hennes bra "sida" men hon blir bara värre då när jag igronerar hennes dåliga saker. som att skälla inne och när jag inte bryr mig går hon och skäller på mig ist.

#7 ska testa den=) tar och beställer en direkt. väntar på en klicker jag köpte för 2 veckor sen.

har köpt en klövjeväska och se om jag kan få henne att asosiera den med posetivt(hur vet jag inte dock)

Emmieline
0

#7 ehm. storllek 1-1.5 e det small eller xsmall?

Emmieline
0

hmm hur beställer man det där xD

levithedog
0

Prova att ringa Anna på Hundfyren så kan hon hjälpa dig med storleken och hur du ska mäta och beställa. :)Här kan du beställa annars, de verkar även ha trixie promenadsele som är billigare, kolla bara att det inte är den som går ner mellan frambenen utan bara har ett band över böstet. Den andra kan ge obehag.

http://www.hundteametswebshop.se/vgwbalte®-extension-p-400.html

Jag tänker nog mest att du inte bara ska ignorera utan faktiskt arbeta aktivt med tex skällandet. Om du tex vet vad hon kommer att skälla på eller lär dig att läsa hur hon ser ut (kanske "fryser till" lystrar osv) strax innan hon börjar så är det där du ska gå in. Avled med godis eller om hon kan ett trick som att sitta på kommando. Hon sitter eller kommer eller vad du nu använder och får massor av godis och beröm. Ett mål kan vara att hon ska titta på dig, söka kontakt, istället för att börja skälla. Att skälla är oftast ett sätt för hunden att säga att den vill öka avständet till det den har reagerat på, som en annan hund. Om du kan få henne att istället söka kontakt med dig. Tänk på att öka avståndet till det hon skäller på utomhus. Om hon tex ser en annan hund, backa/vänd om öka avståndet och ni kommer att hitta ett avstånd där hon är bekväm. Massa godis och beröm när du då fått kontakt igen.

En annan sak som kan vara bra att arbeta mycket med är rena passivitetsövningar. Gå ut till en park el dyl och bara sitt och titta på andra hundar och människor. När hon tittar på dig, godis/beröm. När hon lägger sig eller slappnar av massa beröm. Om hon bara skäller, välj ett lite lugnare ställe. Första gången kanske hon är lugn 3 sek nästa 1 min. Det är bara att fortsätta och ha tålamod.

Lycka till!

levithedog
0

#9 Det kan ju vara så att hon vill ha din uppmärksamhet och ditt stöd. Det värsta som finns är ju att bli ignorerad och inte sedd. ;)

Vad händer om du tar upp henne istället och ger henne uppmärksamhet, fast på ett positivt och lugnt sätt? Arbeta med ett tricks som du kan be henne om för att avleda.

Klicker är världsklass! :)

Emmieline
0

kan ej lyfta henne pgd av min muskelsjukdom. så jag håller på att lära henne ordet upp upp som betyder sätta tassarna på mina ben så jag kan klappa henne .

Satt och pratade med en ägare till en svart hund(Ebba är livrädd för svarta hundar) och ebba skällde och "ylade" och osäkerhets morrade. så jag satt henne brevid mig och pratade med dom samtidigt jag pratade med ebba med kroppen och varje gång hon kollade på mig och inte morrade elelr skällde så berömnde jag henne och gav henne godis. till sist så kunde Katla röra sig utan att hon skällde men hon morrade i stället väldigt mkt, ska börja använda hand tecken ist för rösten så det kanske funkar . det var ett tips av Katlas ägare . för katla är omplaserings hund som har haft det svårt och lyde inte alls innan=) får se om det fubnkar på Ebba=)

[Zorita]
0

Jag skulle aldrig rekommendera detta om jag inte trodde att du var i verkligt behov och att du är villig att läsa på innan. Men testa halti. Min syster som har fått axeln ur let använder det för famlijens hund. Lär både dig och hunden att använda det. Sele som sitter framtill fungerar liknande, men i mina fall har det krävt en sidorörelse som inte är möjlig i rullstol. Använd INTE halti om hon gör snabba utfall, utan endast om hon drar konstant. Läs på och använd väl så det inte blir skador Glad

Jag tror inte någon annan kan ge henne självförtroende än just DU. Vissa hundar är självsäkra förutom med vissa personer. Hur agerar du när hon är rädd? Denna fråga endast för att hjälpa… min tik var väldigt rädd för sopkvasten tex. Om jag hade varit typ: "ooh men den är inte läskig" tror jag hon fortfarande skulle vara rädd. Jag ignorerade och sopade nära henne. Så ignorera och bifoga tanken "detta är inte läskigt alls". Hundar är tankeläsare, glöm inte det! Om du känner oro för att hon blir rädd så blir hon det.

Hoppas verkligen det ordnar sig, jag hjälper så mycket jag kan. PMa mig om det behövs. Att sända iväg hunden ger mer osäkerhet, så antingen jobbar ni på det eller så fundera på omplacering. Det är hårt, jag vet, men jobba på er kommunikation så tror jag ni hittar tillbaks till varann!

AnneN
0

Om du letar på immi.nu så har de 4st hundpsykologer/instruktörer runt om i Dalarna

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har haft evighetsdragande hund Enja var asjobbig  tills jag börja med klicker och har godare godis med mig. Bara börja med säga Enja varje gång hon reagera klick-belöning. Sen höjde jag ribban till varje gång hon titta på mig klick-belöning. Efter detta höjde jag igen (OBS då ska de andra 2 funka bra) så börja jag belöna fotgång klick-belöning (går lite till) klick belöning osv osv. På detta sätt börja enja gå fint det är ytterstsällan kopplet blir stramt det är bara när hon är bajsnödig hon har lite brådis. Max 1 vecka tog detta så från vara asjobbig till gå fint Glad  tror det var närmare 4 dagar.