Godmorgon 7/9
Nja, godmorgon är det väl knappast…hittade löss i dotterns hår igår och nu tycker jag att det kliar på hela mig. Finns det nåt äckligare än parasiter och äckel? Blä. Så idag är barnen hemma så vi alla kan göra en lus behandling.
Jag skäms absolut inte över att säga att vi fått löss hemma, för det beror inte på hur skitig man är utan hur ren man är. Löss trivs faktiskt bäst i rentvättat och rent hår eftersom fettet i ett smutsigt gör det svårt för dom att fästa sina ägg.
Löss sprider sig enbart via huvud till huvud kontakt och inte via lakan och annat. Bra och veta.
Annars idag står det mysdag på schemat eftersom det öser ner ute…och inte vill man gå ut med lusmedel i håret. Haha.
Bjuder på bild av en fin liten äckel lus. *ryser*
Ojdå vad jobbigt, men grattis till bra hygien får jag säga ;)
På "min" förskola (där jag jobbade i 2 år) fick vi ibland lusperioder efter loven (det är då dom vanligen härjar) fick vi kämpa med att informera föräldrarna om att det inte är deras fel att barnen får löss men det är viktigt att de håller barnen hemma tills hela familjen är garanterat lusfria. Vissa föräldrar tyckte det var så skämmigt med lös att de skickade barnen till dagis ändå vilket såklart resulterar att de glatt hoppar (kryper) mellan ungarna.
#1 Ja jag valde att ha barnen hemma idag för att döda lössen. Sen får dom gå till skolan men gärna undvika närkontakt med andra barn under någon vecka. Behandlingen ska vara en engångsbehandling, men man ska ändå hålla koll kommande vecka. Ja, hygienen är för bra här eftersom lössen trivs…haha.
Blir besviken på föräldrar som skäms och hymlar om löss…för det gör ju att ingen vet vart dom kom ifrån.
God morron!
Trist med löss. Hade vi när jag i skolan (0-6), på den skolan fick vi det i omgångar. Men det spreds pga folk lånade varandras mössor osv.
Idag är det regnoväder här. Sitter med en jättekelig katt just nu i famnen :) Han gillar inte heller vädret
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag ska ut en sväng med vovvarna i ösregnet…dom kommer inte vilja gå.
#2 Det låter ju bra! Ja sådana engångsbehandlingar ska fungera men inte om det är det enda man gör, de kanske försvinner från ungen men kommer lätt tillbaka igen om man inte byter lakan, tvättar kläder, behandlar hela familjen :P
Här regnar det inte just nu, hela dagen igår dock. Men vädret är ändå inte så inbjudande så det blir nog mer inne- än uteträning idag…
Godmorgon, eller snarare god eftermiddag ;) Har hunnit vara ut med Jessi en sväng med miljöträning på torget och sen en massa bus på forbollsplanen ;) Skönt att det inte regnar här just nu!
Här är det en riktig skitdag, rent ut sagt. Inatt hostade jag så mycket att jag började blöda näsblod och hostandet har inte lugnat sig det minsta. Hostar så jag får ont i axlar och skulderblad.
Som grädden på moset regnar det och jag har feber, så den här dagen får gärna gå och gräva ner sig någonstans.
Hundarna är iallafall lugna trots dem kortaste promenaderna i världshistorien, dem ligger här i sängen med mig och sover.
Sabina
www.anibaz.blogg.se

Idag har jag inte haft mycket fritid alls tyvärr!
Hade fys idag på idrotten och efteråt kunde jag kanppt röra mig, hade skitont i ryggen. Men valde att stanna kvar annars missar man hur mycket som helst. Så ja jag åkte hem halv 5 då vi var kvar i 1 ½ timmer och jobbade med Politisk Styrning inom HÅllbar Utveckling. Världens tråkigaste och jobbigaste ämna…..
Sen har jag tagit det lugnt då jag fortfarande har ont. Lexpex har fått sig ett träningspass och Tyra har fått köra lite grann hon med.