Vill inte äta sin mat!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej alla!
Nu är det så att vi försöker att ge Tuva mat men hon vill inte äta det, vi har försökt att blanda i grädde m.m och det funkar bra, men vi vill ju att hon ska kunna äta det utan att vi blandar i något, och då vägrar hon. När Lady och Zindy (dom två gammla hundarna) är vid henne och tigger eller vad man ska säga så äter hon det men knappt.
Så min fråga är hur gör ni när er hund inte vill äta och vad ska man göra?
Det är foder som hon ska gå upp i vikt, som vi ger henne!
Tacksamm för alla tips ni kan ge! :)
Mvh Ida med djuren!
Medarbetare på blandrashundar.ifokus
Min ena är kinkig med mat, men han har bara varit här sen i torsdags så kan bero på att allt är nytt. Men han äter när jag blandar i lite burkmat, men om jag tar ut maten och slänger ut den på gräsmattan så letar han upp kulorna och äter dem. Så gör jag med min tik när hon inte vill äta också, och det funkar fint för båda två.
Grädde är inte bra att ge hundar, det är väldigt fett och många hundar är latosintoleranta. Blanda i en äggula eller något som är bra för henne istället 
Sabina
www.anibaz.blogg.se

Det jag alltid gjort med matvägrande hundar är att jag låter skålen stå i ca 10-20 minuter, har de inte börjat äta då så tar jag bort skålen och de får vänta till nästa måltid.
Viktigt är att inte ge något godis eller annat ätbart mellan måltiderna heller utan bara servera den mat de ska ha på de tider de ska ha dem och äter de inte då det serveras så får de vara hungriga.
En frisk hund svälter sig inte i längden utan äter när den verkligen är hungrig. Men om det pågår under en längre period (några veckor) så skulle jag rekomendera att göra en grundlig undersökning hos veterinär för vill hunden inte äta alls trots hunger så kan den ha något problem som gör att den inte vill äta och det kan vara allt från problem med öronen, ont i halsen, tandvärk, osv till att den kan ha problem som sitter i magen eller tarmarna, eller att hunden inte tål något som finns i just det fodret.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag har en hund som knapt ser åt sin mat bryr sig itne alls om om nån annan äter upp den heller
jag har daltat med allt möjligt tillomed matat henne då är det färskfoder jag ger. Jag har nu efter 1 år lär mig att jag vet att Enja äter när hon är hungrig att dalta är ingen ide, hon rä frisk o har fin hals då vi kolla det hos vetrinären (kolla framförallt totillaserna lr vad katten dom nu heter /halsmandlarna) de var fina och normala. Så varför Enja inte äter är för att hon inte vill helt enkelt. Jag har löst detta genom ge henne lite rå mat så som kyckling,fläsk o fetare "kött" lite fett ska gärna vara på oxå men inte för mycket. Skinnet på kyckling är fet så det får äta köper kycklingklubbor o ger en halv sån omdagen och sen brukar hon äta lite orijen ett par kulor äter hon väl varje dag. Men annars är det färskfoder hon äter mest när hon är inne i en ätarperiod. 20 minuter har hon på isg att äta sen tar jag in det i kylen med påse omsig. Erbjder den innan man går o lägger sig o äter hon inte då kastar jag det ibland ger jag det till fåglarna ute.
Tack alla för erans svar, denna mat som hon äter nu den provade vi att ge henne när hon var valp (hon är 1 år nu), och då åt hon inte den heller. Men hon har blivit bättre sen hon var valp att äta denna mat.
#1 Så bra att du sa det om grädde för att jag hade ingen aning om det! ^^
Mvh Ida med djuren!
Medarbetare på blandrashundar.ifokus
Om hunden tål mjökprodukter är det inte farligt att ge lite grädde. Vispad grädde innhåller mycket luft och det går åt väldigt lite att toppa fodret med. När min tik äter sämre inför löp blandar jag ibland med vispad grädde och allt äts upp med god aptit. Hon är van vid mjölkprodukter sen valptiden då hon fick A-fil av sin uppfödare.
Om din hund inte blir dålig i magen av grädde är det ingen fara. Grädde ska vara bättre än mjölk, men jag minns inte förklaringen till varför.

Molly har alltid varit väldigt dålig på att äta. Innan vi skaffade cockern kunde vi ha framme torrfoder så hon kunde äta när hon blev hungrig, men det är en omöjlighet nu. Hon är väldigt undergiven gentemot de andra hundarna och väntar ofta med att äta sin mat tills de har ätit färdigt sin. är man inte med då, äter de upp även hennes och hon blir utan.
Jag bjuder henne till bords med upprepade och tydliga Varsegod samtidigt som jag visar på maten och berömmer när hon luktar på den eller börjar äta. Det brukar fungera 9 gånger av 10. Vill hon inte äta den då, plockar jag undan den och hon får vänta tills nästa mattillfälle. Ibland säger hon till att hon vill ha maten lite senare och då sätter jag fram den.
Kan tyckas lite krångligt, men det fungerar inte för oss att vänta tills hon är vrålhungrig eftersom hon är så undergiven.
min mosters hund är också kinkig med maten, så jag brukar göra som jag gör med min hund (han äter glatt allting, men brukar sällan ge i skål):
Sprida ut det på golvet
ge maten som godis
leka med foderkulorna - som belöning, ha hunden mittemot mig och skicka iväg en eller två kulor i taget mot den, gömma kulorna i lägenheten och låta honom leta upp dom osv.
det funkar alltid på honom. :)
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.