Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 2244 ggr
Emmieline
0

Åh nej. osäker hund

jaha, då är det bevisat, Ebba är barn osäker… hon biter dom i näsan om dom kommer för nära. va tusan ska jag göra? är så orolig för vi har små barn i familjen, och små barn vid mig utan för min lght. hur ska jag få henne att inte bita barn och få henne barnsäker? inte nog med att hon är rädd för andra hundar, och vill jaga katter och cyklar och "valla" andra människor som jag håller på att jobba med, så är hon så osäker på barn att hon biter dom i näsan eller andra ställen som hon kan nå. va ska jag göra?

[Lava&Zorro]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Prova med att ha hunden vid dig och be barnen sätta sig och låta din hund gå fram och lukta så hon vet att det är småbarn och att dom bara vill leka.

hunden kanske blir rädd om barnen kommer jättesnabbt fram ovanfrån och "dyker" vid huvudet på din hund. när jag var liten så var jag med om det och det var mitt fel för att jag kom rakt ovanfrån direkt ner framför Bellas huvud (hunden).

Så det skulle vara mitt tips :)

AnneN
0

Att hundar är osäkra på små barn är inget ovanligt, det beror ofta på att barn har ett lite annat rörelsemönster och kroppspråk än vad vuxna har och yvigare/tvärare rörelser. Är hon då dessutom redan lite osäker mot andra saker så är det inte alls konstigt att hon även tycker att barn är otäcka.

Mitt tips är att börja med att träna på avstånd där hunden känner sig trygg och lär barnen i din omgivning hur de ska bete sig om de vill komma nära din hund.

Velvet var ju rädd för allt och alla när hon var liten och henne tränade jag genom att sitta tex i stan på en bänk och bara sitta där helt tyst och avslappnat (läste en bok) och så fort hon slappnade av så pass att hon la sig ner självmant så fick hon lugnt beröm och godis.

Om någon ville hälsa så fick de göra det på hundens vilkor = sätta sig på huk med sidan vänd mot hunden och blicken vänd åt ett annat håll med ena handen utsträckt mot hunden med gott hundgodis. Sedan fick de vänta tills hunden själmant vågade sig fram och tog godiset och hade nosat klart på dem innan de fick klappa henne och då skulle detta ske lugnt och absolut inte uppifrån (tex klapp på huvudet) utan på sidorna eller under hakan för att inte vara hotfullt för hunden.

Du kan även bygga upp hundens självförtroende genom tex enkla nosövningar (spår/sök), balansövningar och dragkamp där hunden får vinna leksaken. Använd mycket beröm och annan positiv förstärkning och undvik att fya eller ge fysisk korrigering då är det bättre för hunden med "gör om, gör rätt".

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
0

Den vallar säger du, vad är det för ras och vilken aktivering får den`?

När en hund visar att den inte vill vara nära, så finns det lixom en anledning. Se till att den inte behöver vara nära barn förrän du listat ut vari problemet finns. Är den osäker?  Överraskad? Blev den hårt behandlad? Var hunden och barnet oövervakat?

Emmieline
0

#3 Ebba är coton de tuler/pudel/shih tzu/phalané

och nej dom var inte obevakade, Ebba satt brevid mig (okej nästan brevid mig) och Inez(barnet) gick lugnt fram och ebba utan varning bet henne.

det dumma är att jag inte kommer ner till Ebba's nivå tack vara min rullstol.

har skaffat en aktivitets leksak som heter dog spinner, den är rolig tycker Ebba, och sen "springer" vi varje dag (hon älskar att springa)
hon gillar tycärr inte att ha drag kamp eller springa efter bollar eller dylikt har försökt. hon älskar dock att vara lös i skogen där vi inte möter andra, det vågar jag inte. hon brukar leka med en s&Dgård hund, dom har roligt mest av allt när dom är lösa ute.

[Forest]
0

tycker Anne ger dig bra svar sen låter det lite som att lilla Ebba behöver akterveras kanske lite mer med något annat, låt henne få arbeta med hjärnan det tror jag är bra för henne. Sen har jag själv en hund som itne alls gillar barn men har barn själv lika gammla barn är itne alls så poppis dok biter inte Enja nån men hon vill inte ha något med dom o göra. Vi brukar gå ut på promenad med dottern + vän eftersom dom vill hänga på, dom som har gott med sig ja det är ju barnen under dessa promenader just för att lära henne matte går tomhänt men o vad roligt det var att träna lite med dig oxå Oskyldig Jag har tränat massor men våran hund vill itne andra ska röra vid henne se men inte röra. Helt okej så länge hon inte är rädd jag säger enkelt till henne sitt/ligg beroende på vad vi är/gör

Anibaz
0

Mer aktivering. Promenader och ett spel räcker inte för en hund. Lägg spår, det klarar du av med rullstolen, annars kan du be någon hjälpa dig. Glad

Weight pull kanske? Det bygger upp självfortroendet hos hunden. Vet en som hade en riktigt osäker och feg tik, när dem började med WP blev hunden helt annorlunda. Tog för sig, mycket säkrare i sig själv. Kanske vore något för Ebba?

Emmieline
0

Hmm kan försöka WP. hur fixar man en sån sele?

Anibaz
0

Finns att beställa på internet Glad

AnneN
0

Hittar dessa ställen där man kan beställa wp-selar:

http://www.sportingdogs.se/

http://xitemsswe.webs.com/

http://www.hardcoreharness.se/

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hon&vovvarna
0

WP rekomenderar jag med!!

WP är inte bara att dra saker på en gång utan en god vardagslydnad krävs. Under WP träningar så brukar de vara lydnad inräknat. Många andra hundar finns där oxå vilket blir lite tröttsamt för en hund.=)

Hardcoreharness har jag köpt selar 2 ggr av och är jätte nöjd med dom och servicen man får!.

Du har fått jätte fina tips om träning för barn här:) Men en sak jag rekomenderar är att sitta utanför en skola med hunden men hålla avstånd till en början. Kör så ett tag varje dag men ingen får hälsa på hunden till en början.. Sen kan du efter att du läst av din egna hund låta en hälsa och det med godis i handen.. och så fortsätter du så tills hunden faktiskt förstår att wooow undgar är ju faktiskt rätt coola. men stressa aldrig hunden till något för då är du tillbaks på ruta 1. och säg nej till folk som så gärna vill klappa på en gång i början av träningen.

Hund med fart Blandis såklart!!

Emmieline
0

ska köpa en "loksele" men frågan är vart jag kan köpa dom=/

plus nån som har en bra ritning på en "vagn" som min styvpappa kan bygga/göra (han e snickare Skrattande ))

och hur mäter jag henne så jag vet vilken storlek hon ska ha

Denna kommentar har tagits bort.