Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundmat
Läst 2318 ggr
[nataschaj]
0

Frukt & Grönsaker

funderar på en grej med detta. Vissa hundfoder har frukt och grönt i stället för spann (teste of the wild har det)

Men för mkt äpplen osv är ju inte bra?Har ja läst men minns inte exakt, förutom syrat??

Morötter är ju bra. Rödbetor ska ju med  vara bra

Men tomater hallon blåbär? (blåbär ska la va nyttigtpå ett sätt har ja för mig)

Sötpotatis? till vilken nytta?

Ärtor??

Finns de nån artikel om detta som man kan läsa vad som e bra och inte bra?

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hoppas du får svar för jag vet itne men ger detta foder till Enja just nu men det är inte mycket hon pillar i sig av det heller men iaf lbättre än inget alls som med orijen som hon totalvägrar röra just nu igen.

[nataschaj]
0

Ok.. Hoppas nån vet och kan svara… för personligen gillar ja inte att de e äpplen i.. morötter kan ja gå med på. men inte mer än så. Ser ingen mening med att ha sånt i..

[Forest]
0

2 fast vad är det för farligt med blåbär? eller tomater? det äter nämligen enja o väldigt många andra hundar oxå som jag känner :) Är vi hos uppfödaren så äter hundarna jordgubbar,körsbär,hallon,smultron ja alla ogiftiga bär eftersom de tycker om dom. Jag fick hejda dom när de börja på ta alal jordgubbar så vi skulel få några på bakelelserna jag hade gjort Flört

[nataschaj]
0

Nej farligt är de inte.. till en viss del är de nyttigt, men för mkt är inte bra, men ja anser inte att hundar behöver ha de i sitt foder. Då är spannmål mkt bättre efter som de är de vilda djur också äter. Eller att man blandrar de med frukt å grönt å då blir de exakt de vilda djuren äter.

PetraKarin
0

Nja, jag ger hellre ett foder med grönsaker och frukt istället för spannmål. Men det är ju tyvärr svårt att hitta för ett okej pris så min får idag foder med ris i.

Vilda djur äter inget spannmål.

Hundar har ingen egentlig nytta av att äta spannmål, det fungerar som bulk och billig utfyllnad i hundfoder.
Grönsaker och frukt däremot behöver de få i sig en del.

[nataschaj]
0

Råddjur älg osv äter spannmål. harar äter det med. Så jo dem får i sig det hur som.

Men ja ser varken bu eller bä. Men just frukt, vill ja inte ha i min hunds mat. viss mån av grönsaker kan dem få.

men nu vill ja veta vad för frukt och grönt dem kan få, och till vilken nytta samt mängd.

PetraKarin
0

Du kan ge i princip alla sorters frukt och grönsaker med undantag för bland annat lök och vindruvor (även russin).
Bönor och ärter kan även vara bra att undvika.

Frukt, grönsaker och spannmål är främst för hundens mättnadskänsla och få ett foder som är lätt och billigt att tillverka men det är klart att hunden får i sig en hel del näringsämnen.

Så länge hunden inte blir dålig i magen och får i sig den mängd protein, fett och mineraler den behöver kan du ge större delen av fodergivan grönt.

Ett tips är att läsa bland artklar och trådar på barf i fokus. Där finns många med goda foderkunskaper.

[Forest]
0

4 vargar äter oxå bär när det är den årstiden. Själv anser jag att spannmål inte är så välkommet heller som bukfyllnad o verkligen inte majs. Dok ser jag inte vargen går o knaprar olika sädeslag åkrarObestämd  Det älgar och annat vilt äter är inte vete,korn så man kan säga det får vargen i sig genom älgens/rådjurens/harens magar.

Maja2
0

#6 men spannmål som redan är processat och spjälkat är en helt annan sak.

lizton
0

Vilda vargar äter frukt, bär, svamp, gräsätarnas avföring och också innehållet i gräsätarnas magar. Äpplen finns på gamla torpställen i tex Begslagsskogarna och också på utfodringsställen för rådjur. Många hundar älskar äpplen och äter massor av dem och mår bra. Jästa äpplen i överflöd kan ge magknip och om hunden inte är van så ska den inte äta för mycket.

Äpplen är ett av det nyttigaste som finns och pektinet i äpplenas skal skyddar mot cancer i mage/tarm. Äppelkärnorna innehåller lite av ett ämne  som i stora mängder inte är bra. Kärnorna sväljs i regel hela och då frigörs inte ämnet. Den lilla mängd som finns i kärnorna kan knappast påverka på något sätt. Jag har aldrig sett någon varning för kärnor någonstans. Däremot ofta ""An apple a day keeps the doctor away".

Ärtor tillhör baljväxterna och är mkt rika på vitaminer och mineraler och innehåller långsamma kolhydrater. Baljväxter är ett av de nyttigaste som finns. Något måste finnas för att binda en torrfoderkula och ibland finns ärtor med som en mindre del. Jag tror att det kanske är svårare att binda en kula med än tex spannmål och därför är det aldrig mycket av ärtor i ett foder.

Jag tycker det är bra med naturliga vitaminer/mineraler som finns i frukt och grönsaker och inte bara de syntetiska. Naturliga vitaminer tas upp lättare.

Äpplen, bär och ärtor  har lågt GI och torrfoder som har det är torrfoder med långsamma kolhydrater. Långsamma kolhydrater gör att hunden känner sig mätt längre och det ger också en jämn utsöndring av insulin. Motsatsen är torrfoder med snabba kolhydrater som vitt ris, vitt vete och majs. Dessa ger blodsockerrusningar och stor insulinutsöndring och är sämre för hälsan. Det kan göra hunden fet och stressa känsliga hundar. Det sämre för hjärta, kärl och ger en ökad risk för Diabetes.

[Forest]
0

10 se där :) trevlig info du kom mrd :)